„Демократична България“ изведе 3 ключови мерки за справяне с нарастващите ефекти от „българския модел“ на управление на пандемията от коронавирус.
Централна тема от тук нататък е каква посока за излизане от кризата да избере България. Остро стои въпросът какво и как да се направи, за да се преведе страната през пандемията и икономиката да се възстанови максимално бързо. За целта е необходимо дългосрочно планиране, основаващо се на медицинските данни и доводи, ясна комуникация с обществото и икономическа помощ за засегнатите от ограниченията.
Сега България е на дъното в Европейския съюз по ниво на подкрепа за пострадалите бизнеси и техните служители, а сривът в заетостта е сред най-големите на континента.
Да има адекватна икономическа помощ и тя да достига навреме до засегнатите хора и бизнеси е ключов фактор. В противен случай негативните икономически ефекти от кризата може да се окажат много дълготрайни.
Държавата незабавно да се откаже от някои свои вземания, да насочи по-голям ресурс и значително да намали забавянето и административната тежест при предоставяне на компенсациите, са част от мерките в плана на „Демократична България“ предлага.
Сред предложенията са и мярка 90/10 за всички микро и малки предприятия, които са гръбнака на икономиката, както и 80/20 за средните предприятия. Според формацията е необходимо до края на 2021 г. да бъдат намалени с една трета осигуровките на служителите във всички малки и средни предприятия, а на работещите в секторите с административна забрана да се осигури незабавна финансова помощ в размер на 3 хил. лв. на човек. Финансовата обезпеченост по последната мярка се предвижда по Плана за възстановяване и устойчивост, по който страната ще разполага с над 10 млрд. лева за възстановяване на икономиката.
„Парите трябва да излязат от чекмеджето на д-р Хаос и да стигнат до реално засегнатите“, заяви съпредседателят на Демократична и водач на листата в столичния 25 МИР България Христо Иванов.
Втората основна задача на „Демократична България“ е създаване на масирана и ясна комуникационна кампания, която да обясни на обществото ползата от спазването на основните предпазни мерки и от ваксините.
„Неоходима е целенасочена политика по убеждаване на хората, че е и в техен лично, и на цялото общество интерес повече хора да се ваксинират. Не се обявяваме за задължителни ваксини, а за разясняване на ползите от ваксинирането. Ваксинирането носи ползи не само в личен план, но и в обществен“, коментира пулмологът д-р Александър Симидчиев, водач на листата в 26 МИР София-област.
Третата основна стъпка според „Демократична България“ е спазване на конкретен план за ваксинация и най-вече - таргетиране на основни групи от обществото – работещите на първа линия като медици и учители, както и възрастните хора и тези с хронични заболявания. Ако учителите масово бяха ваксинирани, сега нямаше да се окажем в ситуация, в която стотици хиляди родители са в паника, защото децата им отново остават вкъщи.
Д-р Александър Симидчиев посочва, че ваксинацията е дългосрочното решение за по-бързо справяне с кризата.
Посочва обаче и че управляващите не са действали по възможно най-добрия начин, залагайки основно на една ваксина при включването в общите поръчки на ЕС.
„При доставките на ваксини нямаше план за управление на риска и се заложи предимно на една ваксина. Нямаше план Б какво да се прави, ако нещо непредвидено се случи с тази ваксина. Занапред е необходим по-балансиран подход за управление на риска“, коментира Симидчиев.
Като експерт той оцени като напълно погрешни две действия при управлението на кризата в последните 7 седмици – отварянето на места, където хората могат да се срещат без предпазни макси, като ресторанти и фитнеси, както и спирането на ваксинацията.
„България върви с два пъти по-бавни темпове на ваксинация от съседните страни, това означава, че съседите ни ще се справят два пъти по бързо с пандемията. Това ще доведе до преки икономически загуби, защото туристическите компании няма да се поколебаят да зачеркнат страната ни, ако сме в червената зона през лятото“, каза той.
Избори 2021: Публикацията е част от платените форми за отразяване на предизборната кампания в "Булевард България".
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: