Чистият въздух на столицата, за който всички се борим Снимка: © ИКЕА

Започваме тази история с една леко неприятна статистика – всяка година повече от 2,5 милиарда души по света са изложени на опасни нива на замърсяване на въздуха. А последните проучвания показват, че дори най-ниските стойности на замърсяване оказват голямо влияние върху здравето и благосъстоянието ни.

Този факт най-вероятно не е голяма изненада, особено ако сте живущи в град като София, където „червените зони“ (както ги наричат) са най-съсредоточени заради индустриите и бизнеса.

Всъщност ако се замислим, именно големите производства и компаниите с мащабно присъствие са тези, които оказват значително влияние върху количеството отделен или спестен въглероден диоксид (CO2). Те са и тези, които имат силата да бъдат двигател за промяна. ИКЕА, например, с глобалното си присъствие, е една от „големите“, които активно прилагат политики в посока декарбонизация и опазване на околна среда.

Наскоро шведският бранд стана член-основател на Алианса за чист въздух на Световния икономически форум, който започна на Конференцията на ООН за изменението на климата (COP26). Като част от стратегията си за устойчивост, ИКЕА се ангажира активно с това да намали емисиите на парникови газове до 2030 г. с по-голям обем, отколкото цялата ѝ верига за формиране на стойност излъчва, като същевременно разраства бизнеса си в световен мащаб.

Електрификацията на автомобилния транспорт е едно от ключовите решения за декарбонизация на транспортната индустрия, която така или иначе е част от веригата за създаване на стойност.

„По отношение на транспорта и логистиката, целите на ИКЕА в глобален план са да намали въглеродния отпечатък от транспорта средно със 70% и от логистичните операции с до 80% в абсолютно изражение“, разказва Яна Якимова, управител на магазин ИКЕА София.

„Компанията си е поставила амбициозна програма за декарбонизация, а ние в България също сме част от това предизвикателство. Работим с разнообразни инициативи и решения. Част от тях е пилотното ни партньорство с първата въглеродно неутрална логистична компания в България за доставка на пратки с флота от изцяло електрически автомобили – Greenpoint Logicstics“, допълва Якимова.

„Ние сме първият голям ритейл, който използва подобни услуги в София. А нашият партньор всъщност първи влиза в града с лекотоварни електрически автомобили за доставка, което само по себе си е иновация“.

Яна Якимова от ИКЕА и Цветанка Фратева Greenpoint Logicstics

Но защо подобно партньорство е от голямо значение не само за компанията, а и за потребителите?

„Всички наши продукти преминават през определен път – от доставчика до дистрибуторски център и/или магазин, преди да стигнат до домовете на хората. Това пътуване оказва влияние върху околната среда, което ни прави много отговорни. Но и ни дава възможност да правим наистина добри за природата и хората проекти. ИКЕА преосмисля всичко – материалите, които ползва за производство, потреблението на енергия в операциите, начините за удължаване живота на продуктите... и не на последно място начина, по който те се придвижват по веригата за доставки. Въвеждаме устойчиви услуги, които не замърсяват околната среда с шум и вредни газовена, така че поръчките да стигнат до нашите клиенти без въглеродни емисии.

Това преосмисляне е свързано с интегрирането на новите технологии във веригата за създаване на стойност. Отворени сме за нови идеи, мислим нестандартно и си сътрудничим с други компании, за да постигнем желания ефект.

Така, например, столичани вече ще могат да получават продуктите, поръчани от магазин ИКЕА София, посредством доставка с нулеви емисии. Това ще рече, че те, съвсем естествено и без усилия, ще са част от подобряването на градската среда. За тази мисия се борим ние, но и нашите партньори от Greenpoint Logicstics, които ни подадоха ръка в този пилотен проект.

Знаем, че трансформацията няма да се осъществи просто чрез замяна на двигателите с вътрешно горене с електрически такива, докато всичко останало остава непроменено. Този преход ще изисква промяна на сегашните ни начини на работа и намиране на партньори, които искат да се присъединят към нашето пътуване", завърши Якимова.

“Greenpoint Logicstics идва на помощ, като помага на отговорните бизнеси като ИКЕА, които искат да затворят зеления кръг по веригата си на доставки, да превозват без вредни емисии. А енергията, задвижваща зелените доставки, идва основно от фотоволтаичната централа на офиса ни. Събирайки и складирайки слънчевата енергия, ние можем да я използваме тогава, когато ни е необходимо. Ето как кръгът се затваря, доказвайки че бизнесът може да бъде устойчив, позволявайки на всички нас да дишаме леко и свободно”, коментира Цветанка Фратева, управител на Greenpoint Logicstics.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Живот

Испания глоби Ryanair и други нискотарифни компании заради допълнителни такси

Доплащането за багаж и място нарушава права на потребителите, смята Мадрид

15:29 - 22.11.2024
Важно днес

Генералният секретар на НАТО ще разговаря с Тръмп за Украйна

Срещата идва на фона на новата ескалация във войната, която Русия води

13:43 - 22.11.2024
Живот

БНБ пуска нова монета, посветена на българската гайда

Монетата ще се продава на цена от 156 лв.

12:48 - 22.11.2024
Живот

Стани част от бегачите в отбора на ASICS FrontRunner България. Кандидатстването вече е отворено

Търсят се хора с разнообразни истории, нива на опит и страст към движението

12:30 - 22.11.2024