Е-скутерите постигнаха непостижимото - да ядосат Берлин, един от градовете с най-висока толерантност към екологичния личен транспорт. Почти година след като германската столица разреши услугите за наемане на електрически тротинетки, броят на превозните средства се увеличи толкова много, че се превърна в политически казус.

Вандализмът, инцидентите и резките маневри на водачите са само част от проблемите. Сега Берлин възнамерява да наложи регулации на компаниите, а времето на експериментите и свободата може би ще изтече скоро.

Край на хаоса или край на бизнеса?

Долната камара на германския парламент ще обсъжда промяна в Закона за уличното движение по предложение на властите в столичната провинция. Новите текстове ще третират разполагането на велосипеди или тротинетки под наем по тротоарите на градовете като използване на публично пространство за търговски цели.

Ако промените минат, компаниите ще трябва да получат разрешение от местните власти, за да продължат да извършват дейността си. Градовете ще могат да налагат специални такси за ползването на тротоарите като паркинг на превозните средства под наем или да налагат лимит на бройките, които даден оператор ще има право да поддържа. От местните власти ще зависи и дали да забранят изцяло този тип услуги.

Недоволството на Берлин е провокирано от това, че голяма част от е-скутерите са концентрирани на няколко места в градския център, като създават затруднения за нормалното движение за пешеходците и хората с увреждания. Още в края на миналата година представители на "Зелените" в местното законодателно събрание поискаха да се сложи край на хаоса по тротоарите или наемодателите да бъдат облагани с такси за ползването на общественото пространство.

От транспортната служба на Берлин обясняват аргументите за промяната пред Tagesspiegel с това, че комерсиалното ползване на пътна инфраструктура от е-скутерите създава все повече проблеми за останалите участници в градското движение и че "когато този тип превозни средства се отдават под наем, основната цел не е облекчаване на транспорта, а предлагане на търговска услуга".

Шестте най-големи компании, които поддържат мобилни приложения за електрически тротинетки и велосипеди в Берлин, обявиха, че гледат "с голяма тревога" на готвените законови промени. В столицата оперират трите основни американски дружества Lime, Uber Jump и Bird, местните стартъпи Tier и Circ, както и шведската компания Voi.

Компаниите предупреждават, че натискът към регулация може да доведе до ликвидирането на бизнеса им само няколко месеца след излизането на пазара. Те обръщат внимание на това, че електрическите скутери представляват алтернатива за придвижване в града, която щади околната среда. Само преди дни беше обявена и сделката за придобиване на Circ от американската компания Bird - сигнал, че пазарът се консолидира.

Търговците критикуват промените и заради това, че се отнасят само за т.нар. free-floating providers (наемодателите на тротинетки, които нямат собствени станции или пространства за паркиране), а останалите участници в пазара са изключени от новите правила.

150 млрд. долара за следващото десетилетие

Натискът за регулации не е изненадващ. Голямото търсене на услугата доведе до свръхпредлагане, а натрупването на превозни средства на конкурентните фирми доведе до обратен ефект.

Компаниите се опитват да върнат ситуацията под контрол, като очертават забранени зони за паркиране и налагат глоби при нарушения на клиентите си. Някои дори изискват от потребителите да правят снимки, за да докажат, че са паркирали тротинетките си коректно. Затова в позицията на транспортните дружества се посочва, че всяко от тях има интерес да работи в тясно сътрудничество с местните власти, така че услугите им да носят добавена стойност за градската мобилност.

Те цитират данни от изследване, според което 1/5 от потребителите на е-скутери ги ползват вместо личните си автомобили, както и че тротинетките запълват липси в обществената транспортна мрежа в някои градове. Мениджърът на Voi Европа Клаус Унтеркирхер посочва пред Financial Times, че компаниите "подкрепят регулациите, но подкрепят умните регулации".

Потенциалът на бизнеса е наистина добър. Според консултантската компания McKinsey Germany пазарът на електрическите скутери и велосипеди в Европа може да достигне оборот от 150 млрд. долара до 2030 г., като ръстът му е два-три пъти по-бърз от този на услугите за споделени автомобилни пътувания или наем на електромобили.

Потребителите имат голям интерес към тази форма на придвижване, защото не е твърде скъпа, лесна е за ползване, а често се оказва по-бърза в сравнение с други транспортни средства в натоварения трафик. Първоначалната инвестиция за влизане на пазара също не е твърде скъпа от гледна точка на търговците, а постигането на печалба може да стане в рамките на няколко месеца. Оценките на консултантската компания показват, че до началото на 2019 г. стартъпите за микромобилност са привлекли финансиране в размер на 5,7 млрд. долара (по-голямата част от тях са инвестирани в Китай).


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Политика

Унгария най-после одобри членството на Швеция в НАТО

Кандидатурата на Стокхолм беше подадена още през 2022 г. в отговор на руската инвазия в Украйна

18:04 - 26.02.2024
Важно днес

Екипът на Навални търси място за публично поклонение до края на седмицата

Все още се търси зала за сбогуване с опозиционния лидер

17:47 - 26.02.2024
Важно днес

Израел бомбардира нови части от Ливан, за да удари "терористични цели" на "Хизбула"

Съобщава се, че най-малко двама членове на "Хизбула" са убити

17:47 - 26.02.2024
Важно днес

Прокуратурата няма да оспорва най-леката мярка "подписка" на Христо Шопов

Причината - няма данни за опасност той да се укрие или да извърши престъпление

16:50 - 26.02.2024
Политика

Второ разследване за взривовете на "Северен поток" е прекратено. Какво откри проверката

Имало е "умишлен саботаж" на газопроводи, но не е ясно кой стои зад него

16:26 - 26.02.2024
Важно днес

Денков към Зеленски: Подкрепата за Украйна е защита от Русия за нас самите

Това е първата визита на български премиер в Киев след април 2022 г.

15:01 - 26.02.2024
Европейски дневници

Когато тракторите станат оръжия - Брюксел пак усети гнева на фермерите (Снимки)

Земеделски стопани палиха гуми и докараха трактори, докато министрите от ЕС заседават

14:34 - 26.02.2024
Важно днес

Екипът на Навални: Убиха го, за да не бъде разменен и освободен

Според Мария Певчих до дни Навални е трябвало да бъде разменен за осъдения в Германия руски шпионин Вадим Красиков

13:57 - 26.02.2024
Важно днес

ДАНС освети двама руски шпиони, опитали да получат български паспорти

Руснаците са планирали да използват документите в разузнавателна дейност извън страната

13:46 - 26.02.2024