Защо БНР върти платена реклама за "всенародния бунт" срещу еврото Снимка: © Getty Images

Слушате си радио. Около новините идва и "рекламен блок" - време за търговски съобщения, а те по правило са платени според тарифите на радиото.

Една от рекламите обаче не ви продава нищо. Вместо това мъжки глас зове да се присъедините към "всенароден протест" срещу въвеждането на еврото в България, за запазване на българския лев и референдум по темата.

Само че вие сте на вълните на общественото Българско национално радио (БНР) - медия на бюджетна издръжка, чиито пари не зависят от търговска реклама и може да откаже договор, ако смята, че е неподходящ.

Всичко това се случва около седмица преди Европейската комисия и Европейската централна банка да обявят дали страната е готова за членство в еврозоната. Въвеждането на еврото е национален приоритет и на действащото, и на поредица от правителства преди това. А е и част от договора за присъединяване към в ЕС - стига България да отговаря на икономическите критерии.

Протестът, на който сте "поканени" в национален ефир, е на 31 май. Обявен е за "всенароден".

Като огранизатори се представят бившият водещ в БНР Петър Волгин, за чиито предавания дори Съветът за електронни медии констатира преди време, че има "усещане за пропагандни внушения". Сега той е евродепутат от проруската партия "Възраждане". Сред организаторите са още Виктор Папазов от "Възраждане", бившият издател на "Пик" Недялко Недялков, някогашният депутат от БСП Страхил Ангелов. Закономерно - споменатата проруска партия го подкрепя.

Появата на рекламата за събитието по националното радио провокира въпроси към БНР - кой и защо е одобрил договор за тази реклама, с кого е сключен той, на каква стойност е, с каква периодика върви клипът и за какъв срок. Смята ли генералният директор г-н Милен Митев, че рекламата е подходяща за в ефира на държавна медия?

На БНР отне 3 дни, за да не отговори с кого е договорът, колко струва, още по-малко - кой го е одобрил.

"Посоченият от Вас рекламен клип се излъчва на основание сключен договор за търговска реклама по цени, определени в актуалната Тарифа за радио реклама на БНР. Договорът е сключен с юридическо лице – сдружение с нестопанска цел, след получена заявка", гласи писмото от БНР до "Булевард България".

От отговора все пак става ясно, че са платени по 5 излъчвания на ден за периода от 24 до 31 май.

Това би трябвало да са общо 35 излъчвания, но сметките колко би могла да струва кампанията на организаторите са груби. Според цитираната от БНР тарифа цената на едно завъртане на рекламния клип варира от 250 и 180 лева в основните часови пояси през деня. "Пакетно" излъчване 30 пъти в програма "Хозиронт" струва 1650 лв., показва още справката. Колко точно пари е получила медията не знаем.

Знаем обаче, че обществената радио честота се ползва за призиви срещу въвеждането на еврото, които противоречат на ратифицирания договор за присъединяването на България към Европейския съюз.

В сила е и изрично допълнително решение на Народното събрание, което задължи правителството, независимо кое е то, да поиска извънредна оценка за готовността на страната за въвеждане на еврото, непосредствено след като България покрие и последният критерий за ценова стабилност.

Според Закона за радиото и телевизията обществените доставчици на медийни услуги – каквито са БНР и БНТ – са задължени да отразяват различните идеи и убеждения в обществото чрез плурализъм на гледните точки във всяко от новинарските и публицистичните предавания с политическа и икономическа тематика.

Рекламата не е "предаване", макар че в случая очевидно има политическо съдържание и цели да повлияе на общественото мнение.

Въпросът е дали при това положение би следвало да се подчинява на същите принципи на плурализъм, обективност и защита на националния интерес, заложени в закона.

Макар да не ни казват нито с кого, нито кой е подписал договора за въпросната "търговска реклама", от БНР изрично посочват в отговорите си до "Булевард България", че са спазили изискването за плурализъм, защото имат сключен договор и с Министерството на финансите за излъчване на рекламни клипове, популяризиращи ползите от присъединяването към еврозоната.

Тези реклами се излъчват в ефира на националната програма „Хоризонт“ (където и рекламата за протеста) и във всички регионални радиостанции на БНР.

"Българското национално радио строго се придържа към принципите за свобода на словото, обективност и независимост на медийното съдържание и плурализъм на гледните точки. Рекламната дейност се осъществява в строго съответствие с действащите нормативни актове. Всички форми на външно влияние са недопустими, както и въздействие според личните убеждения върху работата на структурните звена в БНР", пищат още от националното радио, като допълват, че темата за еврото е застъпена с различни събеседници и в публицистичните и икономически предавания на медията.

"Убедени сме, че предоставянето на пълна, обективна и независима информация на нашите слушатели ще им позволи информирано да създадат своята позиция по тази важна за развитието на България тема", се казва още в отговорите от БНР.

Според медийния експерт Георги Лозанов, дори и формално да не противоречи на буквата на закона за радиото и телевизията, подобна реклама не би трябвало да бъде излъчвана по БНР, защото тя противоречи на духа на закона, който изисква плурализъм на гледните точки.

"Не би трябвало да излъчват подобна еднопосочна манипулативна реклама, която влияе върху аудиторията. Защото дори и да не става въпрос за политическо или икономическо предаване, за които се изисква равнопоставеност на различните гледни точки, рекламите са създадени именно, за да повлияят на потребителите. И редакционната политика на общественото радио би трябвало да съобразява това. БНР имат право да откажат реклама, особено когато тя противоречи на конституционната геополитическа ориентация на страната, която е приета с мнозинство", коментира за "Булевард България" Лозанов.

В момент, в който България е на прага на историческо икономическо решение, ролята на обществените медии би трябвало да е да информират, не да агитират.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Важно днес

Христо Грозев посочи Диляна Гайтанджиева като журналиста, изпълнявал поръчки на руските служби

Българска журналистка е работила за един от най-страшните отдели в руското разузнаване, като е публикувала материали с цел дезинформация

19:49 - 31.05.2025
Политика

ЕС не е доволен от обявеното от Тръмп увеличение на митата и готви отговор

ЕС е готов да наложи контрамерки

18:10 - 31.05.2025
Живот

Почина звездата от "Отчаяни съпруги" Валери Махафи

Носителката на "Еми" е била диагностицирана с рак

16:55 - 31.05.2025
Важно днес

Турция арестува още петима кметове в поредни репресии срещу опозицията

Турската полиция нахлу в общински офиси и арестува трима районни кметове в Истанбул,

15:55 - 31.05.2025
Важно днес

Протестът срещу еврото блокира част от движението в центъра на София

Идентични акции под различна форма се провеждат на над сто места в цялата страна.

14:19 - 31.05.2025
Спорт

Четвърти подиум за Никола Цолов през сезона

Цолов се изкачи на второто място в генералното класиране

12:35 - 31.05.2025
Важно днес

Радев подкрепи протестиращите срещу еврото и заговори за "нова политическа алтернатива"

Президентът избяга от детайлите, че протестите срещу еврото всъщност са политически организирани

12:30 - 31.05.2025
Спорт

Финалът в Шампионска лига - съдбоносен за “Интер” и специален за един баща

Предстои черешката на тортата във футболния сезон

12:09 - 31.05.2025
Политика

Над 1 млрд. евросредства са отишли за дискриминиращи проекти, включително в България

Примери от шест държави включват сегрегирани жилища за роми и центрове за задържане на лица, търсещи убежище

11:30 - 31.05.2025