Водещи финтех компании, сред които Revolut, Klarna, Wise и др., настояват Европейският съюз да приеме правила, така че да не се допуска дискриминация на базата на IBAN.
Международният номер на банкова сметка (IBAN) представлява уникална комбинация от до 34 букви и цифри, която се използва за идентифициране на банкова сметка. Номерът започва с две букви, указващи държавата, от която е сметката.
Според правилата на Единната зона за плащания в евро (SEPA), която е въведена за всички държави от общността от 2014 година, потребителите трябва да могат да правят плащания в евро при еднакви условия, независимо от това къде се намират в ЕС.
„Дискриминацията по IBAN се случва, например когато някой иска да си плати сметки в България, но доставчикът отказва да приеме IBAN, който не е български“, казват финтех компаниите, които са част от инициативата „Приеми моя IBAN“.
Според техните данни, хиляди хора се оплакват всяка година, че срещат затруднения да платят сметките си, защото се опитват да го направят, чрез банкова сметка от друга държава.
Затова настояват Европейският съюз да възприеме нов подход в борбата с дискриминацията по отношение на IBAN.
“Въпреки че дискриминацията по отношение на IBAN е обявена за незаконна от близо десет години (с интегрирането на SEPA бел.ред ), липсва прилагане и ясни задължения за доставчиците на платежни услуги, търговците или публичните органи да приемат неместни IBAN-и и да правят това без усложнения”, казват небанковите финансови компании.
Според тях практиката все още е широко разпространена в Европа и това затруднява потребителите.
Небанковите финансови компании настояват Европейскитят съюз да въвде нов подход в борбата с дискриминацията по отношение на IBAN.
Според тях трябва да се въведат ясни задължения за доставчиците на платежни услуги, търговците или публичните органи да приемат неместни IBAN-и и да правят това без усложнения.
Основателят на “Приеми моя IBAN” и директор на политиките във WISE Магали Ван Булк смята, че забраната за дискриминация на IBAN е едно от най-ясните правила в областта на регулирането на финансовите услуги и съществува от близо десетилетие.
„И въпреки това тя (дискриминацията по IBAN) все още се среща в невероятно широк мащаб – просто няма оправдание за това ниво на несъответствие. Ето защо призоваваме политиците да се справят с този проблем. Пакетът за плащанията ( бел. ред на 28 юни 2023 г. Европейската комисия представи нов пакет за платежни услуги ) предоставя уникална възможност дискриминацията по отношение на IBAN да остане в миналото за потребителите на целия единен пазар,“ смята Ван Булк.
Основните участници в сектора, обединени в инициативата "Приеми моя IBAN", заедно с асоциации от финансовия сектор, са изпратили писмо до европейските законодатели и и настояват проблемът да бъде решен чрез мерки, които биха могли да бъдат въведени в Директивата за платежните услуги.
Искането е да се създадат по-ясни механизми за налагане на санкции, за да се противодейства по-ефективно на дискриминиращите и да се разшири забраната за дискриминация по IBAN към валути извън еврото.
„Наличието на банкова сметка, от която можете лесно да изпращате и получавате пари в цяла Европа, е основна човешка потребност. Всички си представяме колко трудно може да бъде да се преместиш в нова страна и да срещнеш финансови пречки, за да изпълниш основни задачи като плащане на сметка или създаване на директен дебит. Това просто не бива да съществува в днешното общество,“ коментира и Александра Максименко от Revolut.
"Приеми моя IBAN" е инициатива, насърчавана от над 20 компании от европейския сектор на финансовите технологии, като Revolut, Wise, Klarna, N26, както и други организации, които често се сблъскват с дискриминация по отношение на IBAN.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: