Clubhouse - новата социална мрежа, която работи само с глас

Медиите в САЩ го наричат „интерактивен подкаст“ и „онлайн площад за дебати“, а за потребителите на Clubhouse новото приложение е точно тази социална мрежа, от която светът се нуждае. Тя се появи преди по-малко от година, но вече набира огромна популярност – теглена е 4 млн. пъти само за последния месец, а акаунти в приложението имат Илон Мъск, Марк Зукърбърг, Дрейк и Опра Уинфри.

Clubhouse е уникална по рода си социална мрежа, която се различава от Facebook, Instagram и TikTok с това, че в нея няма да намерите снимки и видеа, нито съобщения. Единственият начин за комуникация е чрез собствения ви глас. Десетки, дори стотици потребители се събират в онлайн „стаи“ и обсъждат различни теми – от политика и бизнес до хобита и интереси, чрез аудио разговори.

Една от отличителните черти на Clubhouse е, че достъпът до него е възможен само през операционната система iOS, макар че съоснователите съобщиха, че се работи и по версия за Android. Когато приложението бъде изтеглено на съответния iPhone или друго устройство на Apple, не може да го ползвате веднага, а ви е нужна покана от приятел, който вече използва платформата.

От Clubhouse все още не разполагат с необходимата инфраструктура, за да вкарат милиони хора в приложението, а доказателство за това е сривът на платформата преди седмица.

Когато получите покана, вие също може да вкарате приятели в онлайн стаите. Започвате с право на една-единствена покана, така че тя трябва да бъде използвана внимателно. Приложението се свързва с телефонния номер, което означава, че трябва да сте сигурни за валидността на номера на човека, който каните – в противен случай губите правото си и не може да изпращате поканата отново.

Нито един разговор не може да бъде записван. Аудио дискусията протича или между двама потребители или в голяма стая с няколко души, която може да събере десетки или стотици акаунти. Създателят на стаята е и модератор, който може да ти даде право да говориш, когато си натиснал специален бутон за вдигане на ръка.

Всеки потребител има право да членува в различни „клубове“ – от дискусия на фотографи, спортисти и фенове на киното, до разговори за бизнес, политика, икономика и технологии. Повечето хора в Clubhouse използват мрежата с цел да подобрят бизнес контактите си и да развиват идеи с колеги от същата сфера.

„Това приложение повежда интернет към огромната промяна на социалните мрежи. Смятам, че тук говорим за отваряне на една нова глава“, казва основателят на приложението Path Дейв Морин, който е един от инвеститорите в Clubhouse.

Съоснователите на социалната мрежа Пол Дейвисън и Рохан Сет се радват на небивал успех, но не всичко е „розово“. Докато свободата на словото е основен акцент, върху който двамата наблягат, се увеличават оплакванията за реч на омразата и разпространяване на дезинформация в платформата.

В една от последните известни подобни прояви от миналия месец потребител промотирал конспиративни теории за Covid-ваксините и опитал да разубеди останалите в разговора да се имунизират. Освен това обидил лекарка, която обяснявала за безопасността и ефикасността на препарата, пише The New York Times.

Това не е единственият инцидент, заради който Clubhouse са подложени на критики. Оплакванията от потребители включват още антисемитски изказвания, фалшиви твърдения за Covid-19, обиди към членове на LGBTQ+ общността, реч на омразата, насочена срещу жени и чернокожи, съобщава Vice.

В Clubhouse има и опция за блокиране, която дава на потребителите повече контрол върху личното им пространство. Това обаче се превръща в силно оръжие да бъдат заглушавани журналисти, пише The New York Times, давайки за пример блокирането на свой репортер в една от онлайн стаите.

„Приложението не се отнася сериозно към дезинформацията. Там просто не се записват доказателства – всичко се изговаря и освен ако не го запишеш, няма начин да провериш какво се е случило“, казва един от потребителите в социалната мрежа пред изданието.

На дневен ред излиза големият въпрос – как Clubhouse ще модерира разговорите? В момента в компанията няма модератори, а тази роля се изпълнява само от потребителите. След критиките, пред които се изправи, Пол Дейвисън обяви, че приложението ще даде по-голям контрол на настоящите модератори и ще затегне правилата, за да ограничи речта на омразата и онлайн насилието.

Германският и италианският регулатор вече създадоха проблеми на Clubhouse, като поставиха въпроса дали приложението отговаря на Общия регламент за защитата на данните в ЕС.

Китай блокира приложението, след като в онлайн стаите за разговори се появиха политически коментари, критикуващи комунистическия режим. Дисиденти от Тайван, Китай и Хонконг дискутираха деликатни теми, които са цензурирани от Пекин, без да използват софтуер за виртуални частни мрежи (VPN), и така прескочиха контрола, но бързо бяха спрени през януари.

Пол Дейвисън и преди е имал успешни проекти. Създава социалната мрежа Highlight през 2012, след което я продава на Pinterest. Тогава се среща се среща с Рохан Сет – IT-специалист, работещ дълги години в Google. Двамата обединяват знанията си и пускат Talkshow – мрежа, комбинираща различни подкасти. Проектът им е успешен и през март 2020 г. решават да създадат start-up на име Clubhouse в Сан Франциско.

В началото компанията има само двама служители и няколко потребители, които провеждат аудио дискусии с Дейвисън и Сет, но два месеца по-късно броят на акаунтите нараства до няколко хиляди. Поканите стават толкова желани, че започват да се търгуват в eBay, където могат да бъдат купени и сега за 89 долара. Clubhouse набира такава голяма популярност, че редица компании започват да я използват в работата си, а рекламната агенция Battenhall дори пуска обява за позицията „директор, отговарящ за Clubhouse“.

Миналия месец компанията привлече инвестиция на стойност 100 млн. долара и беше оценена на 1 млрд. долара. Предприемачите Марк Андреесен и Бен Хоровиц остават впечатлени и решават да влеят 10 млн. в Clubhouse.

Междувременно Facebook и Twitter явно не изпускат от поглед новата социална мрежа и разработват свои продукти, които да се конкурират с нея, пише The New York Times.

Сега 40-годишният Дейвисън и четири години по-младият Сет са се концентрирали в привличане на повече кадри и опити да пуснат успешното приложение в Android. „Това е лудост, толкова много хора се присъединяват“, казва Дейвисън, който е завършил Станфорд заедно с колегата си.

Как Clubhouse ще прави пари? Целта им е да привлекат „инфлуенсъри“, които да са основната мишена на рекламодателите – модел, подобен на приложението Parler. Дейвисън и Сет казват, че компанията ще пуска в бъдеще платени стаи – тоест, потребителите ще плащат онлайн билет, за да се присъединят към съответен разговор. Предвидена е още стратегия с абонаменти, но не и продажба на реклами.

Все пак Clubhouse се радва на „безплатна реклама“ от един от най-богатите хора в света. Илон Мъск вече провежда дискусии в приложението, като именно там атакува българския предприемач Влад Тенев, че платформата му за онлайн търговия Robinhood е ограничила достъпа на потребителите си до акции на GameStop. Основателят на SpaceX покани и Владимир Путин за разговор в Clubhouse, а от Кремъл отвърнаха, че предложението е „интересно“.

"Влад Дракула, продадохте ли клиентите си?": Въпрос на Илон Мъск вкара Тенев от Robinhood в обяснителен режим

„Clubhouse не е като другите социални медии, които ви задължават да сте забити пред екрана, а може да правите мултитаскинг, докато говорите или слушате“, казват инвеститорите от Andreessen Horowitz.

„Вярваме, че Clubhouse ще е едно ценно попълнение в новия свят. Попълнение, което предоставя нови начини за комуникация между хората, във времена, когато това ни е по-нужно от всякога“.


Този текст е част от newsletter-а на "Булевард България". Ако искате да получавате избрани от екипа ни статии веднъж седмично, абонирайте се тук.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Технологии

Защо Apple се подчинява на руската цензура

Гигантът трие приложения от App Store за руските потребители по искане на Кремъл

18:06 - 22.11.2024
Бизнес

Това ли е краят на Northvolt - най-голямата компания за батерии в ЕС?

Някогашната надежда на ЕС за пазара на електромобили обяви неплатежоспособност

16:08 - 22.11.2024
Живот

Испания глоби Ryanair и други нискотарифни компании заради допълнителни такси

Доплащането за багаж и място нарушава права на потребителите, смята Мадрид

15:29 - 22.11.2024
Важно днес

Генералният секретар на НАТО ще разговаря с Тръмп за Украйна

Срещата идва на фона на новата ескалация във войната, която Русия води

13:43 - 22.11.2024