Facebook забранява споделянето на новини в Австралия Снимка: © Getty Images

Facebook обяви, че повече няма да разрешава на медийните издатели и на обикновените потребители в Австралия да споделят новинарски публикации.

Решението беше обявено в публикация, подписана от управляващия директор на Facebook за Австралия и Нова Зеландия Уилям Ийстън.

Промяната е отговор на намерението на Австралия да въведе нов закон, който ще задължи големите онлайн платформи да плащат на медиите за споделяне или даване на линкове към информационно съдържание.

Решението на най-голямата глобална социална мрежа означава, че австралийските медии вече няма да могат да публикуват новини в страниците си в социалната мрежа. Жителите на страната с профили във FB няма да могат да виждат и статии от чуждестранни медии, няма да могат и да споделят новини помежду си през платформата.

Съответно, потребителите от останалите държави по света няма да виждат и споделят новини от австралийски сайтове във Facebook.

Само няколко часа преди решението на FB, Google обявиха, че са сключили споразумение с News Corp. на медийния магнат Рупърт Мърдок, така че да могат да дистрибутират съдържание на изданията им срещу заплащане в срок от 3 години.

"Предложеното законодателство стъпва върху фундаментално грешно разбиране за отношението между платформата и издателите, които я използват за споделяне на новинарско съдържание. Това ни изправи пред тежък избор: да се опитваме да спазваме закон, който пренебрегва реалностите на това отношение, или да спрем допускането на новинарско съдържание в услугите ни в Австралия. С неприязън избрахме второто решение", се казва в позицията на Facebook.

От компанията посочват, че за разлика от Google Search, която агрегира информация без изричното съгласие на медиите, "издателите сами решават да публикуват новините си във Facebook, защото това им дава възможност да продават повече абонаменти, да разширяват аудиторията си и да увеличават рекламните си приходи".

Bсъщност медийните компании обвиняват Facebook в обратен ефект - че разби модела на пряка връзка между изданието и читателите му, както и че печели огромни средства от реклама, докато лишава журналистическите организации от възможност да се издържат сами.

От компанията твърдят, че ползите за австралийския медиен пазар от съществуването на FB са в размер на 407 милиона австралийски долара, а "за Facebook бизнес изгодата от новините е минимална".

"Новините представляват по-малко от 4% от съдържанието, което хората виждат в своя News Feed. Журналистиката е важна в едно демократично общество, поради което създаваме специални безплатни инструменти за подкрепа на новинарски организации по света при създаването на иновации в съдържанието за онлайн аудиторията", се казва в позицията на Facebook.

Платформата заявява, че е имала готовност да пусне специалната услуга FB News в Австралия и да увеличи инвестициите си в местни издатели, но "бяхме готови да го направим само при въвеждането на адекватни правила. Този закон създава прецедент, при който правителството решава кой може да сключва споразумения за новинарско съдържание и колко ще получи страната, която вече печели стойност от безплатните ни услуги".

Компанията ще продължи да разрешава споделяне на релевантна информация за Covid-19 в Австралия и да работи с AFP и AP за проверка на фактите в спорни публикации.

"Надяваме се, че в бъдеще австралийското правителство ще признае стойността, която вече предоставяме, и ще работят с нас за засилването, а не ограничаването на партньорството ни с издателите", се казва в позицията.


ЕС може да последва примера на Австралия, за да принуди Google да плаща за споделяне на новини


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Важно днес

Служебният кабинет смени Вяра Тодева и още пет областни управители

Част от новите са от банката кадри на ГЕРБ

18:08 - 26.04.2024
Важно днес

Мащабни промени в движението в центъра на София предложиха от ПП-ДБ и "Спаси София"

Планира се ул. „Фритьоф Нансен“ да стане двупосочна

14:32 - 26.04.2024