Защо БНР върти платена реклама за "всенародния бунт" срещу еврото Снимка: © Getty Images

Слушате си радио. Около новините идва и "рекламен блок" - време за търговски съобщения, а те по правило са платени според тарифите на радиото.

Една от рекламите обаче не ви продава нищо. Вместо това мъжки глас зове да се присъедините към "всенароден протест" срещу въвеждането на еврото в България, за запазване на българския лев и референдум по темата.

Само че вие сте на вълните на общественото Българско национално радио (БНР) - медия на бюджетна издръжка, чиито пари не зависят от търговска реклама и може да откаже договор, ако смята, че е неподходящ.

Всичко това се случва около седмица преди Европейската комисия и Европейската централна банка да обявят дали страната е готова за членство в еврозоната. Въвеждането на еврото е национален приоритет и на действащото, и на поредица от правителства преди това. А е и част от договора за присъединяване към в ЕС - стига България да отговаря на икономическите критерии.

Протестът, на който сте "поканени" в национален ефир, е на 31 май. Обявен е за "всенароден".

Като огранизатори се представят бившият водещ в БНР Петър Волгин, за чиито предавания дори Съветът за електронни медии констатира преди време, че има "усещане за пропагандни внушения". Сега той е евродепутат от проруската партия "Възраждане". Сред организаторите са още Виктор Папазов от "Възраждане", бившият издател на "Пик" Недялко Недялков, някогашният депутат от БСП Страхил Ангелов. Закономерно - споменатата проруска партия го подкрепя.

Появата на рекламата за събитието по националното радио провокира въпроси към БНР - кой и защо е одобрил договор за тази реклама, с кого е сключен той, на каква стойност е, с каква периодика върви клипът и за какъв срок. Смята ли генералният директор г-н Милен Митев, че рекламата е подходяща за в ефира на държавна медия?

На БНР отне 3 дни, за да не отговори с кого е договорът, колко струва, още по-малко - кой го е одобрил.

"Посоченият от Вас рекламен клип се излъчва на основание сключен договор за търговска реклама по цени, определени в актуалната Тарифа за радио реклама на БНР. Договорът е сключен с юридическо лице – сдружение с нестопанска цел, след получена заявка", гласи писмото от БНР до "Булевард България".

От отговора все пак става ясно, че са платени по 5 излъчвания на ден за периода от 24 до 31 май.

Това би трябвало да са общо 35 излъчвания, но сметките колко би могла да струва кампанията на организаторите са груби. Според цитираната от БНР тарифа цената на едно завъртане на рекламния клип варира от 250 и 180 лева в основните часови пояси през деня. "Пакетно" излъчване 30 пъти в програма "Хозиронт" струва 1650 лв., показва още справката. Колко точно пари е получила медията не знаем.

Знаем обаче, че обществената радио честота се ползва за призиви срещу въвеждането на еврото, които противоречат на ратифицирания договор за присъединяването на България към Европейския съюз.

В сила е и изрично допълнително решение на Народното събрание, което задължи правителството, независимо кое е то, да поиска извънредна оценка за готовността на страната за въвеждане на еврото, непосредствено след като България покрие и последният критерий за ценова стабилност.

Според Закона за радиото и телевизията обществените доставчици на медийни услуги – каквито са БНР и БНТ – са задължени да отразяват различните идеи и убеждения в обществото чрез плурализъм на гледните точки във всяко от новинарските и публицистичните предавания с политическа и икономическа тематика.

Рекламата не е "предаване", макар че в случая очевидно има политическо съдържание и цели да повлияе на общественото мнение.

Въпросът е дали при това положение би следвало да се подчинява на същите принципи на плурализъм, обективност и защита на националния интерес, заложени в закона.

Макар да не ни казват нито с кого, нито кой е подписал договора за въпросната "търговска реклама", от БНР изрично посочват в отговорите си до "Булевард България", че са спазили изискването за плурализъм, защото имат сключен договор и с Министерството на финансите за излъчване на рекламни клипове, популяризиращи ползите от присъединяването към еврозоната.

Тези реклами се излъчват в ефира на националната програма „Хоризонт“ (където и рекламата за протеста) и във всички регионални радиостанции на БНР.

"Българското национално радио строго се придържа към принципите за свобода на словото, обективност и независимост на медийното съдържание и плурализъм на гледните точки. Рекламната дейност се осъществява в строго съответствие с действащите нормативни актове. Всички форми на външно влияние са недопустими, както и въздействие според личните убеждения върху работата на структурните звена в БНР", пищат още от националното радио, като допълват, че темата за еврото е застъпена с различни събеседници и в публицистичните и икономически предавания на медията.

"Убедени сме, че предоставянето на пълна, обективна и независима информация на нашите слушатели ще им позволи информирано да създадат своята позиция по тази важна за развитието на България тема", се казва още в отговорите от БНР.

Според медийния експерт Георги Лозанов, дори и формално да не противоречи на буквата на закона за радиото и телевизията, подобна реклама не би трябвало да бъде излъчвана по БНР, защото тя противоречи на духа на закона, който изисква плурализъм на гледните точки.

"Не би трябвало да излъчват подобна еднопосочна манипулативна реклама, която влияе върху аудиторията. Защото дори и да не става въпрос за политическо или икономическо предаване, за които се изисква равнопоставеност на различните гледни точки, рекламите са създадени именно, за да повлияят на потребителите. И редакционната политика на общественото радио би трябвало да съобразява това. БНР имат право да откажат реклама, особено когато тя противоречи на конституционната геополитическа ориентация на страната, която е приета с мнозинство", коментира за "Булевард България" Лозанов.

В момент, в който България е на прага на историческо икономическо решение, ролята на обществените медии би трябвало да е да информират, не да агитират.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Спорт

Драма и успех в Лига Европа. Вратар стана герой за “Левски”

Светослав Вуцов направи страхотен мач

00:07 - 18.07.2025
Важно днес

Загина Феликс Баумгартнер - човекът, който скочи от ръба на Космоса през 2012

Баумгартнер е претърпял фатален инцидент при полет с парапланер

21:25 - 17.07.2025
Бизнес

Онлайн магазинът Kolichka.bg изненадващо напуска България

Чешката компания прекратява дейността си след седмица

17:24 - 17.07.2025
Важно днес

Съдът потвърди минималната гаранция на обвинените по шумното дело за цигарената фабрика

Семейството от Момково отрича връзка с фабриката, синът им е обявен за издирване

17:22 - 17.07.2025
Важно днес

Европейската комисия води рекордни 9 наказателни процедури срещу България

Брюксел повдига обвинения за ДДС, отпадъци, адвокатска реклама и скандални обществени поръчки

17:20 - 17.07.2025
Важно днес

Румяна Бъчварова: "Срам" е позицията на МВнР срещу посланичката на Германия

Бившият началник на кабинета на Борисов разкритикува Георг Георгиев след писмото му

16:49 - 17.07.2025
Важно днес

Депутати сезираха Конституционния съд за назначаването на Димитър Главчев за председател на Сметната палата

Народните представители от ПП-ДБ, МЕЧ и АПС оспорват и назначението на Борислав Божинов за председател на Комисията за защита на личните данни

14:52 - 17.07.2025
Важно днес

16-годишните ще имат право на глас във Великобритания

Правителството предлага банковите карти да се считат за валиден документ за гласуване

14:49 - 17.07.2025