„Трябваше ми жена с извънземно, почти божествено излъчване“, казва режисьорката Емералд Фенъл - носителка на „Оскар“ за оригинален сценарий, позната с „Promising Young Woman“ (2020) и „Saltburn“ (2023). Това е отговорът ѝ, когато я питат за избора на Марго Роби в ролята на Катрин Ърншоу - героиня, която в романа на Емили Бронте „Брулени хълмове“ е описана като тъмнокоса и тъмноока, с див, мрачен поглед.
За много читатели това описание е част от идентичността на Катрин, затова появата на Роби в трейлъра на новата екранизация на класическия роман веднага предизвика остри реакции.
Фенъл обаче настоява, че търси преди всичко присъствие - актриса, която може да пресъздаде характера на Катрин - разрушителен, магнетичен и непредсказуем.
Така още преди премиерата си на 14 февруари (разбира се) „Брулени хълмове“ стана обект на разпалени дискусии за интерпретацията на класическия текст и за кастинга - и заради Роби, но и заради Джейкъб Елорди, който влиза в образа на Хийтклиф.
Младите версии на Хийтклиф и Катрин се играят съответно от Оуен Купър (Adolescence) и Шарлот Меллингтън.

Немалко фенове възразиха, че героят е описан в романа с по-тъмни черти и възможен ромски произход, а в социалните мрежи се появиха и по-иронични коментари - най-популярният гласи: „Не се подигравайте с нас, това лице е виждало air fryer.“
Възраженията варират от тревога за отдалечаването от канона до усещането, че Елорди изглежда „твърде полиран“ за един толкова необуздан персонаж. Допълнителни критики идват и от възрастта на актьорите: Роби е на 34, Елорди - на 27, докато в романа Катрин и Хийтклиф прекарват голяма част от историята в ранните си двайсет години.
Под самия трейлър тонът е подобен. „Хийтклиф, аз съм, Барби съм, върнах се у дома…“, пише един потребител. Друг се шегува с натоварения график на Елорди: „Фактът, че играе Франкенщайн (реж. Гийермо дел Торо), и Хийтклиф почти в един и същи сезон, е лудост.“ А трети предлага по-прагматичен подход: „Ще го гледам така, сякаш е напълно оригинален филм. Ако го приема като адаптация, ще го намразя - но изглежда любопитно.“
Фенъл обаче е напълно сигурна в избора си. Тя си спомня момента на снимачната площадка на Saltburn, когато видяла Елорди с бакенбарди и „искала да крещи“, защото ѝ заприличал именно на илюстрацията на Хийтклиф от първото издание на романа, което прочела. Кастинг директорката Кармел Кокрейн също защити решението, като напомни, че адаптацията е свободна интерпретация.
Полемиката не свършва с актьорите. Част от костюмите във филма са нарочно анахронични - силуети и детайли, които открито не съответстват на историческата епоха.
В мрежата това вече беше наречено „псевдовикториански хаос, създаден за TikTok“, но за Фенъл подобни решения са част от стилистиката, която тя търси: съпоставяне на класически текст със съвременна естетика.

Атмосферата е подсилена и от музиката. Charli XCX прави изцяло нови парчета за саундтрака, сред които House - песен с участието на 83-годишния Джон Кейл от The Velvet Underground.
Певицата разказва, че гласът му е „едновременно елегантен и брутален“ и че се е разплакала, когато чула първия запис. За нея „Брулени хълмове“ е „страст и болка, кал и студ, решителност и ярост“ - усещания, които тя се опитва да улови в музиката.
Изглежда обаче голяма чст от зрителите не могат да се примирят с адаптацията, която според Фенъл е „първична“ и „сексуална“ - толкова далеч от духа на романа, че някои я сравняват с „арт версия на 50 нюанса сиво“.

Режисьорката не го отрича: казва, че романът "Брулени хълмове я е „разкъсал“ още на 14 години, „обсебил“ я е, и затова филмът следва не канона, а собственото ѝ преживяване.
„Това е първично. Сексуално. В тази книга има огромно количество садо-мазохизъм“, казва тя. Именно този нюанс, първичните импулси и жестокостта, е отправната точка на нейната версия.
Не е случайно, че всяка нова адаптация на „Брулени хълмове“ предизвиква бурни реакции. Романът остава едно от най-обичаните произведения в английската литература - история за всепоглъщаща, разрушителна любов, пропита от несправедливост и насилие на фона на суровата, почти враждебна природа на Йоркшърските хълмове.
Катрин Ърншоу и Хийтклиф са толкова дълбоко вписани в колективното въображение, че всяка промяна в техния образ се възприема като намеса в нещо свещено.
В центъра на историята стои тяхната разрушителна любов. Тя - разкъсвна между страстта и очакванията на обществото. Той - подхвърлено момче, чийто произход го прави лесна мишена за презрение и унижение. След смъртта на осиновителя си Хийтклиф попада под властта на Хиндли (братът на Катрин), който го малтретира и държи в подчинение.
Хийтклиф и Катрин са обсебени един от друг, но въпреки това тя избира благородника Едгар Линтън - решение, което отприщва спирала от жестокост и отмъщение, която отеква поколение след поколение.
Кастинг директорката Кармел Кокрейн разказва, че след първия тийзър е получила дори заплахи за живота си като коментари в Instagram. „Имам само един призив“, казва тя. „Гледайте филма, преди да ме съдите.“
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: