Три седмици, над 1400 км., една спукана гума и състезание с Porsche Cayenne.

Това е кратката версия на нашето прекарване с Hyundai Santa Fe - най-големия SUV автомобил на марката. Или беше “най-голям” на тръгване от София. При връщането ни в шоурума на Околовръстното шосе в столицата вече беше изложен Ioniq 9 - изцяло електрически 7-местен високотехнологичен SUV, до който Santa Fe изглежда направо компактен.

Истината обаче е друга - последната идея, която е имал дизайнерът на Hyundai Santa Fe, е да направи компактен автомобил.

Моделът е триумф на геометрията - чисти остри ръбове и прави линии.

Santa Fe

Висок преден капак, H-образни фарове и ясно изразени калници създават усещане за солидност и мощ.

Докато повечето марки следват установени формули за семейни SUV-та, Hyundai този път решава да промени правилата. Дизайнерите започват работа от задната част на автомобила и продължават напред, като оптимизират пространството по пътя си. Резултатът е автомобил, който напомня малко на Land Rover Defender, но с футуричната концептуалност, която Hyundai си носи. Вижте последните модели на Ioniq и ще разберете какво имам предвид.

Впечатляващо е и как дизайнерите са успели да интегрират H-мотива навсякъде - от предните фарове до задните светлини, от арматурното табло до въздуховодите и дизайна на седалките. Твърди се, че в колата има 43 H-образни елемента, но не съм аз човекът, който ще ги брои.

Тръгваме от София до Кавала през Гоце Делчев, после ферибот. Мирина - Варос. Това е първият ни маршрут, по който има магистрала, път със завои, отбивка из тесните и стръмни улици на Кавала, редене на една боя разстояние от другите коли във ферибота и много хубав асфалт и чиста маркировка на острова в Гърция.

Моделът ни е plug-in hybrid с 1,6 бензинов двигател и 66,9 кВт електрически мотор, които работят заедно и постигат обща мощност от 261 к.с.. Батерията е 13.8 kWh - литиево-йонна полимерна батерия.

Отвън Santa Fe PHEV изглежда като че ли е готов да катери планински пътеки и да прекосява реки. Отвътре обаче е елегантен, просторен и практичен семеен автомобил, правен с много грижа и респект към нуждите не само на пасажерите от първия ред.

Santa Fe

При всяка кола първото впечатление е различно - веднъж е скоростният лост, друг път са воланът или седалките. Тук абсолютно покоряващ беше звукът. Не на автомобила, а на системата BOSE, която далече не е екзотика за автомобилния бранш, но в Santa Fe е така сметната, че звукът наистина да е удоволствие. В колата има 12 високоговорителя и субуфер, лесно местите центъра на звука според броя пътници, можете и да си поиграете с настройките по ваш вкус.

Второто много добро впечатление, което с всеки изминат километър се затвърждаваше, е, че в този автомобил има копчета, а не само тъч скрийн. Със сигурност е предвидено специално място в ада за всички дизайнери, които махнаха бутоните за управление и поставиха по два телевизора в колите с идеята “Оправяйте се”.

В Santa Fe има сензорен дисплей за управление на климатика, но над него и под него са изведени основни функционалности, като отделно е оставено и едно копче, което да си настроите по ваш избор. Има го и като бърз достъп от волана.

Santa fe

Смяната на режима на каране е на удобно място на средната конзола, така че лесно преминавате между eco (признавам си, не го пробвах), sport и стандартния режим на работа.

Пред вас са разположени хед-ъп - и извит панорамен дисплей, който интегрира два екрана за 12,3” инфотеймънт екран и 12,3” цифров клъстер.

Разбира се, както може да се очаква през 2025 г., налице е интеграция с Apple CarPlay и Android Auto, така че да сте си съвсем у дома с музиката и всички приложения, които сте свикнали да ползвате.

В света на електрификацията plug-in hybrid технологията на Santa Fe представлява умен баланс между ефективност и практичност. Имате електрически пробег от около 55 км. При 40 градуса навън и надут климатик спадат до 40 км чисто електрическо движение, което е напълно достатъчно за повечето всекидневни пътувания в града.

Santa fe

При тестове Santa Fe PHEV ускорява от 0 до 100 км/ч за 7,0 секунди, което го прави значително по-бърз от обикновения хибрид (8,2 секунди), но все още по-бавен от 2,5T версията (6,2 секунди).

