Училището вдъхновява, когато децата се учат да прилагат знания в реални ситуации

По време на заключителната конференция по проекта S.TEMPO, реализиран с подкрепата на програма „Еразъм +“, учители от цялата страна се запознаха със специалния алгоритъм за създаване и провеждане на STEAM дейности в клас.

Събитието, организирано от издателство „Клет България“, се проведе на 27 юни в хотел „Балкан“ в гр. София и събра водещи експерти от България, Сърбия и Словения.

В интервю един от тях – Бояна Табакова – ръководител на отдел „Дигитални продукти, европейски и национални програми и бизнес развитие в „Клет България“, разказва за резултатите от инициативата, изградената мрежа от начални учители от трите страни и как внедряването на STEАМ обучение може да трансформира учебния процес в истински полезно, ангажиращо и креативно преживяване за всеки ученик.


Г-жо Табакова, бихте ли ни разказали накратко какво представлява проектът S.TEMPO и каква е неговата основна цел?

Проектът S.TEMPO е насочен към един иновативен подход в българското и в световното образование, който ще има все поголяма тежест през следващите години – STEAM обучението.

Проектът S.TEMPO – STEM/STEAM in Primary School: Mission Possible е международна образователна инициатива, чието начало е през 2023 г. по програма „Еразъм+“. В него участват три държави – България, Сърбия и Словения, чрез партньорство между водещи образователни издателства („Клет България“, „Клет Сърбия“ и „Рокус Клет“), университети от София, Белград и Любляна, както и учители от трите страни.

Основната цел на проекта е да въведе устойчив и практически приложим STEM/STEAM подход в началното училище. Той е насочен към развиване на уменията на XXI век у учениците чрез активно учене, проектна работа и решаване на реални проблеми още от ранна възраст.

Важна част от проекта са създадената методология и структуриран алгоритъм, които дават възможност на всеки учител да се превърне в автор на STEM/STEAM дейност в собствената си класна стая. Като част от резултатите от проекта са и S.TEMPO мрежа от начални учители от трите страни, както и написани и тествани в класната стая от самите тях STEM/STEAM дейности. Съдържанието е подходящо за всеки учител в начален етап, който иска да включи STEAM подхода в практиката си.

Какви са ползите от внедряването на STEM/STEAM обучение в началните училища в България, Сърбия и Словения и как този подход допълва традиционния учебен процес?

Въвеждането на STEM/STEAM обучение в началните училища в тези три страни носи редица ползи както за учениците, така и за учителите. Традиционният учебен процес често е съсредоточен върху усвояване на теоретични знания в конкретен учебен предмет, докато STEM/STEAM подходът поставя акцент върху изследователската дейност, междупредметните връзки и творческия процес.

Учениците не само възприемат нови знания, но и се учат как да ги прилагат в реални ситуации, което засилва интереса им към ученето и повишава мотивацията им. Освен това чрез работа по проекти и колаборативни задачи децата развиват критическо мислене, креативност, комуникационни и социални умения – всички те са ключови за бъдещата им личностна и професионална реализация.

В същото време учителите получават подкрепа за промяна в методиката на преподаване, възможности за професионално развитие и шанс да работят в сътрудничество с колеги от други страни.

През април 2024 г. направихте първите стъпки към създаването на международна мрежа от S.TEMPO учители. Как се разви тази общност във времето?

През април 2024 г. в Белград се състоя първото международно обучение по проекта S.TEMPO, което даде старт на създаването на активна мрежа от учители от България, Сърбия и Словения. В обучението участваха над 50 преподаватели, които имаха възможност да се запознаят с новата методология и да работят заедно в смесени екипи, обменяйки опит и идеи. Това постави основата на една общност, изградена върху взаимна подкрепа, сътрудничество и споделено развитие.

От тогава досега мрежата се разраства – учителите участваха в онлайн срещи, създаваха и тестваха както собствени, така и на колегите си STEM/STEAM проекти в своите класни стаи, споделяха резултати и работеха заедно по нови инициативи.

Общността се превърна в динамична среда за професионален обмен, в която преподавателите не само прилагат добри практики, но и съвместно създават нови. Това партньорство между учители от различни страни показва как споделените цели и ценности може да доведат до реална положителна промяна в образованието и да вдъхновяват за устойчивото обновление на учебния процес.

Каква обратна връзка получихте от участниците в проекта? Дадоха ли Ви ценни съвети и препоръки, които Ви помогнаха да развиете инициативата още подобре?

Обратната връзка от участниците беше изключително ценна и мотивираща.

Учителите споделиха, че предложената методология е приложима, ясно структурирана и адаптивна към различни учебни условия. Много от тях предложиха идеи за обвързване на STEM/STEAM теми с местен културен и природен контекст, както и за гъвкави времеви рамки при реализиране на проектите.

Тези предложения ни помогнаха да разширим ресурсната база, да добавим примерни сценарии и насоки за диференциация и така да направим инициативата още пополезна и устойчива. Важно е да отбележим, че учителите не бяха просто участници, а активни съавтори на този процес.

Има ли някоя конкретна STEM/STEAM дейност или проект, реализиран в рамките на S.TEMPO, който Ви е впечатлил особено? Ще ни разкажете ли повече за него?

Честно казано, всички STEM/STEAM дейности, реализирани по проекта, заслужават внимание – всяка от тях носи нещо уникално като подход, съдържание или резултат.

В Словения учениците създаваха природни дневници и наблюдаваха местната екосистема, в Сърбия моделираха своята училищна сграда и търсиха устойчиви решения, свързани с енергийна ефективност. Един от примерите в България е проектът „В моя град“, в който ученици изследваха своето населено място – от инфраструктурата до културните особености. Създадоха макети, изчисляваха маршрути, предлагаха идеи за подобряване на градската среда.

Проектът съчетаваше математика, човекът и обществото, технологии и изкуства, и найвече даде на учениците усещането, че това, което правят, има смисъл. За учителите това бе вдъхновяваща промяна – те излязоха от ролята на лектори и се превърнаха във фасилитатори, а класната стая се изпълни с оживление, любопитство и идеи.

Как оценявате въздействието на проекта до момента – има ли реална промяна в класните стаи и в цялостния подход към преподаването?

Проектът има ясно изразено въздействие в класните стаи на учителите, които активно участват. Вече можем да видим реални признаци на промяна – учениците са поуверени в себе си, по-активни и по-ангажирани с учебния процес, като започват да изразяват своите идеи, да решават проблеми и да създават нови решения, които имат истински смисъл.

За учителите проектът носи увереност – те вече не само преподават, но и водят учениците по пътя на иновацията. Благодарение на създадения алгоритъм всеки учител получава инструменти да бъде автор на собствените си STEAM дейности, като по този начин укрепва своето самочувствие и иновативност.

Въпреки че промените са налице в класните стаи, включени в проекта, потенциалът за разширяване на прилагането на тези подходи е огромен. Включването на други учители и ученици би донесло допълнителен тласък за развитие на иновации в образованието както на местно, така и на регионално ниво.

Какви са следващите цели на S.TEMPO? Как си представяте проекта след пет години?

Следващите цели на S.TEMPO включват разширяване на възможностите за сътрудничество между учители и училища, както и задълбочаване на обучението по STEM/STEAM чрез нови инициативи и събития. Въпреки че проектът ще завърши след определен период, партньорите и учителите ще продължат да популяризират и разпространяват резултатите и методологиите.

Въпреки края на официалната фаза всички създадени ресурси, методики и добри практики ще бъдат поддържани и достъпни за учители и ученици, като целта е те да останат отворени за бъдеща употреба и адаптиране. Това ще осигури продължителен ефект от проекта и ще позволи на нови училища и учители да се включат в инициативата, без да е необходимо да чакаме нови етапи на финансиране.

След пет години си представяме S.TEMPO като устойчива инициатива, чиято методология е интегрирана в образованието, с дълготраен ефект върху начина, по който се преподава STEM/STEAM в началните училища.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Живот

Петте знака, по които да познаем насилието в една връзка - и как да помогнем

Д-р Сара Кубурич отговаря на най-честите въпроси за връзките с партньори-насилници

10:35 - 18.12.2025
Коледен булевард

Новогодишните цели за още по-приятен дом

10:34 - 18.12.2025
Живот

Почина олимпийският шампион и колекционер на изкуство Боян Радев

Спортистът меценат беше на 83 години

10:17 - 18.12.2025
Важно днес

„Оскарите“ напускат TV ефира и влизат в YouTube

За първи път в историята си най-престижната филмова церемония напуска традиционната ефирна телевизия

08:56 - 18.12.2025
Важно днес

Президентът ще проведе консултации с АПС и МЕЧ

В сряда държавният глава проведе консултации с „БСП-Обединена левица“ и „Има такъв народ“

08:41 - 18.12.2025
Важно днес

Нови протести срещу Борисов, Пеевски и Сарафов в София

И двете демонстрации са съгласувани със Столичната община и са насрочени за 18 часа

07:39 - 18.12.2025
Важно днес

Росен Желязков: Нямам идея защо отново беше направен опит да се прокара проектобюджетът

Именно бюджетът за 2026 година стана повод за масовите протести, довели до оставката на правителството

21:30 - 17.12.2025
Важно днес

Професор по термоядрена физика от MIT е бил застрелян в дома си

Лурейру е изследвал възможностите за използване на чиста „термоядрена енергия“ в борбата с климатичните промени

20:37 - 17.12.2025
Важно днес

Зърнена каша за бебета над 4 месеца със завишено съдържание на арсен е засечена от агенцията по храните

Според БАБХ нивата не представляват непосредствен риск при консумация, но дългосрочен може да има

19:58 - 17.12.2025