Да изгубиш 35 млрд. долара за дни: Възходът и падението на най-богатия човек в Азия Снимка: © Getty Images

В първите дни на 2023 г. индийският предприемач Гаутам Адани беше един от тримата най-богати хора в света - изпреварван само от мултимилиардерите Бернар Арно и Илон Мъск.

В момента Адани е извън Топ 10 на световната класация на богатството, а състоянието му спадна на 84.8 млрд. за броени дни - загуба от около 35 млрд. долара.

60-годишният магнат рискува да изгуби и титлата "най-богат човек в Азия", защото изпреварва втория в списъка Мукеш Амбани "само" с 2 млрд. долара повече в личното си богатство.

Всичко се случва на фона на рекордни борсови успехи на бизнес групата му през 2022 г. - до момента, в който американската инвестиционна компания Hindenburg Research публикува унищожителен доклад с обвинения в пазарни манипулации, лошо управление и "извършване на най-голямата измама в корпоративната история".

Аферата около неговата Adani Group ще има и политически последствия, след като доведе до сътресения на финансовите пазари в Индия.

Hindenburg са известни с това, че осветяват или успешно предвиждат провала на публично търгувани компании, които иначе са надценявани в борсовата търговия.

Преди седмица те публикуват доклад от 100 страници, базиран на 2-годишно разследване на бизнеса на Adani Group.

Проверката на Hindenburg е включвала разговори с десетки вътрешни източници, вкл. бивши членове на висшия мениджмънт, преглед на хиляди корпоративни документи и проверка на място в базите на Adani в няколко държави по света.

Изводите на инвестиционната компания са, че Adani използват надценените си акции като дългово обезщетение, което поставя цялата група в много рискова финансова позиция.

Hindenburg откриват "мащабен лабиринт от офшорни кухи дружества", който се управлява от брата на Гаутам Адани - Винод. Те засичат десетки офшорки в Мавриций, Кипър, ОАЕ, Сингапур и карибските острови, които според анализаторите са използвани за всевъзможни "грехове" - от манипулация на цените на акциите на Adani до пране на пари.

Резултатът от публикуването на доклада се измерва в почти 70 млрд. долара обезценяване на акциите на фирмите от групата на индийския конгломерат.

В неделя индийската бизнес група публикува опровержение, което само по себе си е с четири пъти по-голям обем от доклада на Hindenburg. В него Адани твърди, че загубите на неговата група са "преднамерена атака срещу Индия, независимостта, интегритета и качеството на индийските институции - историята на растежа и амбициите на Индия".

Влиянието на Адани върху икономиката на страната наистина е сериозно - а още по-големи са съмненията за конфликт на интереси заради близостта му с премиера Нарендра Моди.

Сътресенията около Adani Group доведоха до загуба на почти 7% от пазарната оценка за държавната Животозастрахователна компания на Индия, която държи значителен дял в Adani Еnterprises. Fortune разказва, че държавата е изгубила и мястото си на 5-тия най-голям пазар на акции в света, отстъпвайки на Франция, заради кризата.

Над 60% от приходите на Adani Group идват от добив и търговия с въглища. Дружеството управлява пристанища, летища, мини, занимава се с производство на цимент, олио и др.

Неотдавна холдингът купува ND-TV - една от най-големите индийски независими новинарски телевизии, което привлече вниманието към проблемите със свободата на словото и политическото влияние върху медиите. Основателите на телевизията научават за сделката пост фактум - Адани купува мажоритарен дял чрез трета страна, която не информира предварително създателите на медията.

Гаутам Адани има своя "легенда" за това как е стигнал до върха. Първоначално напуска училище и решава да се занимава с търговия на пластмасови изделия. Икономическият му възход започва през 1991 г., когато Индия либерализира затворения си пазар. С първата си компания Адани купи Мундра - най-голямото съвременно пристанище за контейнеровози в Индия.

Адани произлиза от щата Гуджарат, откъдето тръгва и политическата кариера на Нарендра Моди, преди той да стане премиер. Моди инвестира доста средства в инфраструктурно развитие, от което се възползва и Адани.

Когато Моди е избран за министър-председател за първи път през 2014 г., той пътува до Ню Делхи с частен самолет с логото на Adani.

Критиките за обвързването на изпълнителната власт с частните корпоративни интереси на Гаутам Адани се засилват още повече, когато главният финансов директор на групата се появява на фона на индийското знаме, за да защити бизнеса от обвиненията на Hindenburg, сякаш е държавен служител.

Според американския фонд - офшорни компании и фондове тайно притежават акции на публично търгувани компании от кръга на Adani и поддържат изкуствено висока пазарна оценка.

Hindenburg твърдят, че пет от седемте публични дружества в групата имат "нарастващ краткосрочен ликвиден риск" и са надценени "до небесата". Анализаторите са открили сериозна задлъжнялост в групата, в която корпоративният мениджмънт е поверен на членове на фамилията Адани.

От Adani контраатакуваха Hindenburg, като ги обвиниха в конфликт на интереси - инвестиционната компания е известна с това, че залага на къси позиции, като има финансова изгода от евентуален бъдещ срив на пазарната капитализация на конкретни акции.

От Hindenburg не отричат, че държат облигации и къси позиции срещу Adani, но не се отказват от изводите в доклада си.

"Вярваме, че Индия е жизнена демокрация и растяща суперсила с вълнуващо бъдеще. Но също вярваме, че бъдещето на Индия се забавя заради Adani Group, които систематично ограбват нацията, докато иначе се загръщат в индийския флаг", се казва в позицията им.

Adani смятат да съдят американската компания, а междувременно холдингът се опитва да пласира акции за 2.4 млрд. долара - неуспешно засега, тъй като инвеститорите са проявили интерес само към 60% от тях.

Както пише Süddeutsche Zeitung - цялата история заслужава да бъде превърната във филм, или поне в сериал от 8 части за Netflix.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Технологии

Защо Apple се подчинява на руската цензура

Гигантът трие приложения от App Store за руските потребители по искане на Кремъл

18:06 - 22.11.2024
Бизнес

Това ли е краят на Northvolt - най-голямата компания за батерии в ЕС?

Някогашната надежда на ЕС за пазара на електромобили обяви неплатежоспособност

16:08 - 22.11.2024
Живот

Испания глоби Ryanair и други нискотарифни компании заради допълнителни такси

Доплащането за багаж и място нарушава права на потребителите, смята Мадрид

15:29 - 22.11.2024
Важно днес

Генералният секретар на НАТО ще разговаря с Тръмп за Украйна

Срещата идва на фона на новата ескалация във войната, която Русия води

13:43 - 22.11.2024