Частни пътнически влакове ще превозват пътници в България от 13 декември 2026 година. Така БДЖ вече ще трябва да се конкурира с частни компании и за обслужването пътническите превози, а не само за товарните.
Справка в страницата на изпълнителна агенция "Железопътна администрация" показва, че към момента две частни компании притежават лиценз жп превоз на пътници, освен на товари.
Това са:
- пловдивската “ПИМК Рейл Експрес”
- старозагорското дружество "Рейлимпекс“ ЕООД
Министерството на транспорта публикува за обществено обсъждане Проект на условия и ред за възлагане на обществени превозни услуги с железопътен транспорт.
Той предвижда железопътната система в страната ще бъде разделена на три лота на регионален принцип:
- западен регион;
- северен регион;
- южен регион.
Те ще бъдат обслужвани от експресни, бързи, пътнически, международни и нощни влакове, за които са заложени и конкретни изисквания. Като за експресните се предвижда средна скорост от 80 км/ч.
Линиите по всеки от лотовете ще бъдат обслужвани от депо на съответната територия - София за западния лот, Горна Оряховица за северния и Пловдив за южния.
Превозвачите, които спечелят съответните обществени поръчки, ще могат не само да ползват собствен подвижен състав, но и да наемат от държавата. Те ще трябва да работят на максимална печалба от 5%.
Прави впечатление, че всички популярни направления, като тези от София до морето, ще се обслужват от т.нар. Западен превозвач. Там попадат експресните, международните и нощните бързи влакове. Договорите с частните превозвачи ще са със срок 12 години и трябва да бъдат сключени до края на 2025 г.
Реформата е част от условията по Плана за възстановяване и устойчивост.
Начинът, по който е разписана процедурата и разделянето на страната на три региона (западен, северен, южен) при възлагането на договорите предполага, че най-вероятно "БДЖ-Пътнически превози" биха спечелили основните направления. Друг превозвач трудно би могъл да вземе ключови лотове като София – Пловдив – Бургас или София – Плевен – Варна, тъй като става въпрос за за обществен превоз, който се субсидира от държавата, съгласно регламент на ЕС. Така, ако даден превозвач кандидатства само за един регион, не е ясно как ще бъде изчислена субсидията.
Услугата за пътниците едва ли би станала по-добра, докато не се оправи инфраструктурата, която не позволява поддържане на висока скорост, дори и вагоните и мотрисите да са нови. Практиката вече доказа това с модернизираните вагони от Deutsche Bahn, които стигат от София до Бургас за 5 часа.
Експресни влакове
Предвижда се експресни влакове да се движат по направленията: София-Варна, София-Бургас, София-Петрич и Горна Оряховица-Русе.
Те трябва да имат минимум първа и втора класа и да се движат със средна скорост от минимум 80 км/ч, маршрутът им е над 100 км в посока и обслужват само градове с над 20 000 души население и/или на кръстопътни гари, пише в проектодокумента.
В проекта, публикуван за обществено обсъждане, е посочено, че този пазарен сегмент понастоящем не е част от Задължителните обществени услуги, които държавата субсидира и възлага на железопътни превозвачи. Съответно няма достатъчно наличен подвижен състав, който е подходящ за извършването на този вид услуги, като се планира той да бъде въведен поетапно, в зависимост от възможността да се осигури подходящ подвижен състав и капацитет на железопътната инфраструктура;
Бързи влакове
Бързи влакове ще обслужват същите четири направления София-Варна, София-Бургас, София-Петрич и Горна Оряховица-Русе, както и между София и Враца, София-Видин. Ще свързват също София с Кюстендил, с Хасково, Кърджали и Свиленград.
И към момента се поддържат бързи влакове, като те ще бъдат оптимизирани. По-голямата част от бързите влакове ще са при западния превозвач.
Пътнически влакове
Пътнически влакове ще продължат да обслужват всички гари и спирки по маршрута си до 200 км в посока. Предвижда се оптимизирането на този пазарен сегмент във връзка с разделянето на обема на лотове.
Крайградските пътнически влакове са с маршрут до 100 км в посока и обслужващи крайградските зони на административно-икономическите центрове, като при тях също предстои оптимизиране. При този вид жп транспорт линиите са разпределени между трите лота.
Международни влакове
Планирани са и повече допълнителни вагони за международни влакове, които превозват пътници в рамките на страната в рамките на международния си маршрут.
Нощни бързи влакове
Нощни влакове ще продължават да свързват София с Бургас и Варна, както е и в момента. Ще има нощна връзка с влак между София и Русе, през Горна Оряховица, както и с Добрич.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: