Галин Стоев: Да пакетираш страховете като патриотична кауза е най-низкият жест на манипулация

Да пакетираш страховете, представяйки ги като патриотична кауза, това е може би най-низкият жест на манипулация, според режисьора Галин Стоев, който открито разкритикува наратива на „Възраждане“ и президента Румен Радев в интервю за БНР. Наред с вътрешнополитическите теми, той коментира и войната в Украйна, която намира отражение в новата му пиеса „Хага“. С нея през септември ще бъде открит театралният сезон на Народния театър „Иван Вазов“.

„Никой на планетата не може да подмине темата за войната в Украйна, колкото и да се опитва. Всеки, който се прави, че това е нормално, естествено, логично, се занимава с всичко друго, но не и с етика и човешки морал. Актът на Путин е ирационален, извършен от човек с огромен ресурс в ръцете си“, каза директорът на театъра в Тулуза, Франция.

Случващото се в момента дава тон на „Хага“, в която актьорите ще разиграят своеобразна версия на (бъдещия) процес срещу Путин и неговото обкръжение в съда за военни престъпления. Стоев разказа, че е отишъл специално до Варшава, за да гледа последната постановка на Саша Денисова, автор на „Хага“, с идеята да я покаже във Франция. Излизайки от залата обаче си казва, че този текст непременно трябва да бъде поставен в България.

„Днес времето се сгъстява, става все по-интензивно, маските падат със страшна сила. Сериалът, който наблюдаваме, е с актьори и с костюми с лоши качество, смесица между измислица, реалност, мит и ежедневие. Контекстът ми изглеждаше подходящ да се хвърли камък в блатото и да видим дали Лох Нес ще излезе, или жаби ще се разскачат в различни посоки“, казва Стоев.

Оглушителната тишина в обществото ни спрямо войната в Украйна“ е другата му мотивация да се реши да постави пиесата тук. „Скандализираха ме изявите на лица на ключови длъжности, включително от президентската институция“, посочи Стоев и продължи темата с критики към „откровено фашистката формация („Възраждане“), която се представя за патриотична“.

Режисьорът определи като абсурдни предложенията за запазването на българския лев, който на практика не съществува след влизането във Валутен борд и закачването му за германската марка тогава, а след това за еврото, както и тези за пращането на северномакедонски и български астронавти в космоса (на ИТН) и прословутия пилон на Роженските поляни.

Посланията им са „хитро пакетирани като патриотични“, но залагат на най-ниските вибрации – като страха. Тълпа, държана в страх, се манипулира много по-лесно: „Голяма част от хората днес спират да разбират съвременния свят, не знаят какво да очакват от него и се чувстват изхвърлени, непризнати“, отбелязва Стоев.

За сметка на това, продължава Стоев, не бе отразен толкова много неправителственият сектор, който се втурна да помага на украинците, но остана само на ниво Facebook – въпреки че „това са истинските патриоти, истинските българи, които трябва да бъдат изкарани светло, да бъдат чути, защото те имат какво да кажат“.

Режисьорът адмирира пращането na военна помощ за Украйна и осъди реакцията на президента Румен Радев. По думите му концепцията да не се пращаш оръжия на страна, която е неправомерно и жестоко нападната – като твърдиш, че изпращайки оръжия разпалваш допълнително война – е меко казано „когнитивен дисбаланс“. „Или имаш психически проблем, или лъжеш като разпран.“

Според него Украйна в момента върши работата на НАТО, сформирано някога като отбранителен съюз срещу източните набези. Най-логичното, според Стоев, е страните от Алианса поне да пратят оръжия. А „бакалските сметки“ в България колко и какви боеприпаси да се дадат, говори за липсата на „политици от калибър“.

В този контекст постановката „Хага“ е символ, че правото все пак съществува – във време, когато справедливостта е по-скоро дефицит. „Този дефицит се интерпретира и инструментализира от различните играчи по различен начин. Този дефицит работи върху всички нас, въпросът е как всяко човешко същество го реинтепретира и работи за едно общо благо. Ако работиш за общото благо, работиш и за собственото.“

„Хага“ е фантазия, родена в главата на едно момиченце, което си играе в руините на познатото си ежедневие, унищожено от войната. Детското въображение разиграва на сцената Хагски трибунал срещу военните престъпления. Пиесата, режисирана от Галин Стоев, ще е първото премиерно заглавие на Народния театър за сезон 2023/2024.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Важно днес

България се придвижи до топ 60 на класацията за свобода на медиите

Със сериозни критики към редакционната независимост

09:43 - 03.05.2024
Важно днес

Руска атака в Харковска област, ранени са най-малко 8 деца

Ударите са били срещу град Дергачи, поразени са жилищни сгради

19:43 - 02.05.2024
Важно днес

Байдън след безредиците: Всеки има право да протестира, но не и да сее хаос

Президентът на САЩ заяви, че няма промяна на позицията му за войната в Близкия Изток

18:27 - 02.05.2024
Живот

Войната между TikTok и UMG приключи. Музиката на Адел, Дрейк и други артисти се връща в платформата

Музиката на най-големите изпълнители в света се завръщат в TikTok

17:35 - 02.05.2024
Важно днес

Макрон не изключи изпращане на войски в Украйна, ако Русия пробие фронтовите линии

Пред изданието "Economist" френският президент отново подкрепя идеята, че трябва да се обмисли изпращането на сухопътни войски в Украйна

15:10 - 02.05.2024