Депутатите от „Демократична България“ Ивайло Мирчев и Мартин Димитров подадоха сигнал до прокуратурата относно куриозно решение на Сметната палата, която първо видя сериозно нарушение и наложи глоба на бивш шеф на Агенция „Пътна инфраструктура“, а след това замете под килима собствените си констатации и го оневини.
Случаят е свързан с договор за тол системата на стойност 118 млн. лв. (без ДДС), възложен от АПИ на обединението „Капш Трафик Солюшън“ по договаряне без предварително обявление на обществената поръчка.
Става дума за оперирането на вече изградената от „Капш“ тол система, а именно реалното събиране на таксите заедно с мониторинг и поддръжка на платформата. Според предварителния план – и както е посочено в Закона за пътищата – тези дейности трябваше да се извършват от държавата. През лятото на 2020 г. обаче стана ясно, че АПИ тихомълком е делегирала задълженията си на „Капш“ и то чрез директно възлагане без конкуренция и без публично обсъждане.
Мотивът зад решението на АПИ да избере „Капш“ бе, че тя е изградила тол системата и се явява единственият икономически оператор, който е в състояние да изпълни заложените по проекта дейности. Две години по-късно обаче одит на Сметната палата установи сериозни нарушения при възлагането на договора. „Възлагането на дейности на стойност близо 118 млн. лв. без ДДС от АПИ чрез процедурата „договаряне без предварително обявление“ не е законосъобразно“, гласи заключението от проверката.
„Не е осъществен адекватен мониторинг за изпълнението на сключените договори след проведени процедури чрез пряко договаряне и директно възложените договори на физически лица. Допуснати са съществени несъответствия с правната рамка, вътрешните правила и договорите. При някои от договорите с физическите лица предметът е уговорен, без да са конкретизирани отделните дейности, които следва да обхваща изпълнението. При отчитане на извършената работа от изпълнителите са посочени дейности, които не са част от предмета на договорите“, посочиха от Сметната палата в заключенията от одита.
„Нашето заключение е категорично: нарушен е Законът за обществени поръчки, тъй като те са избрали процедура договаряне без обявление, а не открита процедура“, каза Цветан Цветков, вече бивш председател на Сметната палата, пред Nova през юли миналата година. Тогава той подчерта, че авторските права са в АПИ, а не в „Капш“ и реално всеки може да изпълни поръчката.
По времето, когато е сключен въпросният договор за поддръжка с „Капш“, начело на пътната агенция е Георги Терзийски. Като отговорно лице на него Сметната палата налага максимална глоба в размер на 10 000 лв. След това обаче Цветан Цветков е отстранен от поста председател на Сметната палата, а глобата за Терзийски бързо е отменена от новото ръководство на органа.
Отстраняването на Цветков в началото на 2023 г. се случи благодарение на ГЕРБ, БСП и ДПС.
За да бъде потърсена все пак отговорност на Терзийски, сега депутатите Ивайло Мирчев и Мартин Димитров сезират прокуратурата да протестира пред съда отказа на Сметната палата да започне административно-наказателно производство срещу шефа на АПИ.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: