Е-скутерите постигнаха непостижимото - да ядосат Берлин, един от градовете с най-висока толерантност към екологичния личен транспорт. Почти година след като германската столица разреши услугите за наемане на електрически тротинетки, броят на превозните средства се увеличи толкова много, че се превърна в политически казус.

Вандализмът, инцидентите и резките маневри на водачите са само част от проблемите. Сега Берлин възнамерява да наложи регулации на компаниите, а времето на експериментите и свободата може би ще изтече скоро.

Край на хаоса или край на бизнеса?

Долната камара на германския парламент ще обсъжда промяна в Закона за уличното движение по предложение на властите в столичната провинция. Новите текстове ще третират разполагането на велосипеди или тротинетки под наем по тротоарите на градовете като използване на публично пространство за търговски цели.

Ако промените минат, компаниите ще трябва да получат разрешение от местните власти, за да продължат да извършват дейността си. Градовете ще могат да налагат специални такси за ползването на тротоарите като паркинг на превозните средства под наем или да налагат лимит на бройките, които даден оператор ще има право да поддържа. От местните власти ще зависи и дали да забранят изцяло този тип услуги.

Недоволството на Берлин е провокирано от това, че голяма част от е-скутерите са концентрирани на няколко места в градския център, като създават затруднения за нормалното движение за пешеходците и хората с увреждания. Още в края на миналата година представители на "Зелените" в местното законодателно събрание поискаха да се сложи край на хаоса по тротоарите или наемодателите да бъдат облагани с такси за ползването на общественото пространство.

От транспортната служба на Берлин обясняват аргументите за промяната пред Tagesspiegel с това, че комерсиалното ползване на пътна инфраструктура от е-скутерите създава все повече проблеми за останалите участници в градското движение и че "когато този тип превозни средства се отдават под наем, основната цел не е облекчаване на транспорта, а предлагане на търговска услуга".

Шестте най-големи компании, които поддържат мобилни приложения за електрически тротинетки и велосипеди в Берлин, обявиха, че гледат "с голяма тревога" на готвените законови промени. В столицата оперират трите основни американски дружества Lime, Uber Jump и Bird, местните стартъпи Tier и Circ, както и шведската компания Voi.

Компаниите предупреждават, че натискът към регулация може да доведе до ликвидирането на бизнеса им само няколко месеца след излизането на пазара. Те обръщат внимание на това, че електрическите скутери представляват алтернатива за придвижване в града, която щади околната среда. Само преди дни беше обявена и сделката за придобиване на Circ от американската компания Bird - сигнал, че пазарът се консолидира.

Търговците критикуват промените и заради това, че се отнасят само за т.нар. free-floating providers (наемодателите на тротинетки, които нямат собствени станции или пространства за паркиране), а останалите участници в пазара са изключени от новите правила.

150 млрд. долара за следващото десетилетие

Натискът за регулации не е изненадващ. Голямото търсене на услугата доведе до свръхпредлагане, а натрупването на превозни средства на конкурентните фирми доведе до обратен ефект.

Компаниите се опитват да върнат ситуацията под контрол, като очертават забранени зони за паркиране и налагат глоби при нарушения на клиентите си. Някои дори изискват от потребителите да правят снимки, за да докажат, че са паркирали тротинетките си коректно. Затова в позицията на транспортните дружества се посочва, че всяко от тях има интерес да работи в тясно сътрудничество с местните власти, така че услугите им да носят добавена стойност за градската мобилност.

Те цитират данни от изследване, според което 1/5 от потребителите на е-скутери ги ползват вместо личните си автомобили, както и че тротинетките запълват липси в обществената транспортна мрежа в някои градове. Мениджърът на Voi Европа Клаус Унтеркирхер посочва пред Financial Times, че компаниите "подкрепят регулациите, но подкрепят умните регулации".

Потенциалът на бизнеса е наистина добър. Според консултантската компания McKinsey Germany пазарът на електрическите скутери и велосипеди в Европа може да достигне оборот от 150 млрд. долара до 2030 г., като ръстът му е два-три пъти по-бърз от този на услугите за споделени автомобилни пътувания или наем на електромобили.

Потребителите имат голям интерес към тази форма на придвижване, защото не е твърде скъпа, лесна е за ползване, а често се оказва по-бърза в сравнение с други транспортни средства в натоварения трафик. Първоначалната инвестиция за влизане на пазара също не е твърде скъпа от гледна точка на търговците, а постигането на печалба може да стане в рамките на няколко месеца. Оценките на консултантската компания показват, че до началото на 2019 г. стартъпите за микромобилност са привлекли финансиране в размер на 5,7 млрд. долара (по-голямата част от тях са инвестирани в Китай).


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Кино и сериали

Игра на сериали или защо вече нямаш нужда от паролата на гаджето си

С ТВ план от А1, сами дирижирате сърфирането из различни абонаменти за стрийминг и развлекателни дигитални услуги

10:37 - 26.04.2024
Важно днес

За Борисов всички възможности за разговори с ПП-ДБ са "счупени"

Борисов не изключи следващият парламент да е в различна конфигурация заради участието на Ваня Григорова във вота

10:10 - 26.04.2024
Важно днес

Бориславова: Росен Желязков действа като пленник на Пеевски и Борисов

ПП-ДБ не изключват да управляват с ГЕРБ след изборите, но само при ясни условия и споразумение

08:23 - 26.04.2024
Важно днес

Журналисти облякоха черни дрехи в ефир в знак на протест срещу спорна реформа в Словакия

Журналистите на словашкия обществен оператор протестират срещу реформа, която създава опасения за свободата на медиите

07:55 - 26.04.2024
Важно днес

49-ото Народно събрание ще има поне още едно извънредно заседание (Обновена)

Парламентът ще заседава извънредно във вторник

07:35 - 26.04.2024
Европейски дневници

Какво са "АПИ-та" и защо никой не иска да гледа как се правят наденица и европейски закони

Лидия Симова за работата на един политически сътрудник в ЕП

20:30 - 25.04.2024
Важно днес

ЕП предупреждава за руска намеса на изборите в България и настоява за твърд отговор

Двама от българските социалисти в ЕП необичайно се включиха във вота

19:01 - 25.04.2024