Снимка: © Unsplash

Репликата “ех, днешната младеж!” побира в себе си най-стария сблъсък в човешката история - този между младите и възрастните. На дневен ред днес е Gen Z, които наричаме още Zoomers или поколението TikTok. Това са децата на по-възрастните милениъли и по-младите Gen X, на които им предстои да се сблъскват с истинския свят, който е доста по-различен от този на родителите им.

Реакциите към тях могат да са в две крайности. От една страна е бурята от въпроси, които започват и свършват със защо не си оставят телефоните. От друга страна е възможността да научим това-онова от тях и чрез това дори да подобрим света за всички ни.

ОББ прави точно второто с банковите пакети Full Access, които са предназначени за младежи до 25 години, със специален фокус върху тийнейджърите между 14 и 18 години.

Тяхното съществуване се гради върху един факт, който всички родители на Gen Z знаят - днешните млади са напълно готови за онлайн покупки. Причината е, че те на практика го правят от ранна детска възраст, купувайки си предмети и виртуална валута за любимите си игри, макар и чрез картите на своите родители. Това прави Gen Z много подготвени и отворени към дигиталната реалност на разплащанията. 

В същото време обаче тийнейджърите по-скоро нямат изградена финансова култура, на която да базират решенията си. Въпреки че според различни изследвания Gen Z са доста по-консервативни с парите си и намират за много важно да нямат дългове, все още има много бариери в личното банкиране за тях. Затова и е добра идея да получат достъп до лична сметка, с която да направят своите първи стъпки към финансова независимост.

Full Access на ОББ представлява разплащателна сметка в лева, без такси за откриване и месечно обслужване и безконтактна дебитна карта Mastercard в два свежи дизайна. 

Дебитната карта е без такси за издаване и теглене от банкомати на ОББ и може да е придружена от аксесоар за безконтактни плащания. 

Има възможност картата за ученици между 14 и 18 години да е част от сметка на родител или основна карта, издадена по сметката на тийнейджъра, така че да има пълна независимост. 

По сметката децата могат да получават не само седмичния или месечния бюджет от родителите си, но и стипендиите си. 

Онлайн пазаруването не е нещо ново и вълнуващо за Gen Z, а част от нормалния живот. Те харесват преживяването на физическия магазин и се възползват от него, понякога повече и от милениълите. За тях обаче преходът от смартфона, откъдето научават за новите неща, през магазина, където ги пробват, до лаптопа, откъдето ги купуват, е нещо естествено, в което няма усещане за бариера и ограничение.

Tези реални финансови услуги са и повод родителите да започнат финансовото образование на своите деца. 

Както казва банката: “Направи ти уебсайт, а още му даваш джобните в брой”. Факт е, че днешните тийнове имат умения, за които родителите им в най-добрия случай учеха с години. И още нещо интересно за това поколение - изследване на Merrill Lynch от 2019 г. показва, че 60% от Gen Z определят като финансов успех това да нямаш дългове, а само 19% споделят виждането, че това е да имаш много пари. 

Затова и мъдрото управление на личните финанси ще е един от добрите уроци за тийнейджърите, който те ще оценят високо.

Не на последно място - днешните млади намират сигурността за изключително важна. Много е вероятно децата ви да имат профил в Instagram за масите и втори, заключен, само за техните най-близки приятели. Те рядко използват истинските си имена в социалните мрежи - намират това за “локално” (по техния сленг) и гледат на себе си като на деца на света. 

Затова и ОББ набляга на прозрачността при данните, които събира и използва за създаването на сметка и употребата на програмата Full Access. Освен че събира само необходимите данни и ги използва според нуждите и законовите си задължения, банката е отворена да сподели какво и как прави с информацията на клиентите си. 

За Gen Z дефиницията на “привлекателни продукти” търпи промяна и вече са важни не само цената и самият продукт, но и ценностите на компанията, която го предлага, екологичният ѝ отпечатък, къде стои в обществото. 

Както обикновено, с днешната младеж всичко е наред. Справя се чудесно с това да живее в своето време и изглежда ще предизвика промени в света, за които беше крайно време. Все пак младите имат нужда от насочване за някои неща, които са затруднявали всички на тяхната възраст. Личното банкиране е объркващо и всяка възможност да насочим децата към правилните методи да се справят с това предизвикателство е добре дошла. В замяна можем да се научим на някои неща от тях. 

Като, например, наистина да сме по-осъзнати при избора си на покупки и да не обръщаме толкова внимание на логата, защото можем да се отличаваме и по други начини.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Прочети