Бразилската футболна звезда Неймар направи нещо рядко срещано в света на спорта до този момент – прекрати договора си с Nike и ги замени с Puma. В продължение на 15 години нападателят на ПСЖ бе лице на американския спортен концерн, но две години преди последния му контракт да изтече, той реши да „влезе в обувките“ на Пеле и Марадона.

28-годишният футболист е истинска маркетинг звезда не само заради това, че е един от най-добрите играчи в света, а защото прилича на модел, известен е в социалните мрежи и е познато лице дори отвъд света на спорта.

Неймар подписа последния си договор с Nike през 2011. Той важеше за цели 11 години и пълната сума по него щеше да донесе на бразилеца 105 милиона долара. Да, със сигурност по-малко пари от заложените в доживотните договори на Кристиано Роналдо и баскетболиста ЛеБрон Джеймс с Nike, които ще получат повече от милиард долара. Но все пак на 31 август нападателят стана един от малкото, които не желаят повече да представляват компанията.

В този момент още не се говореше, че Ней ще подпише с Puma. Той обяви новината две седмици по-късно и каза, че ще носи обувките на немския концерн не само на терена, но ще бъде и посланик на марката извън него, ще рекламира спортни дрехи, обувки и други облекла. Бразилецът оповести събитието с думите: „Кралят се завърна“.

В мотивите си защо е избрал Puma пред Nike той изтъкна чисто футболни причини. Сподели, че е бил вдъхновен от легендите от миналото, които също са носели известните Puma King.

„Израснах, гледайки видеа на велики футболни легенди като Пеле, Кройф, Матеус, Еузебио и Марадона. Това бяха кралете на игрището, кралете на моя спорт. Искам да приема тяхното наследство, което оставиха на терена. Всеки от тях игра с Puma, всеки от тях създаде магията с King“, написа бразилецът в емоционално писмо, с което обяви началото на партньорството с Puma.

„И сега, когато започвам новия сезон, искам Кралят (б.а. – The King) да властва на терена и да вдъхнови бъдещите поколения, така както предишните вдъхновиха моето. От днес нататък имам частта да се обединя в едно с марката, която помогна на най-големите легенди на футбола да се превърнат в това, което са“, добави още Неймар.

Нито бразилецът, нито Puma дадоха детайли за продължителността и цената на договора. В кратък отговор до бразилската медия Esporte Interativo компанията обяви, че „в следващите дни“ предстои „ексклузивна информация“ относно контракта между двете страни. Едно обаче е ясно – Неймар вече напусна семейството на Рафаел Надал, Серина Уилямс, ЛеБрон Джеймс, Кристиано Роналдо и съотборника си в ПСЖ Килиан Мбапе. Вместо това ще бъде най-голямата звезда на Puma, заедно с шесткратния шампион във Формула 1 Люис Хамилтън, с когото, между другото, са добри приятели.

Раздялата на Ней с Nike ни връща към тази на Роджър Федерер с американския концерн от 2018. Договорът на 20-кратния шампион от Големия шлем обаче, за разлика от този на футболиста, изтече на 1 март. Тогава той не го поднови, макар контрактът да важеше цели 20 години и му донесе 150 млн. долара. Малко по-късно швейцарецът подписа с японската Uniqlo, а договорът му е един от най-скъпите в спорта – 300 млн. долара за 10 години.

Puma е регистрирала спад на продажбите с 16% за първото тримесечие на 2020 заради пандемията от Covid-19 и привличането на Неймар към семейството на немската компания се оказва силен ход. Как обаче успяха да го измъкнат от „лапите“ на Nike?

Според бразилската медия UOL – причината се крие в неразбирателство относно финансовите условия за продължаване на договора между Неймар и Nike. "Виновник" е пандемията от Covid-19, която не е позволила на американската компания да предложи на голямата звезда по-добри условия.

Интересното е, че Неймар сключва договор с Nike, когато е още на 13 години. През 2011 той преподписва за цели 11 години, а в контракта му имаше различни клаузи, които му носеха отделни бонуси за представянето на терена. Тогава бразилецът още игра за „Сантош“ в своята страна и американският концерн инвестира в него. Компанията раздели евентуалните бъдещи клубове на Неймар на четири категории – от А до D. Ако играе за отбор от най-високото ниво, което означава и най-добра реклама за Nike, то бразилецът получава пълната сума в контракта – 105 млн. долара. Ако бъде привлечен от В отбор, то печалбата му пада наполовина и така нататък.

В крайна сметка Неймар имаше престой в „Барселона“ от 2013 до 2017, а след това стана най-скъпият футболист в историята. ПСЖ го привлече за сумата от 222 милиона евро и до днес бразилецът защитава цветовете на френския шампион.

Бразилската медия UOL се сдоби с договора на нападателя през 2018 и съобщи, че в него пишеше, че Неймар ще получи 1 милион долара, ако спечели най-голямата индивидуална награда във футбола – „Златната топка“. При втора би взел 2 млн., а сумата се увеличава с такава прогресия при всяко следващо отличие. До момента бразилецът не е стигал до този приз и не е ясно дали в договора му с Puma има подобни точки. От Nike все пак той е взел бонуси за представянето си с Бразилия на световното първенство и на олимпийските игри.

В последните години носителят на Шампионската лига с „Барселона“ е по-известен с изявите си извън терена, отколкото с представянето си в мачовете. Макар често да е измъчван и от различни контузии, изглежда, че за Неймар шумните партита с манекенки и бутилки шампанско, вечерите с приятели и коктейлите на скъпи яхти са в някаква степен по-важни. Дори се появи шега, че всяка година бразилецът получава контузия по едно и също време, за да може да пътува до Бразилия за карнавала в Рио и за рождения ден на сестра си.

Според статистиката на авторитетния Transfermarkt – 28-годишният футболист е изиграл само 15 от 38 възможни мача във френската „Лига 1“ през изминалия сезон, през 2018/2019 е взел участие в 17 срещи, а една кампания по-рано – в 20. Това е незначителен брой двубои за елитен спортист, състезаващ се в топ отбор.

Как расизмът и физическите сблъсъци убиха футбола в голямото френско дерби

Новият сезон също не тръгна добре за бразилеца. Той беше изгонен с директен червен картон още в първия си мач от първенството, след като удари с юмрук в главата Алваро Гонсалес от „Олимпик Марсилия“. След голямото меле на „Парк де Пренс“, в което участваха още няколко играчи, Ней обяви, че причината за избухването му е расистка обида от страна на испанския защитник на марсилци. Губещ от всичко това е не само той, но и Puma, тъй като бразилецът носеше новите Kings.

Всичко това не пречи на Неймар да има 142 милиона последователи в Instagram и още близо 50 млн. в Twitter. Той вече е изградил име, вдъхновил е най-младите любители на играта и може да ги заразява не само с безспорните си футболни качества, а и с прически в различни оттенъци на зеленото и розовото.

Именно поради тази причина се е превърнал в ходеща реклама и маркетинг икона. Forbes го нареди на трето място сред най-високоплатените футболисти за 2020 със спечелени 78 млн. долара от заплати, бонуси и спонсорски договори. Той е и четвъртият най-добре печелещ спортист за юни 2019 – юни 2020. В този период е взел 25 млн. долара само по договорите си с Red Bull, Beats Electronic Arts, Gillette, TCL и други.


Прочетете още:

Най-високоплатените футболисти за 2020: Меси доминира, а Мбапе прави огромен скок

„Лудият“ Марсело, който върна „Лийдс“ в английския елит

Наоми Осака - тихото момиче, чийто глас срещу расизма се оказа най-силен

Прочети