През 2012 г. класическа чанта на Chanel може да бъде намерена за 4400 долара. Днес цената ѝ надхвърля 10 000 долара. На фона на тази широко отворена ножица в социалните мрежи и особено в каналите на младите като TikTok се роят видеа на потребители, които се хвалят с покупките на „дубликати“ – при това не просто многократно по-евтини, а и все по-добре изработени.

Вие бихте ли се изкушили? Защото младите – водени от главоломното нарастване на цените на луксозните стоки, финансовите затруднения и „културата на пестеливостта“, все по-често го правят.

Една трета от европейците например считат, че е приемливо да купуват фалшификати, когато цената на оригиналния продукт е твърде висока. Този дял нараства и стига до 50%, когато анкетираните са млади хора на възраст между 15 и 24 години, сочи актуално проучване на Службата на ЕС за интелектуална собственост.

А става ли дума за фактическа покупка, 13% от европейците съобщават, че съзнателно са закупили фалшификати през последните 12 месеца. Делът им скача двойно – до 26%, за хората на възраст между 15 и 24 години.

На национално равнище, делът на потребителите, които съзнателно са купили фалшификати, варира от 24 % в България и до 8 % във Финландия. Освен в България, съзнателното купуване на фалшификати е над средното за ЕС равнище в Испания (20 %), Ирландия (19 %), Люксембург (19 %) и Румъния (18 %).

„Фалшификатите определено са станали по-приемливи за младите купувачи“, коментира преди време пред FT Бела Хейлс, младши изследовател в базираната в Лондон и Лос Анджелис социална творческа агенция The Fifth. „В днешно време всеки млад купувач има малко фалшификат в гардероба си и се чувства комфортно да го притежава.“

В TikTok, където тенденцията за „дубликати“ процъфтява, това отношение към фалшификатите не е универсално. В коментарните секции често текат разгорещени дискусии между потребителите, които са „за“ и „против“ фалшификатите. За повечето от тях обаче истинският фалш се крие по-скоро в това да плащат пълната цена за автентични продукти, когато все по-съвършените и неразличими от оригинала реплики струва около една десета от нея и са само на един клик разстояние.

„Радвам се, че те [фалшификатите] стават толкова добри, защото тези марки свалиха качеството си под морското равнище, а цените им скочиха до небето“, пише един потребител. „Дизайнер означаваше качество, а сега голямото намаляване на разходите означава, че ще си купиш скъпа чанта, а тя ще има конци или дефекти“, посочва друг.

Под капака на сенчестия бизнес: Умопомрачителният възход на „суперфалшивите“ чанти

Според Крис Беър от компанията за изследване на аудиторията GWI опасенията за разходите за живот и по-високата инфлация са двата основни фактора, които стоят зад тенденцията на „дубликатите“.

„Икономиката зад нея е съвсем проста, хората се насочват към по-евтини алтернативи“, казва той, правейки паралел с рецесията от 2008 г. „Потребителите, особено по-младите, се отвръщат от показното потребление. Те все още се интересуват от придобиването на статус, но вместо това се стремят да го постигнат чрез пестеливост и скромност.“

В проучването на GWI от 2023 г., проведено сред 2110 респонденти от поколението Z в 12 държави, 20% заявяват, че инфлацията е имала „драматично“ въздействие върху финансите им.

В TikTok хаштагът #bougieonabudget, който включва видеоклипове, даващи съвети как да бъдем пестеливи в категории като мода, красота и храна, има над 550 млн. гледания. Еуфорията около това в социалните мрежи е знак за трансформацията в мисленето на младите. Това, че са си купили фалшификат, не само вече не е тема табу, а дори е нещо, с което се хвалят.

„Намирането на изгодна покупка се възприема като победа и нещо, с което можеш да се гордееш и да споделиш в социалните медии“, казва Хейлс. „Когато финансовите времена са трудни, искате да се чувствате значими и има лесно решение, тогава нагласата е защо не?“

В TikTok хаштагът #dupes (от дубликат) е събрал 2,1 млрд. гледания, #Reps (от реплика) има 1,9 млрд. Видеоклиповете често съдържат подробни ревюта на луксозните фалшификати и местата, където могат да бъдат намерени. Също така в TikTok има ръководства „стъпка по стъпка“ за това „как да намерим най-добрите дубликати“.

Интересен е сблъсъкът между надигналата се вълна сред потребителите в социалните мрежи и реакцията на самите платформи, които от корпоративна гледна точка трябва да спазват правилата в сферата на интелектуалната собственост.

„Нашите насоки за общността са категорични, че не допускаме съдържание, което улеснява продажбата на фалшиви стоки. Приемаме защитата на интелектуалната собственост много сериозно и създателите, за които се установи, че продават фалшиви продукти в нашата платформа, могат да бъдат премахнати“, посочва говорител на TikTok.

Каквато и да е причината за бума на фалшификатите, популяризирането и споделянето на информация относно тези продукти крие рискове, особено ако тези артикули включват имена и лога на марки. В Обединеното кралство например промотирането на продукт, който нарушава права, често се счита за нарушаване на нормативните правила

Използването на имена на търговски марки като Hermès или Louis Vuitton във видеоклип в социалните медии също може да се счита за нарушение, ако е налице елемент на търговия. Според Ник Уайт, партньор в адвокатската кантора Charles Russell Speechlys, създателите на съдържание в TikTok подценяват рисковете, които поемат.

„Трудно е да се стигне до компаниите, които произвеждат фалшификати, особено тези, които са базирани в Китай“, казва той и обяснява възможния подход на брандовете, в случай че решат да опитат да задушат търговията с фалшификати. За тях, посочва Уайт, е по-трудно да достигнат до истинските производители, най-често базирани в необятен Китай, и затова е по-вероятно да се насочат създатели, базирани в западни юрисдикции.

В този ред на мисли е любопитно и какво е настроението сред потребителите по отношение на онлайн съдържанието. Проучването на Службата за интелектуална собственост показва, че като цяло европейците се противопоставят на използването на пиратско съдържание.

Защо пиратството в България е такъв проблем за САЩ?

80% заявяват, че предпочитат законни източници за достъп до онлайн съдържание, ако има приемлива възможност. Въпреки това, голямо мнозинство от хората (65%) считат, че е приемливо да пиратстват, когато съдържанието не е достъпно в рамките на абонамента им.

Освен това 14% от европейците признават, че през последните 12 месеца съзнателно са имали достъп до съдържание чрез незаконни източници. При младите този процент отново е нараства – на 1 от 3 (33%), особено когато се отнася за спортни събития.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Важно днес

Никола Минчев отрича да има нещо общо с казуса с подписите за "Корал"

Прокуратурата призна, че от август 2023 г. се занимава с казуса

14:32 - 29.04.2024
Технологии

Няма ляво, няма дясно - Huwei FreeClip и синия океан от възможности 

Дизайнът не е случаен – този модел попада в нова категория - т.нар. open fit

13:00 - 29.04.2024
Важно днес

Отказва ли се Санчес от премиерския пост след разследването за корупция срещу жена му

Премиерът на Испания обяви своето решение, след като пет дни спря да изпълнява публичните си задължения

12:22 - 29.04.2024
Важно днес

От "Корал" до Пашата: Скандалът с документите на Кирил Петков и взаимните обвинения

Кирил Петков замеси Румен Николов-Пашата в скандала с предполагаемите фалшиви подписи

10:29 - 29.04.2024