Volkswagen отлага планирания нов завод за акумулатори в Източна Европа, пише Financial Times. Вместо това автомобилният производител обръща поглед към Северна Америка, където очаква, че може да бъде подпомогнат с 9-10 млрд. евро от администрацията на Джо Байдън. Причината за преосмислянето на приоритетите се корени в Закона за намаляване на инфлацията (IRA), който се превръща в магнит за европейските компании.
Най-големият производител на автомобили на Стария континент обяви през 2021 г. план за изграждане на шест завода за акумулаторни батерии в Централна и Източна Европа. Като основни претенденти за позиционирането им се наредиха Унгария, Полша, Словакия и Чехия.
Замразяването на работата по проекта, която трябва да започне през 2027 г., идва на фона на очакваните значителни стимули в САЩ – мащабния пакет от 369 млрд. долара субсидии и данъчни облекчения за зелени технологии. Ходът на VW материализира опасенията около американското законодателство, че то ще привлече множество европейски компании да инвестират в Америка.
VW информира представители на ЕС миналата седмица за очакваните до 10 млрд. евро финансови помощи, които компанията би получила за целия период на експлоатация на завода си в САЩ. Според източник на FT автомобилният гигант е бил в очакване на европейския отговор на американските стимули.
„Плановете в Северна Америка напреднаха по-бързо от очакваното и изпревариха вземането на решения в Европа“, каза лицето.
IRA предизвика паника сред европейските политици, тъй като високотехнологичните отрасли – в които попадат акумулаторните батерии – фокусират още повече вниманието им в посока отвъд Атлантическия океан, докато конкуренцията от Китай се засилва.
Европейската комисия, която следващата седмица ще публикува Закон за нулевата индустрия като част от отговора си на американската зелена схема, се стреми да разхлаби правилата за държавните помощи и анализира дали да въведе субсидии на ниво ЕС. Представители на промишления сектор обаче твърдят, че първоначалният проект, представен миналата седмица, не отговаря на изискванията им.
„Изглежда доста зле. Липсват конкретни мерки“, каза високопоставен ръководител на друг европейски производител на акумулатори, присъствал на срещата в Брюксел.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: