Boeing 737 Max, който предизвика две катастрофи и смъртта на 346 души, отново ще се завърне в европейското въздушно пространство след 22-месечно прекъсване. Това обяви Европейската агенция за авиационна безопасност, която даде „зелена светлина“ самолетът отново да лети над Стария континент.
През ноември миналата година 737 Max получи разрешение да се завърне в САЩ, вече може да лети над Бразилия, а Канада също дава индикации, че ще го извади от хангарите.
Самолетът влезе в тях през март 2019, след като всички 157 пасажери на борда на Етиопските авиолинии загинаха при катастрофа с участието на 737 Max. Преди това 189 души станаха жертви на полет на Lion Air над Яванско море.
Разследващите откриха пробив в системата за сигурност. Стана ясно, че тя е спряла самолета да се изкачи твърде бързо и неправилно е насочила носа му надолу, предизвиквайки двата инцидента.
Един от мениджърите в екипа на Boeing Ед Пиърсън каза през седмицата пред BBC, че е твърде рано европейският регулатор да позволи на самолета отново да лети. Директорът на агенцията Патрик Ки обаче смята, че той е „безопасен“. „Ще продължаваме да следим отблизо 737 Max, след като той възобнови полетите си“.
Най-вероятно завръщането на самолета ще отнеме още известно време, тъй като той трябва да мине през няколко теста за безопасност, а пилотите – през нови инструкции за работа със системите му. Самият 737 Max вече е с обновена електрическа система и с „ъпгрейд“ на софтуера.
„След продължителни анализи на Европейската агенция за авиационна безопасност решихме, че 737 Max може да се завърне. Тази оценка бе направена независимо от Boeing и Федералната авиационна администрация на САЩ, както и без никакъв наложен икономически или политически натиск. Задавахме трудни въпроси, докато не получихме отговори. Поискахме решения, които удовлетвориха нашите изисквания за безопасност“, каза изпълнителният директор на EASA.
Агенцията иска да обърне повече внимание на „човешкия фактор“ при управлението на 737 Max. Затова бъдещите пилоти ще трябва да преминат през специални тренировки, включително на симулатор, за да е сигурно, че са напълно запознати с новия дизайн на самолета и обновените системи.
„Нека бъда пределно ясен – не всичко приключва с нашето решение“, казва Ки.
Само месец след като Boeing 737 Max получи разрешение да се върне в експлоатация, Air Canada съобщиха за аварийно кацане на самолет от серията при полет от Марана, щата Аризона, до Монреал. През декември 2020 Boeing Co 737-8 Max с трима души екипаж на борда се насочи към летището в Тюсон малко след излитането, тъй като пилотите са получили индикация за проблеми с единия двигател и са решили да го изключат. Машината кацна без проблеми.
Аварийното кацане е станало заради сигнал за спад в хидравличното налягане на левия двигател на самолета.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: