Почти 1 млрд. долара: това е приблизителната сума, на която се оценява щетата от шестдневното запушване на Суецкия канал заради мегакораба "Ever Given".
И това е само стойността, която Египет ще се опита да получи като обезщетение за спрения трафик заради невъзможността за изтегляне на контейнеровоза от плитчините. В сумата влизат пропуснатите приходи от транзитни такси, шестдневната операция по прокопаването на брега и дърпането на гигантския плавателен съд, както и други материални щети върху канала заради акцията по освобождаването.
Отделно ще бъдат търсени компенсации от името на собствениците на над 400 кораба, чиито курсове бяха забавени с дни заради проблемите в Суецкия канал. Собствениците на нетрайни стоки, които може да са се развалили по време на забавянето, също биха могли да поискат обезщетение.
Приключението на "Ever Given" изобщо не е приключило.
Корабът в момента се намира в Голямото горчиво езеро, т.е. в най-широката част на канала. Няма да бъде пуснат да продължи по пътя си към Ротердам, докато разследването на причините за инцидента не приключи. Продължава и проверката върху самия кораб, за да се установи дали е увреден по време на засядането.
Според ръководителя на администрацията на Суецкия канал ген.-лейтенант Осама Раби, капитанът на кораба все още не е отговорил на няколко искания от страна на следователите.
Екипажът се състои от 25 индийски граждани, които са ключови свидетели по разследването. Всеки от тях остава на място, докато тече проверката по случая. Раби казва, че корабът ще бъде пуснат, ако разследването протече бързо и се стигне до споразумение за обезщетението. Но ако се стигне до съдебна развръзка, "Ever Green" няма да може да напусне Египет, пише Washington Post.
Търсенето на отговорност за всички претърпени материални загуби явно ще отнеме време.
Президентът на тайванската компания Evergreen Marine, която оперира контейнеровоза, Ерик Сие твърди, че дружеството му не може да носи отговорност за забавянето на доставките на борда му.
"Дори да има щети, те ще бъдат покрити от застраховката", казва той.
Споразумението на Evergreen с клиентите не гарантира точното пристигане на товарите, казва още той. Останалият бизнес на транспортната компания също е пострадал заради кризата с "Ever Given" - десетина други контейнеровоза на Evergreen са били принудени да чакат отпушването на Суецкия канал, а три от тях са пренасочени по заобиколния път през нос "Добра надежда" в Южна Африка.
Собственици на кораба са две японски фирми - Luster Maritime и Higaki Sangyo Kaisha (част от холдинга Shoei Kisen Kaisha, което от своя страна е дъщерно дружество на корабостроителя Imabari). И двете компании вече са завели иск в съда в Лондон срещу Evergreen.
Техническият мениджър на кораба е Bernhard Schulte Shipmanagement е отделно германско юридическо лице - фирмата е отговорна за наемането на индийския екипаж на борда на "Ever Given".
Египет няма никакво желание да види повторение на драмата с "Ever Given". Очаква се капацитетът на канала да бъде подобрен, за да може да пропуска до 95 кораба на ден - почти двойно по-високо количество в сравнение с настоящия трафик. Ремонтът ще предвиди допълнителни места за изчакване извън канала, наблюдателни пунктове и помощни кораби.
Как Суецкият канал най-накрая беше освободен
Българският "Васил Левски" и още 14 кораба прекарват 8 години, блокирани в Суецкия канал
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: