Конспиративните теории умират трудно, а конспираторите са по-жилави от героя на Брус Уилис в едноименната филмова поредица. Никакви опровержения и опити за заглушаване не могат да ги разколебаят. И винаги има някой, готов да се възползва от услугите им и да им даде терен за изява, в случая – ефир.
Няма и три месеца след като т.нар. документален филм „Пландемия“ беше демаскиран като чиста конспиративна теория, главната героиня в него д-р Джуди Майковиц отново е на екран.

Или поне, щеше да бъде, ако не беше бързата и остра реакция на част от американското общество.

Д-р Майковиц дава интервю за предаването „Америка тази седмица“, продуцирано от „Синклер бродкаст груп“ и излъчвано по десетки местни телевизии в САЩ, собственост на компанията (една от най-големите в страната). Водещ на предаването е Ерик Болинг, бивш водещ във „Фокс Нюз“. Заедно с Майковиц в интервюто участва и нейният адвокат Лари Клейман. 

Клейман е бивш прокурор, известен с десетките си дела срещу американски президенти и държавни институции. През 90-те години на миналия век той завежда 18 дела срещу администрацията на Бил Клинтън и стотици други срещу държавни служители, съдии, журналисти, медии, чужди правителства, включително и срещу собствената си майка. През 2014 г. съди президента Барак Обама (и други правителствени служители, в това число д-р Антъни Фаучи) по обвинение, че са допуснали разпространение на вируса ебола в САЩ, позволявайки на хора от Либерия и Западна Африка да влизат свободно в страната. 

В интервюто с Болинг д-р Майковиц заявява (изненада!), че през миналото десетилетие д-р Антъни Фаучи, ръководител на Националния институт за алерични и инфекциозни заболявания в САЩ, е „произвел“ и изпратил коронавируси в Ухан, а през това време на екрана е изписано „Създаде ли д-р Фаучи Ковид-19?“. Лейман „потвърждава“, че произходът на новия коронавирус е в САЩ. Водещият не се противопоставя ефективно на тези твърдения. Нещо повече, в следващ сегмент е поканена лекарка, медицински експерт към „Фокс Нюз“, която макар да смята, че е малко вероятно д-р Фаучи да стои зад коронавируса, продължава разсъжденията в посока на изкуственото създаване и „изпускане“ на вируса. 

Че Майковиц и Лейман ще участват в предаването става ясно от неговата автореклама, в която Лейман казва, че очевидно вирусът произхожда от лаборатория, а анонсът на водещия гласи, че темата на разговора с д-р Майковиц е потенциално дело срещу Антъни Фаучи. Тъй като предаването най-напред се качва онлайн, а след това се излъчва и в телевизионен ефир, то е забелязано бързо от медии и неправителствени организации. Гневната реакция принуждава продуцентската компания да обяви, че ще отложи излъчването в ефир на предаването и ще преработи въпросния сегмент, за да осигури „допълнителен контекст“. 

Пред Си Ен Ен водещият Болинг казва, че не е знаел за предишните изяви на Майковиц, включително за „пландемичното“ видео. Той прехвърля вината върху екипа, който е ангажирал гостите и е подготвил графичното оформление на предаването. 

Ако в "Пландемия" можехме да определим нападките срещу д-р Фаучи като една от многото сюжетни линии, сега атаката срещу него изглежда основна цел. При това, вече не говорим за видео, публикувано в социалните медии, а за медиен продукт, произведен от голяма корпорация с цел да бъде излъчен от десетки телевизии в САЩ. Д-р Фаучи стана обект на критики от страна на консерваторите, след като открито се противопостави на оценките и политиката на президента Доналд Тръмп по отношение на пандемията от Ковид-19. 

"Синклер Бродкастинг Груп" притежава  повече от 200 местни телевизионни станции и регионални спортни мрежи в САЩ. Компанията отдавна е критикувана, че е политически пристрастна и подкрепя консервативната линия, което се отразява върху съдържанието на новините, излъчвани от нейните телевизии. Любопитното е, че местните телевизионни станции, притежавани от "Синклер", са много разнообразни. Обичайната практика е асоцииране на местните медии с големи национални мрежи, но обикновено компаниите от типа на "Синклер" изкупуват телевизии, асоциирани с една или две големи мрежи. В групата на "Синклер" обаче има телевизии, асоциирани както с Ен Би Си, Ей Би Си и Си Би Ес, възприемани по-скоро като либерално ориентирани, така и с консервативния рупор "Фокс".

В научно изследване, публикувано през 2018 г., авторите Грегъри Мартин и Джош Макрейн установяват, че придобиването на местни телевизии от "Синклер" неизбежно води до две промени: намаляват местните политически новини за сметка на националната политика и се увеличава присъствието на консервативната гледна точка, включително чрез сегменти, произвеждани от компанията-собственик, които местните телевизии са длъжни да излъчват. Изследователите предупреждават, че опитите на конгломерата да увеличи пазарното си присъствие могат да имат тежки негативни последици върху местните медии и обществената поляризация

През 2017 г. "Синклер" се опита да придобие срещу 4 милиарда долара телевизионната група "Трибюн", с което щеше да си осигури достъп до 75% от американските домакинства. Сделката обаче не се осъществи, което беше коментирано със съжаление от президента Доналд Тръмп, според когото обединението на двете компании е щяло да създаде силен и много необходим консервативен глас за народа и от името на народа.

През май тази година Федералната комисия по комуникациите глоби "Синклер" с 48 милиона долара - най-голямата санкция, налагана на медийна компания в 86-годишната история на регулатора. Глобата е резултат от три разследвания, свързани с опита на компанията да придобие "Трибюн". "Поведението на "Синклер" по време на опита за сливане с "Трибюн" е напълно неприемливо", се казва в решението, но не се съобщават подробности за това в какво точно се изразява това неприемливо поведение. 

Прочети