Комисията за защита на конкуренцията разреши на Кирил и Георги Домусчиеви да придобият 100-процентов контрол върху дигиталната медийната група "Нет Инфо" АД.

От началото на 2019 г. досега собствеността в "Нет Инфо" се делеше между братя Домусчиеви, от една страна, и основателя на "Дарик Радио" Радосвет Радев и "Уеб Финанс" на Христо Христов, от друга, в съотношение 70:30 в полза на Домусчиеви чрез "Нова Броудкастинг Груп". 

Миноритарните собственици са разполагали с възможност да предложат на "Нова" да изкупи от тях всички акции в "Нет Инфо", които те притежават. Опцията е влязла в сила след 1 септември 2016 г., и е задействана за първи път още през есента на 2017 г., още преди шведските собственици MTG на "Нова" да намерят купувач. КЗК е сезирана за произнасяне по концентрацията след приключването на сделката за телевизионната група с "Адванс Медия" на Домусчиеви заради въздействието върху рекламния и медийния пазар.   

Какво е присъствието на "Нет Инфо" 

"Нет Инфо" е пълноправен собственик на най-голямата българска платформа за видеосподеляне VBox7, електронната поща и търсачката на abv.bg и gbg.bg, новинарските сайтове "Дарик нюз" и Vesti.bg, gong.bg, sinoptik.bg, pariteni.bg и лайфстайл-сайта edna.bg. Компанията има съвместен контрол върху още четири дружества - "Имоти Инфо", "Файненшъл Маркетплейс", "Грабо Медия" и "Проспекто груп" (съответстващи на специализираните сайтове imoti.bg, finacredit.bg, grabo.bg и др.). 

Според доклада на КЗК по данни на Interactive Advertising Bureau Bulgaria, според които пазарният дял на "Нет инфо" на пазара на онлайн реклама е в обхвата между 10 и 20 процента (според справката от 2017 и 2018 г.). Данните от решението на КЗК за пазарния дял на "Нова" на пазара на телевизионно разпространение е в обхвата между 30-40 процента за 2016 и 2017 г. 

По данни на Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА), нетните инвестиции в телевизионна реклама през 2017 г. и 2018 г. са в размер съответно на 220 200 000 лв. и 240 000 000 лв., а индивидуалните данни на "Нова" показват пазарен дял от 50-60 процента (на първо място в страната).

Пазарният дял на "Нова Броудкастинг", според показателя за брутните рекламни бюджети, по данни на GARB e 48,5% за 2017 г. и 43,5% за 2018 г. "Нилсен" измерва същите показатели на 49,4% и 43,2% за съответните години. 

Критиките на конкурентните медийни групи

КЗК е потърсила становища от конкурентни страни, за да направи оценка на промяната върху пазара. От публикуваното решение се вижда, че медийните играчи са се разделили на две групи. От едната страна застават "Наспърс Класифайдс България" (собственици на OLX), "Инвестор.бг" и "Информационна агенция "Блиц", които заявяват, че не очакват концентрацията да има съществено предимство или да доведе до промяна на пазара на интернет реклама. 

Обратни становища идват от няколко големи компании като "Икономедия", "Инсърт БГ" (собственици на framar.bg и др.), "Спортал.бг", "БТВ Медиа Груп", "ИзиАдс" (собственици на едноименната платформа за онлайн реклама) и "Кесниум" (част от основателите на Нетинфо, по-късно на медийната група зад Svejo.net), като всяка от тях дава различни аргументи за рисковете пред деформирането на пазара от пълния контрол на "Нова Броудкастинг" върху активите на "Нет Инфо". Критиките варират от опасност за злоупотреба с пазарна сила и "увреждане на конкурентната среда в онлайн рекламата чрез предлагането на пакетни цени на телевизионни рекламодатели", до "налагане на повече платен достъп до съдържание или налагане на определени теми и предавания, които се продуцират от медийна група с цел повишаване рейтингите, по-голяма монетизация на единица произведено съдържание и други, като тези теми не винаги биха били полезни за обществото". 

„Спортал.бг“ АД директно критикува компанията за това, че "през последните две години "Нет Инфо" АД упражнява агресивно, непазарно и монополистично поведение на българския интернет пазар, като за целта използва принудително налагане на пакетни сделки, обвързвайки телевизионната реклама с интернет рекламата в дигиталните си медии". 

Позицията на "Нова Броудкастинг"

"Нова Броудкастинг" отхвърля тези становища, като посочва, че в качеството си на мажоритарен собственик вече упражнява съвместен контрол на "Нет Инфо" от 2013 г. с одобрението на Комисията за защита на конкуренцията. "Нова" се позовава на данните за леко снижаване на дела на "Нет Инфо" в пазара на интернет реклама, като пише, че "нито поведението на дружеството, нито крос-медийната реклама влияят на решението на клиентите къде да инвестират", а "дружеството не може да влияе на засегнатия пазар". 

Компанията защитава политиката си на пакетни цени като "глобална съвременна тенденция" и дава за пример отстъпките, които други ТВ-оператори предлагат на рекламодатели за съвместна реклама на различни платформи. 

КЗК: Сделката няма да промени модела на вече установените търговски договорености

КЗК приема за обосновани доводите на "Нова Броудкастинг" по казуса с крос-медийните отстъпки, като дава за пример Регламента на Съвета на ЕС от 2004 г. относно контрола върху концентрациите между предприятия, според който "само по себе си разширяването на асортимента или портфейла от продукти не поражда опасения за засягане на конкурентната среда", и че "основното опасение е евентуално увеличаване на цените в резултат на намаляване на конкурентния натиск", а в случая на "Нова" е налице "значителна отстъпка за количеството реклама на различен носител" (тв и дигитална реклама). 

В решението са цитирани становища от големи рекламни агенции, на база на които КЗК приема, че "крос-медийната отстъпка не е основната предпоставка, която води до оптимизиране на рекламните инвестиции", а "решението за инвестиция в съответна медия зависи основно от стратегията на отделния рекламодател за реализиране на определените бизнес цели". 

"При оценяване на ефектите от нотифицирана концентрация Комисията следва да сравни условията, които биха били налице вследствие на планираната сделка с тези, които биха се установили без концентрацията. В разглеждания случай Комисията оценява планираната сделка по придобиване на едноличен контрол от „Нова Броудкастинг Груп“ ЕООД върху „Нет Инфо“ АД, в което предприятие понастоящем купувачът упражнява съвместен контрол с останалите акционери. В тази връзка може
обосновано да се заключи, че макар и несамостоятелно, придобиващият е оказвал значително влияние при насочване търговското поведение на предприятието-цел. 

Съществуващите от 2013 г. връзки на контрол между „Нова“ и „Нет Инфо“ АД са намерили отражение в стопанската дейност на двете предприятия, респективно върху пазарите, на които оперират. Следва да се отбележи, че и към датата на нотификацията „Нет Инфо“ АД сключва от свое име договорите за интернет реклама както за собствените си интернет сайтове, така и за сайтовете на „Нова Броудкастинг Груп“ ЕООД. Следователно, планираната сделка няма да промени модела на вече установените търговски договорености, които съществуват и към момента. Допълнително Комисията установи, че договорните отношения между рекламните агенции и „Нова“ се определят на база публично обявената тарифа, а впоследствие след проведени преговори се индивидуализират конкретните параметри, включително финансови условия за всеки отделен рекламодател. Изразените от рекламните агенции становища сочат, че този процес е резултат от постигането на съгласие между страните при наличието на ясни критерии", се казва в решението. 

На база на тези оценки Комисията за защита на конкуренцията разрешава концентрацията между "Нова Броудкастинг Груп" и "Нет инфо". 

Решението все още подлежи на обжалване в 14-дневен срок, като иск пред Административния съд в София може да се подаде както от страните по сделката, така и от всяко трето лице с правен интерес. 

Прочети