Ако външността на Santa Fe PHEV провокира, то интериорът успокоява.

Пространството е нещо, с което Santa Fe PHEV наистина впечатлява. Въпреки че plug-in хибридната версия носи по-тежката батерия, инженерите не са правили компромиси в багажния обем - той остава същият като при останалите версии на Santa Fe.
Колата се свързва едновременно с два телефона, а на средната конзола има безжично зареждане за две устройства, както и различни USB-C портове.

Нещо забавно - от Hyundai са интегрирали UV-C стерилизираща мини жабка - с вид на тостер, където да унищожите микробите върху телефоните, портфейлите и други по-малки предмети.

Hyundai Digital Key позволява на няколко потребители да имат достъп до автомобила. Освен това имате и трети начин да отключите кола - с карта, ако не ви се носи ключ.

Системата за помощ при шофиране включва адаптивен круиз контрол с функция за следене на лентата, автоматично спиране при аварийна ситуация и дори система за мониторинг на водача чрез инфрачервена камера.

Завоите при Гоце Делчев са истинско удоволствие, когато няма натоварен трафик. Почти през целия път карам на спортен режим - разликата със стандартния е много голяма. Много по-голяма реактивност от колата, повече свободни обороти, прецизност на волана.

Santa Fe няма спирачка, която кове - да не забравяме какво возите все пак, но има много добро управление, изключително прецизно поведение в заводите без излишното лашкане, характерно за автомобилите с тази височина. Единствената по-голяма слабост на размера е, когато настилката е по-надигната - тогава и подскокът е доста по-голям. Ускорението е добро. Двигателят доставя мощност гладко и равномерно в целия диапазон на оборотите.

Ако карате на спортен режим, разходът ви ще е малко на 11 на 100. При обикновен - около 7.

Някой беше казал, че разликата между голям и малък автомобил е повече в главата на каращия, отколко е в действителност на пътя. Докато се провирам из преките в Кавала, мога да поспоря с него. Само добрата култура на шофьорите помага за мирното съжителство в разнообразния трафик. Камерата на колата обаче така добре визуализира разстоянията, че нямате проблем да карате назад дълго време на тясно място.

Огледалото за задно виждане има много симпатична екстра за случаите, когато сте се натоварили с багаж до козирката и нямате видимост назад - камера проектира видео картина в него. Доста е сюрреалистично. Прилича малко на китайска картичка.

Ако не ползвате най-задните седалки, багажното пространство е щедро. Освен куфари и чанти за триседмична ваканция, натоварихме и електрическо пиано, като за целта сгънахме едната задна седалка. Става само посредством копче и без усилие. Ако тийнейджър ви каже да му вземете пианото на морето, защото ще свири всеки ден, не му вярвайте. Двата пъти свирене с неохота не оправдават усилието.

Цялата задна част на колата е доста “мобилна”, когато става дума за организиране на пространството. Дори като вдигате и двете задни седалки, пак имате багажник, колкото да сложите един сак за тенис.

От Hyundai са решили основния проблем на компактните седемместни автомобили - недостатъчното място най-отзад. Благодарение на удълженото междуосие с 5 см Santa Fe предлага най-просторното вътрешно пространство в своя сегмент. Мястото за краката на втория ред е увеличено до 1075 мм, а на третия- до 1055 мм. За сравнение, това са размери, характерни за автомобили от класа на BMW X7 или Mercedes GLS.

Третият ред не е просто место за деца - възрастните с ръст до 175 см могат комфортно да седят там. Това е рядкост в този ценови клас, където третият ред обикновено е компромис.

Системите са сигурност и предупрежденията за сблъсък са така прецизно калибрирани, че на ферибота колата сама забива спирачка, отказвайки да се залепи броня в броня със задния автомобил, каквато е инструкцията на мъжа, управляващ трафика на кораба. В крайна сметка той се предава. 1 на 0 за Santa Fe.

Четири часа по-късно сме в Мирина - столицата на Лимнос. Тази година кемперите и караваните почти ги няма, защото на острова вече не са добре-дошли заради правилата на Натура 2000. Единици ентусиасти си пробват късмета.

И тук новият Santa Fe може да разочарова някои от тях. В предишните си версии моделът беше любимец на караванджиите. Това поколение обаче може да тегли само 1010 кг в PHEV версия.

Santa Fe

За остров като Лимнос да си с високопроходима кола със задвижване 4 х 4 е значителен комфорт. Друг детайл е, че ще на първия ден можете да се откажете от идеята за чиста кола, а заради дребния прах и пясък, автомивиката след почивката ще ви струва двойно.

Ваканцията не минава без инциденти. Една от вечерите неизвестен извършител беше прерязал вентила на лявата задна гума. Доста нетипично поведение за мястото, но положението е такова, каквото е.

Добрата новина е, че сега знам за автомобила повече, отколко щях, ако го нямаше този инцидент.

Като надигнете щората в багажника, отдолу има допълнителни пространства, където се намира акумулаторът на колата, там са и помпата за гума, както и секретният болт.

Нямате резервна гума, нито крик, така че ще трябва да помпате, а за целта ви трябва ток от акумулатора.

Той всъщност е 12V нисковолтов аксесоарен акумулатор, който захранва електрониката, сензорите и системата за Start/Stop. Затова като напомпате гумата, е добре да покарате на по-дълъг път, за да го заредите - в противен случай може да имате драми със запалването на колата.

Като изключим този дребен инцидент, който се оказва бързо преодолим, други грижи до края на престоя ни няма.

Hyundai Sante Fe e отличен седемместен семеен SUV. Носи усещането за премиум автомобил, кара се добре и е невероятно универсален и просторен. Децата истински се радват на задния ред седалки на “камиона” - както бързо кръстиха ръбестия автомобил.

Това, което най ми допадна, е, че той е като кола с много лица. Може да ви отведе на работа в понеделник сутринта в пълната тишина на електромотора, но и да ви заведе на уикенд приключение в планината и да ви прекара през каменист баир. Цената му започва от 120 хиляди лева с ДДС. Единственото, което бих добавила на конкретния автомобил, който тествам, е панорамен покрив.

Santa Fe

На връщане към София, след Кресна, в лявата лента на магистралата ни натисна леко едно Porschе Cayenne. Съдейки по пясъчната му патина, идвахме от едно и също място.

Направих му път, след което си карахме заедно през цялото време. Без спорния режим на управление това може би щеше да е по-трудно, но в крайна сметка винаги изборът е между това дали ще се кефим на карането, или ще пестим гориво.

В заключение, новият Santa Fe има едно послание и то е, че семейните автомобили не трябва да бъдат скучни.

Голям ли е? Определено. По-голям от конкуренцията? В много отношения - да.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Важно днес

Катастрофа предизвика километрично задръстване на магистрала "Струма"

Колона от автомобили се е образувала в посока Гърция

10:40 - 04.08.2025
Важно днес

Авантюристът Стефан Иванов претърпя успешна операция, след като измина 8400 км с гребна лодка

Стефан Иванов се подхлъзва след успешно акостиране в Танзания

10:17 - 04.08.2025
Важно днес

Криза за $1.5 трилиона: Как пластмасата застрашава здравето на хората и планетата

Светът е изправен пред „криза с пластмасата“ на стойност 1.5 трилиона долара, която засяга здравето от ранна детска възраст до старост, предупреждава доклад

09:33 - 04.08.2025
Важно днес

Мъж загина при падане по време на концерт на Oasis на „Уембли“

След трагедията Oasis посветиха изпълнение на загиналия мъж

09:14 - 04.08.2025
Важно днес

Достъпът на автомобили до Терминал 2 на летище “Васил Левски” е забранен от днес до 23 август

Градският транспорт ще се движи по обичайния си маршрут и разписание

08:43 - 04.08.2025
Важно днес

Тръмп: Русия е "хитра" в избягването на санкции

Тръмп изпраща Стив Уиткоф в Русия дни преди да изтече ултиматумът му към Путин

07:58 - 04.08.2025
Важно днес

„Хамас“ поставя нови условия на Израел, за да допусне помощ до заложниците

Организацията настоява Израел да отвори коридори за помощ и да спре въздушното разузнаване, преди да допусне Червения кръст до пленниците

07:35 - 04.08.2025
Спорт

“Левски” триумфира в най-старото столично дерби

“Сините” оглавиха класирането в Първа лига

23:38 - 03.08.2025
Важно днес

Пожар затвори главния път София - Варна край Български извор

Горят сухи треви при "Боаза", които са предизвикали задимяване

17:58 - 03.08.2025