Европейски депутати, които отговарят за регулирането на дигиталния сектор, са готови да последват опита на Австралия в регулирането на големите технологични компании, за да ги накарат да плащат за разпространението на новини.
В последните седмици австралийските власти обсъждат законопроект, който заплашва да наложи сериозни глоби на най-големите агрегатори на новини, ако отказват да плащат за журналистическото съдържание, което "сервират" на потребителите си.
Това е опит за регулиране на дейността на компании като Google и Facebook, които в продължение на години подриват бизнес модела на медиите, издържащи се от собствена реклама.
В реакция Google заплаши да напусне Австралия и да остави местните потребители без достъп до най-голямата търсачка.
Facebook също обяви, че може да забрани на местните си абонати да споделят новини в профилите си, ако законовите промени се приемат в настоящия си вид.
В момента Европейската комисия и Европарламентът работят по две законодателни инициативи за регулиране на дигиталните услуги и дигиталните пазари.
Няколко евродепутати ще опитат да внесат допълнения към тях, в които ще се включват елементи от австралийската реформа на сектора - например въвеждане на арбитраж по спорове за споразуменията за авторски права на разпространителите на новини и изискване към технологичните компании да информират издателите, когато правят промени в алгоритмите си за подредба на новинарски статии, пише "Файненшъл таймс".
Медията се позовава на информация от малтийския евродепутат Алекс Салиба, който е водещ докладчик по законопроекта за дигиталните услуги в ЕС. Според него австралийският подход към Google и Facebook е подходящ за справянето с "острия дисбаланс в преговорните сили" между издателите и платформите.
"Големите дигитални платформи разполагат с доминираща пазарна позиция в търсенето, социалните мрежи и рекламите, като по този начин създават властово неравенство и печелят значително от новинарското съдържание. Мисля, че е съвсем справедливо да се отплащат в удовлетворителен размер", казва той.
Google вече сключи споразумение с група френски медийни издатели за уреждането на авторските права и се договори да плаща на вестниците за показването на техните статии в търсачката си. Това беше първата подобна сделка в Европа и се оценяваше като важна стъпка в регулирането на пазара.
Някои членове на ЕП обаче смятат, че тези условия все още не предоставят достатъчно добра защита на позициите на журналистите.
Бившият еврокомисар Андрус Ансип, който е един от авторите на директивата за авторските права, казва, че "никога няма да приемем ситуацията, в която някой използва чуждо съдържание, а авторите не получават никакво възнаграждение за това".
Шведският евродепутат Арба Кокалари коментира, че е по-добре да не се бърза с ново законодателство, а да се изчака ефектът от прилагането на директивата за авторските права от 2019 г.
Тя обаче смята, че е задължително да се обсъдят допълнителни мерки - например да се утвърди правото на издателите да получават информация, когато технологичните компании изменят правилата, по които подреждат статиите.
Google вече се опитва да "върне" част от печалбата си обратно към медиите, като обеща да изплати 1 млрд. долара за споразумения за авторски права в следващите 3 години.
Това обаче е незначителен дял от годишните приходи на компанията. Само за 2019 г. Alphabet отчита 162 млрд. долара приходи, като огромният дял от тях се дължат на рекламната й платформа и на продажбата на рекламни позиции в търсачката Google Search.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: