Снимка: © Getty Images

Поредното заобикаляне на процедурите за предварително обсъждане на промени в закона стана факт, след като Народното събрание "дописа" Наказателния кодекс през промените в Кодекса за търговското корабоплаване.

Промените, приети на второ четене, предвиждат от 2 до 5 години лишаване от свобода за шофьор, който организира нелицензирани превози на пътници.

Новият член 234г НК гласи следното:

(1) Който извършва обществен превоз на пътници без разрешение, регистрация или лиценз, които се изискват по нормативен акт или акт на Европейския съюз, се наказва с лишаване от свобода от две до пет години, като моторното превозно средство, послужило за извършване на деянието, се отнема в полза на държавата, независимо чия собственост.

(2) Когато деянието е извършено от две или повече лица, сговорили се предварително за неговото осъществяване, или чрез използването на неистински или преправен документ или на документ с невярно съдържание, наказанието е лишаване от свобода от пет до десет години и с глоба от пет до петнадесет хиляди лева, като съдът може да постанови и конфискация до една втора от имуществото на виновния.

По-строгите наказания за нелегални превозвачи бяха изисквани от браншовите организации на собствениците на автобусни фирми. Критиците на този подход предупреждават, че неясните формулировки в НК може изведнъж да превърнат в "престъпници" дори хората, които се организират за споделени пътувания.

Промяната в НК е предложена на 9 октомври, докато Комисията по транспорт е обсъждала промените в напълно несвързания с темата за нелицензираните автобусни / таксиметрови превози Кодекс на търговското корабоплаване.

Предложението е направено от група депутати от ГЕРБ, Славчо Атанасов (Обединени патриоти) и Спас Панчев (независим, бивш член на ПГ на БСП за България). По него има получено становище от страна на министъра на правосъдието Десислава Ахладова, в което се посочва, че криминализирането на превозите без лиценз може да доведе до "колизия между регулиращи едни и същи обществени отношения правни норми".

В писмото на Ахладова се предупреждава, че новият текст "припокрива предвиденото от законодателя административно нарушение по специалния закон - Законът за автомобилните превози".

В чл. 93 от него се предвижда глоба при извършване на "незаконен превоз на пътници", докато НК въвежда паралелна заплаха от лишаване от свобода за минимум 2 години.

"Законодателят е длъжен да предостави на правоприлагащите органи необходимия инструментариум, така че след като е установено основание за възникване на наказателна отговорност, да бъде избрана такава мякра... че да бъде обезпечено постигането на определените от закона цели", се казва в позицията на Десислава Ахладова.

Глобата по ЗАвП за "превоз без издадено удостоверение" е глоба от 2000 лв. при първо нарушение или 6000 лв. при системни нарушения.

За да поправят абсурдната ситуация, при която едно и също деяние може да се наказва или само с глоба, или със затвор, Комисията по транспорт е предложила и промяна в Закона за автомобилните превози, като е дописала, че административното наказание за незаконен превоз на пътници ще се налага, "ако деянието не съставлява престъпление".

Георги Свиленски от БСП атакува промените на ГЕРБ, като обвини мнозинството в заобикаляне на Правната комисия при промяна в Наказателния кодекс.

"Между първо и второ четене в закон, който се гледа само в транспортна комисия, вие вкарвате промени в закон в НК и вкарвате промени, които са за от 5 до 10 години затвор. 5 до 10 години затвор – може би за убийство няма такова наказание", каза той.

Свиленски посочи, че досега няма заловени нарушители на забраната за превоз на пътници без лиценз: "Кого ще наказват, като не могат да ги хванат? Утре всеки един от вас може да бъде жертва на този закон".

Това е вторият опит на ГЕРБ да криминализират незаконните превози, след като в първоначалния си план предвиждаха от 3 до 5 години затвор.

Последна спирка: Всички сме за затвора


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

всичко от деня

Рашков си даде висока оценка, но преходът му от МВР в КПКОНПИ остава под въпрос

Костадин Костадинов отхвърлил призив от ПП да подкрепи Рашков за новата позиция

Кина отказват да пускат тийнове на премиерата на "Миньоните 2" заради тренд в TikTok

Продължението на "Миньоните" привлича извънредно голям дял тийнейджъри на премиерата си

ПП ще представи нова програма: Хоризонт за 6 месеца и опция за вот на доверие

Евентуален кабинет на Асен Василев може да поиска нов вот на доверие през януари 2023

Край на "монопола" на "Евролаб": БАБХ си връща помещенията на ГКПП "Капитан Андреево"

Корупционният скандал около частния контрол на границата вече става европейски проблем

В Украйна предстои дълга война: кой ще я спечели зависи от Запада

Путин разчита на идеята, че решимостта на Запада ще се разпадне

Кметът на Добрич: "Когато Кирил Петков опъна шатра на площада, хората питаха дали това е коалиция на г-н Йорданов"

Йордан Йорданов смята, че той има интелектуално право над словосъчетанието

Поредната американска трагедия

Стрелбата в Чикаго на парада за 4 юли е трети инцидент в рамките само на няколко седмици