Заради световната пандемия от Covid-19, която оказва своето влияние и върху медиите у нас, българският рекламен пазар отчита спад на нетните инвестиции през 2020 г. Те възлизат на 455 млн. лв., но очакванията са, че пазарът ще се възстанови през 2021 и ще надвиши нивата от 2019, достигайки до около 502 млн. лв.

Данните са на Българската асоциация на комуникационните агенции. Тя прави анализ за рекламния пазар в България през 2020 година, подготвен от Медийната комисия към БАКА, и дава годишна прогноза за рекламните инвестиции за 2021, 2022 и 2023 г. 

Данните представят оценка на нетните инвестиции в основните медийни канали и не включват инвестициите в създаването и производството на рекламни формати. Числата, отговарящи на инвестициите в дигиталните медии, се базират на прогнозата, направена от IAB България.

С най-висок дял нетни инвестиции от 54% остава телевизията. Тя е успяла да привлече 247 млн. лв. през миналата година - спад от 5% спрямо 2019 г.

Дигиталните медии са единственият канал, който запазва двуцифрен ръст през изминалата година. Инвестициите там са нараснали със 17% на годишна база спрямо 2019 г., а основните движещи сили за високия растеж остават социалните мрежи. Останалите медийни канали – преса, външна реклама, радио, кино реклама – регистрираха спад в нетните рекламни инвестиции през 2020 г.

Спадът във всички канали, с изключение на радио, е в двуцифрени стойности, като в кино реклама е най-осезаем от -48%. 

Медийната инфлация в телевизията и дигиталните медии запазва тенденцията от 2019 г. за равни стойности, като през 2020 г. е 8%. Външната реклама и радиото се очаква да завършат годината с 2% инфлация, а пресата и кино рекламата – с 0%.

Въпреки извънредната ситуация, в която глобалната пандемия постави и българския рекламен пазар, очакванията са през 2021 г. той да се възстанови, достигайки общо около 502 млн. лв.

Според тази прогноза очакваният ръст спрямо 2020 г. в общите рекламни инвестиции се очаква да достигне 10%. Дигиталните медии остават единственият канал, в който се прогнозира двуцифрен ръст в приходите от реклама тази година с 13% увеличение на годишна база. Така те ще успеят да привлекат 32% от общите инвестиции за медийна реклама на пазара у нас. Телевизията ще остане най-предпочитаният рекламен канал с близо 54% дял от общите инвестиции през 2021 г.

Очаква се пресата да запази негативния ход в инвестициите за реклама с прогнозиран спад на годишна база от -10% за 2021 г. Останалите медии се възстановяват след спада по време на Covid и след пандемичната обстановка през 2020 г. 

Очакванията за медийната инфлация през 2021 г. са тя да достигне 10% в телевизията и 13% в дигиталните медии, като за поредна година да запази високи нива и в двата рекламни канала. Процентите в останалите медийни канали се очаква да не преминават 4%. Пресата и кино рекламата се очаква да завършат годината с 0%, радиото - с 3%, а външната реклама - с 4% инфлация.

Прогнозата за следващите 2 години е пазарът постепенно да расте, като през 2023 година медийните инвестиции ще достигнат близо 590 млн. лв. Телевизията ще продължи да бъде каналът, който ще привлича над 50% дял от общите медийни инвестиции у нас с ръст на годишна база от 11% (2022 г.) и 5% (2023 г.). През 2023 г. се очаква тя да привлече 315 млн. лв. от реклама.

Прогнозата е дигиталните медии да запазят и плавно да увеличават дела си в общия медиен микс до над 32,5% през 2022 г. и ръст с 10% през 2023 г. Очакванията са разходите за реклама в дигиталните канали да достигнат до 198 млн. лв. през 2023 г.

С изключение на пресата, всички останали канали в медия-микса се очаква да отбележат ръст между 4% и 9% за 2022 г. и между 5% и 15% през 2023 г. Предвижданията са инвестициите в печатните медии да продължат тенденцията на спад, който през 2022 и 2023 г. може да бъде около -7% на годишна база.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

всичко от деня

Адвокатурата няма да иска наказание за Петър Илиев заради плагиатството

Софийският адвокатски съвет отказа дисциплинарно дело срещу юриста

МОН опроверга Кацаров: Тестовете за Covid-19 не достигат дори за една седмица

Около 150 хил. тестове не стигат за връщане в клас на всички ученици

Платформата за билети за Arctic Monkeys била атакувана от "вторичния пазар"

Мениджмънтът на бандата отказал преместване на концерта на друго място в Бургас, което щяло да увеличи капацитета двойно

Нинова: Не сме се договаряли нито да съм първи председател на НС, нито да има ротация

"Нито едно от имената, които се спрягат за министри от БСП, не отговаря на истината"

Фаворитите за най-добър филм на "Оскари" 2022

10 предложения, които могат да попаднат сред номинираните

Бог е високо, МВР - далеко, а юмручното право отнема живот

Престъпленията стават компенсация на липсващия ред и правосъдие

Всички ученици ще могат да се върнат в клас от 6 декември

Стойчо Кацаров ще издаде нова заповед