Boeing спират производството на 737 Max, но не по своя воля. Причината е забраната за летене след падането на два самолета, жертвите от които наброяваха 346 човека. Санкциите бяха наложени през март 2019. От компанията обновиха софтуера на Boeing 737 MAX като се надяваха, че в края на годината ще могат да доставят на клиентите си новопроизведените самолети. Американските авиацонни служби - FAA обаче не разрешиха сертификацията на машините. Така Boeing се изправят пред огромно финансово предизвикателство.
Фабриката в Renton, в която има 12 хиляди служители е произвела 400 самолета, които стоят “паркирани”.
Позиция на Boeing относно производството на 737 MAX
Release: https://t.co/LBEFfW9Rl5
— The Boeing Company (@Boeing) 16 December 2019
“Смятаме, че това решение е най-малко разрушително за поддържането на дългосрочна производствена система и работеща веригата на доставки”, се казва в официална позиция на компанията.
За Boeing ситуацията създава растящ проблем с паричните потоци на компанията. Цената на блокираните машини по официална листа е 50 млрд. евро. Колкото до серия 737, тя е около 70 процента от бизнеса с цивилни самолети на компанията.
За конкурентите от Airbus това са добри новини. Пазарите за А320 се увеличават. 2019 година беше първата, в която Airbus изпревари Boeing.
Европа Boeing 373 Max се ползва от Ryanair, TUI и Sunexpress на Luftahnsa. Преди двете злополуки с модела по счетоводните документи на Boeing общо продадените екземпляри от 737 Max са 4400.
През юли компанията от Саудитска Арабия - Flydeal обяви, че отказва поръчка от 50 самолета и минава на Airbus. В момента забраната за полети обхваща 383 самолета на различни авиолинии.
Обезщетенията, които Boeing изплаща на своите клиенти заради претърпени загуби, са милиарди. До септември само американската Southwest Airlines е декларирала 435 милиона долара щети. Синдикатът на пилотите също е поискал обезщетение за отменени 30 хиляди полета на общо 9700 пилота, които биха били 100 млн. долара възнаграждение за тях. Най-лошото от всичко обаче спряното производство, което засяга и подизпълнители на Boeing. Всичко това се отразява на ръста на американската икономика.
В този смисъл проблемите на Boeing са и проблеми на Белия дом. Доналд Тръмп вече предложи компанията да смени името на модела и да започне нова маркетингова кампания.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: