Изпълнителният директор на Летище София – Владимир Рапонджиев, е подал оставка, а като причина е посочил лични мотиви. Това съобщи БНР, позовавайки се на източници от Министерството на транспорта. Информацията е потвърдена и от „Банкеръ“.
Действията му идват след скандала с вдигането на таксите за обслужване на международните полети, което Рапонджиев поиска на 30 октомври миналата година. Той съобщи на авиокомпаниите, кацащи на столичната аерогара, че такса пътник се увеличава с над 60 % - до 11,66 евро, такса „сигурност“ – с близо 95%, а такса „шум“ – с 59 на сто.
Все пак Гражданската въздухоплавателна администрация (ГВА) към Министерството на транспорта взе решение тези цени да не се вдигат поне до изборите. Решението е временно, съобщи „Капитал“ на 5 януари. Министърът на туризма Мариана Николова каза по-рано през седмицата, че не се планира увеличение до края на 2021. Министърът на транспорта Росен Желязков преди това бе заявил, че е „изненадан“ от хода с увеличаването на таксите.
Заради предложението за вдигане на таксите срещу Рапонджиев се обявиха трите най-големи клиенти на летището - Wizz Air, Ryanair и "България ер". Ирландската компания дори обяви, че ще преразгледа полетите си от София.
Полетът се отлага: Ryanair очаква нов драстичен спад заради Covid-19
Причината за поисканото увеличение на таксите са щетите, нанесени от пандемията Covid-19. Според Рапонджиев – броят на пътниците, обслужени на Летище София през 2020 г. е бил с над два пъти по-малък в сравнение с предходната година.
През 2020 през терминалите са преминали 2 937 846 пасажери, което е с 58.7% по-малко от обслужените през 2019 година 7 107 096 души. Това означава над 60% по-малко приходи от летищни такси. Най-тежкият месец е бил април, когато е регистриран спад с близо 95% спрямо същия месец през 2019. С над 41.4% е намалял и броят на кацналите и излетели самолети – от 61 371 на 35 954.
40 млн. лева не достигат на летището само за изплащане на заплати, пише "Банкеръ".
Съвсем скоро Летище София ще премине в частни ръце. Консорциумът "СОФ Кънект" става концесионер за следващите 35 години и не предвижда увеличаване на летищните такси за предстоящото десетилетие. Поради тази причина Рапонджиев бе заподозрян, че бърза да вдигне тарифите преди сделката със „Соф Кънект“, пише „Сега“.
Владимир Рапонджиев е изпълнителен директор на Летище София от май 2017 г. Преди това 7 години е бил директор на дирекция „Сигурност“ на аерогарата.
Министерството на транспорта все още не е съобщило официално, че оставката му е приета.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: