Частни влакове ще возят пътници от края на 2026 година

Частни пътнически влакове ще превозват пътници в България от 13 декември 2026 година. Така БДЖ вече ще трябва да се конкурира с частни компании и за обслужването пътническите превози, а не само за товарните.

Справка в страницата на изпълнителна агенция "Железопътна администрация" показва, че към момента две частни компании притежават лиценз жп превоз на пътници, освен на товари.

Това са:

  • пловдивската “ПИМК Рейл Експрес”
  • старозагорското дружество "Рейлимпекс“ ЕООД

Министерството на транспорта публикува за обществено обсъждане Проект на условия и ред за възлагане на обществени превозни услуги с железопътен транспорт.

Той предвижда железопътната система в страната ще бъде разделена на три лота на регионален принцип:

  • западен регион;
  • северен регион;
  • южен регион.

Те ще бъдат обслужвани от експресни, бързи, пътнически, международни и нощни влакове, за които са заложени и конкретни изисквания. Като за експресните се предвижда средна скорост от 80 км/ч.

Линиите по всеки от лотовете ще бъдат обслужвани от депо на съответната територия - София за западния лот, Горна Оряховица за северния и Пловдив за южния.

Превозвачите, които спечелят съответните обществени поръчки, ще могат не само да ползват собствен подвижен състав, но и да наемат от държавата. Те ще трябва да работят на максимална печалба от 5%.

Прави впечатление, че всички популярни направления, като тези от София до морето, ще се обслужват от т.нар. Западен превозвач. Там попадат експресните, международните и нощните бързи влакове. Договорите с частните превозвачи ще са със срок 12 години и трябва да бъдат сключени до края на 2025 г.

Реформата е част от условията по Плана за възстановяване и устойчивост.

Начинът, по който е разписана процедурата и разделянето на страната на три региона (западен, северен, южен) при възлагането на договорите предполага, че най-вероятно "БДЖ-Пътнически превози" биха спечелили основните направления. Друг превозвач трудно би могъл да вземе ключови лотове като София – Пловдив – Бургас или София – Плевен – Варна, тъй като става въпрос за за обществен превоз, който се субсидира от държавата, съгласно регламент на ЕС. Така, ако даден превозвач кандидатства само за един регион, не е ясно как ще бъде изчислена субсидията.

Услугата за пътниците едва ли би станала по-добра, докато не се оправи инфраструктурата, която не позволява поддържане на висока скорост, дори и вагоните и мотрисите да са нови. Практиката вече доказа това с модернизираните вагони от Deutsche Bahn, които стигат от София до Бургас за 5 часа.

Експресни влакове

Предвижда се експресни влакове да се движат по направленията: София-Варна, София-Бургас, София-Петрич и Горна Оряховица-Русе.

Те трябва да имат минимум първа и втора класа и да се движат със средна скорост от минимум 80 км/ч, маршрутът им е над 100 км в посока и обслужват само градове с над 20 000 души население и/или на кръстопътни гари, пише в проектодокумента.

В проекта, публикуван за обществено обсъждане, е посочено, че този пазарен сегмент понастоящем не е част от Задължителните обществени услуги, които държавата субсидира и възлага на железопътни превозвачи. Съответно няма достатъчно наличен подвижен състав, който е подходящ за извършването на този вид услуги, като се планира той да бъде въведен поетапно, в зависимост от възможността да се осигури подходящ подвижен състав и капацитет на железопътната инфраструктура;

Бързи влакове

Бързи влакове ще обслужват същите четири направления София-Варна, София-Бургас, София-Петрич и Горна Оряховица-Русе, както и между София и Враца, София-Видин. Ще свързват също София с Кюстендил, с Хасково, Кърджали и Свиленград.

И към момента се поддържат бързи влакове, като те ще бъдат оптимизирани. По-голямата част от бързите влакове ще са при западния превозвач.

Пътнически влакове

Пътнически влакове ще продължат да обслужват всички гари и спирки по маршрута си до 200 км в посока. Предвижда се оптимизирането на този пазарен сегмент във връзка с разделянето на обема на лотове.

Крайградските пътнически влакове са с маршрут до 100 км в посока и обслужващи крайградските зони на административно-икономическите центрове, като при тях също предстои оптимизиране. При този вид жп транспорт линиите са разпределени между трите лота.

Международни влакове

Планирани са и повече допълнителни вагони за международни влакове, които превозват пътници в рамките на страната в рамките на международния си маршрут.

Нощни бързи влакове

Нощни влакове ще продължават да свързват София с Бургас и Варна, както е и в момента. Ще има нощна връзка с влак между София и Русе, през Горна Оряховица, както и с Добрич.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Спорт

40-годишният Кристиано наказа Германия и прати Португалия на финал в Лигата на нациите

Първа португалска победа на немска земя от 40 години насам

06:59 - 05.06.2025
Политика

Русия готви отговор на украинските дронови атаки, каза Тръмп след телефонен разговор с Путин

„Това беше добър разговор, но не и такъв, който ще доведе до незабавен мир“, написа Тръмп

20:42 - 04.06.2025
Политика

Правителството на Мелони прие спорен закон, който ограничава протестите

Законът предвижда по-сурови наказания за действия по време на демонстрации

19:45 - 04.06.2025
Европейски дневници

ЕС планира да удължи правото на престой за 4 милиона украинци до 2027 г.

Европейската комисия призова и за програми за доброволно завръщане на желаещите да се върнат в Украйна

18:58 - 04.06.2025
Важно днес

НЗОК предупреди за фалшиви имейли с вируси, изпращани от нейно име

Институцията не изпраща поща за здравноосигурителен статус

18:31 - 04.06.2025
Еврото - въпроси и отговори

Пътят към еврото - всичко, което трябва да знаем

Институтът за пазарна икономика публикува стъпките за въвеждане на еврото в България

17:31 - 04.06.2025
Важно днес

Борисов сравни еврозоната с Шампионската лига и каза, че ни е завел "при белите държави"

Делян Пеевски благодари на Владислав Горанов

17:26 - 04.06.2025
Важно днес

Иван Гешев бил приятел с Пепи Еврото, разговаряли за пури и литература, разказа пред съда Илияна Кирилова

Гешев искал да се търсят свидетели с конкретни показания, включително по “Барселонагейт”

16:30 - 04.06.2025
Важно днес

Кадър на БСП, замесен в скандал с държавни разноски, оглави Държавната агенция за бежанците

Иван Иванов е бивш зам.-министър на отбраната в два кабинета и областен управител на София. Сега поеме още един ръководен пост

16:10 - 04.06.2025