Галин Стоев: Да пакетираш страховете като патриотична кауза е най-низкият жест на манипулация

Да пакетираш страховете, представяйки ги като патриотична кауза, това е може би най-низкият жест на манипулация, според режисьора Галин Стоев, който открито разкритикува наратива на „Възраждане“ и президента Румен Радев в интервю за БНР. Наред с вътрешнополитическите теми, той коментира и войната в Украйна, която намира отражение в новата му пиеса „Хага“. С нея през септември ще бъде открит театралният сезон на Народния театър „Иван Вазов“.

„Никой на планетата не може да подмине темата за войната в Украйна, колкото и да се опитва. Всеки, който се прави, че това е нормално, естествено, логично, се занимава с всичко друго, но не и с етика и човешки морал. Актът на Путин е ирационален, извършен от човек с огромен ресурс в ръцете си“, каза директорът на театъра в Тулуза, Франция.

Случващото се в момента дава тон на „Хага“, в която актьорите ще разиграят своеобразна версия на (бъдещия) процес срещу Путин и неговото обкръжение в съда за военни престъпления. Стоев разказа, че е отишъл специално до Варшава, за да гледа последната постановка на Саша Денисова, автор на „Хага“, с идеята да я покаже във Франция. Излизайки от залата обаче си казва, че този текст непременно трябва да бъде поставен в България.

„Днес времето се сгъстява, става все по-интензивно, маските падат със страшна сила. Сериалът, който наблюдаваме, е с актьори и с костюми с лоши качество, смесица между измислица, реалност, мит и ежедневие. Контекстът ми изглеждаше подходящ да се хвърли камък в блатото и да видим дали Лох Нес ще излезе, или жаби ще се разскачат в различни посоки“, казва Стоев.

Оглушителната тишина в обществото ни спрямо войната в Украйна“ е другата му мотивация да се реши да постави пиесата тук. „Скандализираха ме изявите на лица на ключови длъжности, включително от президентската институция“, посочи Стоев и продължи темата с критики към „откровено фашистката формация („Възраждане“), която се представя за патриотична“.

Режисьорът определи като абсурдни предложенията за запазването на българския лев, който на практика не съществува след влизането във Валутен борд и закачването му за германската марка тогава, а след това за еврото, както и тези за пращането на северномакедонски и български астронавти в космоса (на ИТН) и прословутия пилон на Роженските поляни.

Посланията им са „хитро пакетирани като патриотични“, но залагат на най-ниските вибрации – като страха. Тълпа, държана в страх, се манипулира много по-лесно: „Голяма част от хората днес спират да разбират съвременния свят, не знаят какво да очакват от него и се чувстват изхвърлени, непризнати“, отбелязва Стоев.

За сметка на това, продължава Стоев, не бе отразен толкова много неправителственият сектор, който се втурна да помага на украинците, но остана само на ниво Facebook – въпреки че „това са истинските патриоти, истинските българи, които трябва да бъдат изкарани светло, да бъдат чути, защото те имат какво да кажат“.

Режисьорът адмирира пращането na военна помощ за Украйна и осъди реакцията на президента Румен Радев. По думите му концепцията да не се пращаш оръжия на страна, която е неправомерно и жестоко нападната – като твърдиш, че изпращайки оръжия разпалваш допълнително война – е меко казано „когнитивен дисбаланс“. „Или имаш психически проблем, или лъжеш като разпран.“

Според него Украйна в момента върши работата на НАТО, сформирано някога като отбранителен съюз срещу източните набези. Най-логичното, според Стоев, е страните от Алианса поне да пратят оръжия. А „бакалските сметки“ в България колко и какви боеприпаси да се дадат, говори за липсата на „политици от калибър“.

В този контекст постановката „Хага“ е символ, че правото все пак съществува – във време, когато справедливостта е по-скоро дефицит. „Този дефицит се интерпретира и инструментализира от различните играчи по различен начин. Този дефицит работи върху всички нас, въпросът е как всяко човешко същество го реинтепретира и работи за едно общо благо. Ако работиш за общото благо, работиш и за собственото.“

„Хага“ е фантазия, родена в главата на едно момиченце, което си играе в руините на познатото си ежедневие, унищожено от войната. Детското въображение разиграва на сцената Хагски трибунал срещу военните престъпления. Пиесата, режисирана от Галин Стоев, ще е първото премиерно заглавие на Народния театър за сезон 2023/2024.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Важно днес

Корнелия Нинова учреди партията си "Непокорна България"

Новият политически проект щял да бъде "твърдо против смяната на пола на децата"

11:39 - 27.04.2025
Важно днес

Загинали и ранени, след като кола се вряза в хора на фестивал във Ванкувър

Шофьорът е задържан на място

10:22 - 27.04.2025
Технологии

Пълните ползи от AI за работата ни изискват трансформация на работното място

Три препоръки за преосмисляне на начина, по който работим в ерата на изкуствения интелект

09:55 - 27.04.2025
Важно днес

Синът на Доналд Тръмп пристига в България

Той ще участва във форума "Trump Business Vision 2025", организиран от Nexo

09:53 - 27.04.2025
Важно днес

ДАНС: Поведението на Русия е основна заплаха за Европа и света

Кремъл прилага еволюиращ хибриден инструментариум за разрушаване на консенсуса на демократичната общност, показва анализът на ДАНС

09:15 - 27.04.2025
Важно днес

"Да, България" избира председател

Партията е без избран постоянен лидер, след като Христо Иванов подаде оставка

08:56 - 27.04.2025
Спорт

Купата на краля е за "Барселона" след драма срещу "Реал" (Мадрид)

Футболистите на Ханзи Флик се борят за требъл този сезон

07:17 - 27.04.2025
Спорт

“Левски” не успя да зарадва Сираков навръх рождения му ден

“Лудогорец” е на победа от 14-а поредна титла на България

22:36 - 26.04.2025
Спорт

ЦСКА победи във Варна и вече е на пето място

В класирането ЦСКА е с 50 точки

19:41 - 26.04.2025