Снимка: © Getty Images

Parler се превърна във втори дом за поддръжниците на Доналд Тръмп, любителите на конспиративните теории и екстремистите в САЩ. На 8 януари Parler стана най-тегленото приложение в страната, но потребителите му ще трябва да търсят нова платформа, в която да споделят възгледите си, защото Apple, Google и Amazon го свалиха от платформите си след щурма на Капитолия от 6 януари.

Социалната мрежа се различава съществено от традиционните платформи Twitter и Facebook най-вече заради факта, че в нея няма дебати. Съществуват предимно пропагандни публикации, а потребителите са най-вече консервативни поддръжници на Републиканците с крайно десни идеи.

Самият Тръмп има профил там, същото важи за още няколко представители на партията му. Журналистите и големите технологични гиганти, които забраниха Parler, смятат, че именно там се е зародила идеята за бунтовете във Вашингтон, при които загинаха петима души.

Забраната на Тръмп в Twitter: Parler, Gab и новата ера на социалните мрежи

Parler се заражда през 2018 като алтернатива на съществуващите социални мрежи и се самоопределя като „безпристрастна социална медия“ и „място, на което можеш да говориш свободно и без страх“. Джон Матце и Джаред Томсън основават компанията, "ядосани от липсата на прозрачност в традиционните социални мрежи", пише Newsweek. Матце е изпълнителен директор, а Томсън – технологичен.

Сред съоснователите на компанията е и Ребека Мърсър - известна с консервативните си възгледи, дъщеря на Робърт Мърсър, съоснователят на Cambridge Analytica. Семейството от години насам подкрепя Доналд Тръмп.

Parler обаче не обявяват публично собствениците си. Мърсър подкрепя компанията финансово, но не е вписана като притежател на пакет акции. През юни 2020 консервативният политически коментатор Дан Бонджино, който е член на Републиканската партия, обяви, че е купил част от собствеността. Няма обаче доказателства, че радио-водещият и бивш член на нюйоркската полиция е собственикът.

В допълнение на всичко това - Parler не изглежда да има бизнес модел, с който да се самоиздържа. В началото, изпълнителният директор казва, че ще разчита на пари от продажба на реклами, пише The New York Times. Трудното намиране на рекламодатели за подобна платформа кара Матце да обяви през юли 2020, че вече ще използва инфлуенсъри, който да „носят пари“. В интервю за CNBC той твърди: „Нашият бизнес модел ще бъде базиран на приходи от реклами. Но няма да е централизиран рекламен модел, а специфичен – концентриран около инфлуенсъри. Те ще бъдат основната мишена за рекламодателите, а не ние като платформа“.

Forbes обяснява процедурата – в приложението се привличат консервативни коментатори с голям потенциал за достигане до максимално много хора, а Parler им помага да привлекат рекламодатели, които да влеят средства. Не е ясно как се е развила стратегията на Матце и колегите му, тъй като данни за това не са оповестени.

Към ноември 2020 платформата има 4 милиона активни потребители и общо над 10 млн. акаунта, като след президентските избори, които Джо Байдън спечели, Parler става още по-популярно приложение. Много хора, чиито профили бяха блокирани в Twitter заради разпространение на думите на Тръмп за „изборна измама“, мигрираха натам, а в дните около щурма на Капитолия активността беше изключително висока.

Приложението представлява форум, в който всеки потребител може да публикува така наречените „Parleys“ – еквивалент на „туитовете“. Те могат да бъдат максимум 1000 знака, а последователите на всеки акаунт „гласуват“ или ги „препубликуват“. В платформата съществува и опция за изпращане на лични съобщения.

Сайтът и приложението са пуснати през август 2018, като след по-малко от година в Parler вече има 200 хиляди потребители. Публикация на консервативната активистка Кендис Оуенс привлича 40 хиляди души в платформата и тя дори блокира за определено време. В социалната мрежа през онзи период могат да се забележат активните профили на тогавашния мениджър на кампанията на Тръмп – Брад Парскейл, на сенатора от Юта Майк Лий, дори на личния адвокат на американския президент – Руди Джулиани. Други активисти и коментатори с крайно десни възгледи, чиито акаунти са блокирани в други социални мрежи, също се присъединяват.

Тогава Матце признава, че макар Parler да е „безпристрастна социална мрежа“, маркетингът е насочен към консерваторите, които представляват най-голяма част от нея.

В платформата има и акаунти на потребители с крайно леви възгледи, но някои от тях са били блокирани заради противопоставяне на доминиращите гледни точки в сайта, критики срещу Parler или създаване на пародийни профили.

За около месец – до юни 2019, броят потребители се удвоява, тъй като в мрежата влизат поддръжници на саудитския престолонаследник Мохамед бин Салман. В Саудитска Арабия социалните медии са подложени на цензура и много от блокираните в Twitter избират Parler за нов дом на своите идеи. Те обаче не са приети с пълно одобрение от американците в платформата. Макар да публикуват #MAGA – абревиатурата за „Make America Great Again“ („Да направим Америка отново велика“), за да се харесат на повечето потребители, са отчетени и доста случаи на ислямофобски коментари към саудитците.

Скоро в Parler влизат още потребители от Великобритания и Бразилия, като профил си създава и бразилският президент Жаир Болсонаро (от консервативната Социал-либерална партия).

През май 2020 Тръмп попадна под светлините на прожекторите, когато обяви, че гласуването по пощата може да доведе до огромни измами на изборите, а също така похвали насилието след протестите в памет на загиналия Джордж Флойд. Twitter отбелязва тези негови публикации като подвеждащи, а Parler се възползва от момента и излиза с „Декларация за интернет независимост“. Социалната мрежа започва да използва „хаштага“ #Twexit – игра на думи с Brexit. Twitter е заклеймен като „медиен тиранин“, който поставя цензура на консерваторите, и кампанията на сравнително новата платформа цели да убеди потребителите да се преместят в Parler.

„Twitter, твоите дни са преброени“, написа Брад Парскейл. Сенаторът от Тексас Тед Круз също подкрепи кампанията. Той публикува видео в YouTube, в което нарече традиционните социални мрежи „заглушаващи хората, с които не са съгласни“ и обяви, че е „горд“ да се присъедини към Parler. Междувременно The Wall Street Journal съобщи, че кампанията на Тръмп търси алтернативна платформа и се е спряла именно на Parler.

През юни акаунти си създават още републиканци като Джим Джордан от Охайо, Елис Стефаник от Ню Йорк и бившият посланик в ООН Ники Хейли.

В платформата започват да се разпространяват конспиративни теории и фалшиви новини. В нея дори е засечен акаунт, управляван от Агенцията за интернет изследвания на Русия - т. нар. фабрика за тролове. Тя е известна с това, че е била замесена в президентските избори в САЩ през 2016 чрез кампании за дезинформация. През октомври 2020 IRA публикуват данни за измама на изборите чрез гласовете по пощата и пишат, че Тръмп е бил инфектиран с Covid от „леви активисти“.

Точно по същото време Facebook, Instagram и Twitter забраниха крайно дясната конспиративна теория QAnon. Тя е една от най-големите в САЩ и според нея Тръмп води тайна война срещу сатанистки заговор на педофили, управляващ световна мрежа за трафик на деца. След като поддръжниците ѝ остават без канал за пропаганда, решават да се преместят в Parler. Поради същата причина в новата социална мрежа започва да действа и крайно дясната, нео-фашистка политическа организация „Proud Boys“.

Шаманът на QAnon: Кой е човекът с рогата от бунта в Капитолия

По този начин Parler се пълни с акаунти, разпространяващи свастики и расистки постове, пише CNN. Според ADL – в мрежата са действали още „правителствени екстремисти“ и хора, защитаващи превъзходството на бялата раса. „Лесно се откриват постове с отричане на холокоста, антисемитизъм, расизъм и други форми на фанатизъм“.

В седмицата след американските избори през ноември приложението е теглено почти един милион пъти и влиза в челото на най-популярните безплатни платформи в App Store и Google Play. Причината – Parler се превръща в „централен хъб на републиканските поддръжници, които протестират срещу отнетата победа на Тръмп“, пише The Verge.

Екстремистите и консерваторите използват приложението, за да организират събития в подкрепа на президента, включително обсадата на Капитолия. Щурмът става известен в Parler като „Million MAGA March“.

Според BuzzFeed – в дните преди бунта мрежата се е напълнила със „смъртни заплахи, окуражаване на насилието и призиви за организиран военен марш“.

Когато Twitter блокира профила на Тръмп, Parler избухна като най-тегленото приложение в Apple Store. Това се случи на 8 януари – денят, в който Google обяви, че сваля платформата от своя Google Play заради това, че представлява „заплаха за обществото“.

В същия ден Аpple предупреждават Parler, че са получили сигнали за ролята на социалната мрежа в координирането на бунта във Вашингтон. Казват още, че са наясно с наличието на „нежелателно съдържание“ в платформата и че са установили как в приложението „продължават да се планират незаконни и опасни дейности“. Това е в противовес със собствените правила на Parler.

От Apple дават шанс на социалната мрежа да представи „подобрен план за модерация“ в рамките на 24 часа, или да бъде свалена от App Store. Тогава Матце публикува в приложението, че няма да се поддаде на натиска и отказва. На 9 януари Parler вече не е достъпен за потребителите на Apple-устройства.

В момента мрежата не съществува никъде, тъй като и Amazon я премахна от сървърите си. Причината – „разпространяване на опасно и незаконно съдържание“.

Изпълнителният директор Джон Матце сподели в интервю за FOX News в неделя, че дори адвокатите му са го изоставили. Интересното е, че през юни миналата година, той предложил 10 хиляди долара на всеки политически коментатор, подкрепящ демократите, който се присъедини към Parler. Целта му била да инициира дебат в социалната мрежа, но дори двойното увеличение на наградата не му помогнало.

Според директорите на Parler – това е платформа за свободно слово. Затова, още от създаването си, тя не разчита на много модератори и не прави проверка на факти за всяка публикация, както в Twitter. Към ноември 2020 за компанията работят около 30 служители.

Точно в края на годината мрежата ревизира своите правила, които преди забраняваха порнографското съдържание, за да се стигне до момента, в който публикуването на голи или секс снимки става напълно позволено. А що се отнася до сигурността – приложението е подложено на критики от няколко експерти, че системата му може да бъде хакната изключително лесно.

Сега бъдещето за Parler изглежда неясно, а решението на Google, Apple и Amazon е „унищожително“, казва Матце пред FOX News. „Това е нападение срещу свободата на словото“.

„Ще опитаме да направим всичко възможно, за да се върнем онлайн възможно най-скоро, но имаме доста проблеми, защото никой не иска да работи с нас“.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

всичко от деня

Калина Константинова е номинирана за вицепремиер

Очаква се тя да отговаря за "дигиталната трансформация на държавната администрация"

Край на ерата "Меркел": Олаф Шолц официално е новият канцлер на Германия

Той ще предвожда тройната коалиция между Социалдемократите, "Зелените" и "Свободните демократи"

Какво търси България в Google през 2021 г.

От Кирил Петков и "зелен сертификат" до турския сериал "Безмилостен град"

Да уволниш 900 души с едно обаждане по Zoom: Скандалът с Better Mortgage

"Ако участвате в този разговор, значи сте част от злополучната група служители, които ще бъдат уволнени"

Велислав Минеков пред парламента за казуса с в. "Труд": Връщаме си откраднатата държава

"Защо нямаше извънредно заседание на Народното събрание, когато пред парламента биеха деца и журналисти по време на летните протести?", попита министърът

СЗО: Ваксините предпазват от варианта "Омикрон"

Първи съмнения, че щамът вече циркулира в България