Лятната ваканция за германските ученици приключва тази седмица. Поне за тези в Мекленбург-Предна Померания, които се връщат в училище от понеделник и тези в Хамбург, които започват новата учебна година идния четвъртък. Децата в Бранденбург и Берлин имат още 10 дни ваканция, а тези в Северен Рейн-Вестфалия – 12.
Както датите, така и правилата за присъствие в училище се определят от федералните провинции и са различни. В Берлин присъствието е задължително, в Баден-Вюртемберг учениците могат да продължат с онлайн обучение от вкъщи.
Инструкциите идват в последния момент,
възмущават се учители пред сп. „Шпигел“. В сряда министър-председателите на провинциите се срещат с Ангела Меркел, в четвъртък се договарят образователните министри, а имейлът с новините стига до училищата в събота. От които се очаква в понеделник да приложат новите инструкции.
А инструкциите са твърде общи и пожелателни, при това са прекалено много – до момента образователното министерство в Мекленбург-Предна Померания е изпратило 85 писма с инструкции за мерките, които трябва да се прилагат в училищата.
Според инструкциите учениците трябва да бъдат организирани в малки групи. В рамките на групите не е необходимо да се спазва социална дистанция, но групите не бива да се смесват.
В кафенето трябва да има обособено място за хранене на всяка група. Същото важи и за училищния двор, където всяка група ще има свое пространство. В коридорите и другите общи помещения трябва да се спазва дистанция от 1,5 метра.
Учители и директори са недоволни, че в инструкциите фигурират очевидни неща като правилата за кихане, но липсват отговорите на важни практически въпроси.
От учителите се очаква да надзирават спазването на мерките, включително през междучасията и вкючително в тоалетните, като не допускат събирането на големи групи хора вътре. Освен това, учителите са натоварени да се грижат мерките да бъдат спазвани и извън училище, например в училищните автобуси или на спирките на обществения транспорт близо до училището.
И всичко това на фона на недостига на учители, тъй като част от тях попадат в рискова група и преди лятната ваканция са били освободени от лично присъствие в училище.
Родителите на свой ред също са изнервени от твърде многото неизвестности. Те не са сигурни дали детето им може да отиде на училище с течащ нос и при какви условия трябва да бъде поставено под карантина. Не всички са доволни от онлайн обучението, тъй като условията варират не просто между различните провинции, а от училище до училище.
В Баден-Вюртенберг и Мекленбург оборудването в училищата не позволява дистанционно обучение, пише „Шпигел“. Централната образователна платформа „Елла“ така и не стартира, а мнозина учители дори нямат служебни имейл адреси.
В други училища обаче имат пълна готовност да преминат отново в онлайн режим ако се наложи. Всеки учител има компютър, а всеки ученик – таблет. Учебният процес е организиран в Microsoft Teams, така че ученици и учители общуват в реално време, споделят екрани и обсъждат проблеми. Учителите използват електронен дневник, в който отразяват успеха и присъствието на учениците – ако някой не се регистрира в уреченото време сутринта, родителите получават съобщение на телефона си.
Но докато за частните училища осигуряването на тези условия е просто въпрос на ресурси, публичните училища са зависими от институционални решения, което ги изправя пред редица административни трудности.
Междувременно, броят на новозаразените с Ковид-19 в Германия нараства, което според директора на института „Робърт Кох“ Лотар Вилер може да е знак за началото на втора вълна на епидемията. Съществуват опасения, че с отварянето на училищата броят на заразените може да се увеличи допълнително.
Към 31 юли в страната са регистрирани 870 нови случая на коронавирус, общият брой на заразените е над 200 000.
ПРОЧЕТЕТЕ ОЩЕ
ЕК осигурява достъп на държавите членки до лекарството ремдесивир от 1 август
Разделени заедно: Мерките срещу Ковид-19 настроиха обществата и хората едни срещу други
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: