Снимка: © Getty Images

Почти 1 млрд. долара: това е приблизителната сума, на която се оценява щетата от шестдневното запушване на Суецкия канал заради мегакораба "Ever Given".

И това е само стойността, която Египет ще се опита да получи като обезщетение за спрения трафик заради невъзможността за изтегляне на контейнеровоза от плитчините. В сумата влизат пропуснатите приходи от транзитни такси, шестдневната операция по прокопаването на брега и дърпането на гигантския плавателен съд, както и други материални щети върху канала заради акцията по освобождаването.

Отделно ще бъдат търсени компенсации от името на собствениците на над 400 кораба, чиито курсове бяха забавени с дни заради проблемите в Суецкия канал. Собствениците на нетрайни стоки, които може да са се развалили по време на забавянето, също биха могли да поискат обезщетение.

Приключението на "Ever Given" изобщо не е приключило.

Корабът в момента се намира в Голямото горчиво езеро, т.е. в най-широката част на канала. Няма да бъде пуснат да продължи по пътя си към Ротердам, докато разследването на причините за инцидента не приключи. Продължава и проверката върху самия кораб, за да се установи дали е увреден по време на засядането.

Според ръководителя на администрацията на Суецкия канал ген.-лейтенант Осама Раби, капитанът на кораба все още не е отговорил на няколко искания от страна на следователите.

Екипажът се състои от 25 индийски граждани, които са ключови свидетели по разследването. Всеки от тях остава на място, докато тече проверката по случая. Раби казва, че корабът ще бъде пуснат, ако разследването протече бързо и се стигне до споразумение за обезщетението. Но ако се стигне до съдебна развръзка, "Ever Green" няма да може да напусне Египет, пише Washington Post.

Търсенето на отговорност за всички претърпени материални загуби явно ще отнеме време.

Президентът на тайванската компания Evergreen Marine, която оперира контейнеровоза, Ерик Сие твърди, че дружеството му не може да носи отговорност за забавянето на доставките на борда му.

"Дори да има щети, те ще бъдат покрити от застраховката", казва той.

Споразумението на Evergreen с клиентите не гарантира точното пристигане на товарите, казва още той. Останалият бизнес на транспортната компания също е пострадал заради кризата с "Ever Given" - десетина други контейнеровоза на Evergreen са били принудени да чакат отпушването на Суецкия канал, а три от тях са пренасочени по заобиколния път през нос "Добра надежда" в Южна Африка.

Собственици на кораба са две японски фирми - Luster Maritime и Higaki Sangyo Kaisha (част от холдинга Shoei Kisen Kaisha, което от своя страна е дъщерно дружество на корабостроителя Imabari). И двете компании вече са завели иск в съда в Лондон срещу Evergreen.

Техническият мениджър на кораба е Bernhard Schulte Shipmanagement е отделно германско юридическо лице - фирмата е отговорна за наемането на индийския екипаж на борда на "Ever Given".

Египет няма никакво желание да види повторение на драмата с "Ever Given". Очаква се капацитетът на канала да бъде подобрен, за да може да пропуска до 95 кораба на ден - почти двойно по-високо количество в сравнение с настоящия трафик. Ремонтът ще предвиди допълнителни места за изчакване извън канала, наблюдателни пунктове и помощни кораби.


Как Суецкият канал най-накрая беше освободен

Българският "Васил Левски" и още 14 кораба прекарват 8 години, блокирани в Суецкия канал


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

всичко от деня

ВАС позволи на "Евролаб 2011" да остане в наетите помещения в ГКПП "Капитан Андреево"

Съдът продължава да се произнася в полза на частния "монополист" на границата

Вежди Рашидов се връща в политиката през листата на ГЕРБ в Пловдив

Бившият министър на културата вероятно ще е втори след водача на листата Бойко Борисов

А вие как пътувате това лято? 

Кои са алтернативните начини за придвижване през топлите месеци и как да изберем правилното превозно средство?

Корнелия Нинова обвини наследника си в "лъжи и манипулации"

Нинова отрича да е правила масови уволнения в МИИ и държавните дружества

В Запорожие се готви референдум за присъединяване към Русия

Ръководителят на руската администрация в района е издал официална заповед

С четири деца в кемпера на път от Англия до Турция: Семейството с дом на колела

Да напуснеш работата и стария си дом, за да живееш на път с цялото семейство

Трети ден сайтът на БАБХ е недостъпен заради хакерска атака

От Агенцията посочват, че атаката не влияе върху работат им на граничните пунктове в страната

Забавени заявки за износ на оръжие за около 1 млрд. лв. ще бъдат одобрени

"Въпреки че това е бомба, ако трябва да гръмне в ръцете ми, но ще подкрепя бизнеса", обяви новият министър на икономиката