Снимка: © Лео Грасе - един от френските инфлуенсъри, които първи сигнализираха за платената дезинформационна кампания на Fazze срещу ваксините

Администраторите по сигурността на Facebook са изтрили 65 профила от платформата и още 243 акаунта в Instagram, свързани с Fazze - маркетингова компания, която се опитваше да привлича инфлуенсъри за дискредитирането на ваксините на Pfizer/BioNTech.

Скандалът около Fazze избухна през май 2021 г., когато няколко популярни влогъри и артисти от Франция и Германия обявиха, че са получили оферти да използват каналите си в социалните мрежи, за да разпространяват дезинформация срещу иРНК-препарата срещу Covid-19.

На инфлуенсърите е обещаван "колосален бюджет", но в замяна на това е трябвало да не разкриват пред последователите си, че кампанията е платена. Не са информирани и кой е клиентът на маркетинговата компания, който е инвестирал в черния PR срещу Pfizer.

Във Facebook са започнали разследване по случая след публичните сигнали на инфлуенсърите. Резулатът идва 2,5 месеца по-късно с налагането на забрана за ползване на социалната мрежа от акаунти, свързани с Fazze.

Самата агенция е базирана във Великобритания, но разследването на Facebook е показало, че мрежата от акаунти е действала предимно от Русия. Целевата им аудитория са потребители от Индия, Латинска Америка и в доста по-малка степен - от САЩ.

Около 200 долара са похарчени от мрежата за спонсорирани публикации във Facebook и Instagram, като е плащано предимно в щатски долари, евро и руски рубли.

Facebook описват акцията на Fazze като "пералня за дезинформация", която е задействана два пъти през последната година.

През ноември-декември 2020 г. мрежата от профили е започнала да разпространява твърдения, че ваксината на AstraZeneca срещу Covid-19 щяла "да превърне хората в шимпанзета".

През май 2021 г. същите профили започват да подриват общественото доверие във ваксината на Pfizer/BioNTech, като разпространяват твърдения от предполагаем хакнат документ на конкурентите им от AstraZeneca.

"Важно е да се отбележи, че и двете фази съвпадат с период, в който няколко правителства - вкл. в Латинска Америка, Индия и САЩ - са обсъждали дали да издадат разрешение за използването на съответните ваксини", пише в доклада на Facebook.

Авторите на дезинформационната кампания са създавали манипулативни статии и петиции в множество форуми като Reddit, Medium, Change.org и др. След това са използвали фалшиви профили в социалните мрежи (включително Facebook и Instagram) за да споделят и увеличават видимостта на подвеждащото съдържание.

Разгарът на кампанията е опитът за ангажиране на инфлуенсъри със съществуваща широка аудитория както в Instagram, така и в YouTube и TikTok, с предложения да споделят конкретно съдържание с конкретни хаштагове, без да разкриват кой е първоизточникът.

Според анализа на Facebook, кампанията на Fazze всъщност е била относително неуспешна от гледна точка на интереса на целевата аудитория.

Почти всички публикации в Instagram са останали без харесвания. Петициите им в Change.org на английски език и хинду са събрали по по-малко от 1000 привърженици.

Само платените публикации на някои инфлуенсъри са успели да привлекат известно влияние, но всичко приключва през май, когато известни личности като Лео Грасе и Сами Уладито от Франция осветиха целите на организираната кампания.

Facebook коментират в доклада си, че именно те са изиграли ключова роля, за да могат модераторите на различни социални мрежи да засекат произхода на тази мрежа. Разследвания на медии като CNN, Daily Beast и др. също са помогнали за разкриването на първоизточника на кампанията.

Все още остават някои важни въпроси без отговор - например, кой е наел агенцията Fazze за организирането на дезинформационната операция. Под въпрос е и как Fazze са се добрали до "хакнатите" документи, които са предлагали като съдържание на инфлуенсърите.

Руската връзка беше показана още при разследването през май: московска фирма на име Adnow Media беше пуснала обява за работа като "акаунт мениджъри на блогъри" във Fazze.com - сайт, представен като платформа за инфлуенсърски маркетинг и част от Adnow International Holding. С обявата се набираха служители, владеещи английски и испански език, които да търсят потенциални инфлуенсъри, да преговарят с тях и да сключват нови договори.


Аферата Fazze: PR-агенция с руски връзки плаща на инфлуенсъри за кампания срещу Pfizer


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

всичко от деня

Страните от ЕС се споразумяха за нови санкции срещу Русия

Посланиците на страните от ЕС се споразумяха за осмия пакет от санкции срещу Москва

Гешев не вижда грешки в разследването срещу полицаите, замесени в катастрофата на Околовръстното

Свидетел на инцидента описа как полицайка се "кикотела" в компанията на шофьора-убиец

Илон Мъск все пак иска да купи Twitter за доворените 44 млрд. долара

След като по-рано прекрати сделката за покупка, Мъск отправи ново предложение към Twitter

Бунтът на отрязаните коси: Звездите на Франция подкрепиха жените на Иран

Жюлиет Бинош, Марион Котияр, Шарлот Рамплинг, Изабел Юпер и много други отрязаха косите си в знак на съпричастност

Ицо Хазарта се "извини" на Борисов за това, че има повече преференции от него

Хазарта победи Борисов, като събра 9 повече преференции на вота в неделя

"Възраждане" поиска да изгони журналисти от "Дневник", "Клуб Z" и "Медиапул", след което прекрати пресконференцията си

Костадин Костадинов твърди, че е "крайно некултурно" медии да не се съобразяват с исканията му

SpaceX Crew-5 полита. С руски астронавт на борда на US ракета за първи път от 2002 г.

Анна Кикина е единствената жена астронавт на "Роскосмос"

САЩ и Южна Корея изстреляха 4 ракети в отговор на провокация на Северна Корея

Това се случва ден след като заради изстреляна от Северна Корея ракета принуди Япония да обяви тревога

Как гласуваха наводнените села в Карловско на 2 октомври

Един месец след бедствието - какво се случи на изборите в Каравелово, Богдан, Слатина, Розино и Столетово