Комисията за защита на конкуренцията, а не Агенция "Пътна инфраструктура" е отменила обявените обществени поръчки за ремонт и поддържане на пътища. Това обяви министърът на регионалното развитие в "двойна оставка" Гроздан Караджов в отговор на пресконференция в Министерския съвет, дадена по-рано днес.
От правителството обявиха, че АПИ едностранно е прекратила всички нови търгове по темата. Мотивът за това действие от страна на пътната агенция - „пропуски в документацията за участие“. Според зам.-министъра на финансите Андрей Цеков въпросните обществени поръчки са били обявени с цел спиране на порочни практики и неконкурентен избор на изпълнители, каквито са се случвали досега, а прекратяването им оставя държавата в риск наесен и през зимата да не може да поддържа републиканската инфраструктура.
Караджов, който първо подаде оставка в деня, в който Слави Трифонов "изтегли" министрите си от властта и "сложи край на тази агония", а иначе си е в оставка и заради успешния вот на недоверие срещу кабинета "Петков", обясни, че търговете са спрени с шест последователни решения на КЗК. Причината е, че определени строителни фирми са обжалвали конкурсната документация.
Проверка на "Булевард България" показа, че антимонополната комисия действително се е произнесла по обявените търгове, а жалбите са подавани от различни строителни фирми, сред които и най-големите в бранша. Те участват и в браншовата камара "Пътища", която обяви ефективни протести днес и проведе шествия в София и на различни места в страната заради, по думите на представителя им Стефан Чайков, неизплатени извършени ремонтни дейности.
Решенията на КЗК са в полза на пътните строителни фирми. Комисарите от независимия по закон регулаторен орган присъждат АПИ да заплати разноските по производствата. Прави впечатление, че решенията на КЗК не са окончателни и те могат да бъдат обжалвани в съда, но няма данни подобно действие да е предприето от страна на пътната агенция, чийто принципал е министърът на регионалното развитие. Обяснение на това министърът все пак даде - АПИ е спряла процедурите, за да ги обяви отново, вместо да обжалва по съдебен път, което би могло да отнеме много време.
Този подход - изготвяне на нова документация и обявяване на нови обществмени поръчки - също като евентуални съдебни дела срещу настоящите решения на КЗК ще отнеме време, най-малкото защото кандидатстващите фирми ще имат отново опцията да обжалват и тръжната документация, и последващи евентуални решения за избор на изпълнители сред кандидатствалите.
Версията на Караджов за развитието на събитията е, че "намесата на премиера в обществените поръчки" е причината за отменените търгове. Според министъра в оставка Кирил Петков и "Продължаваме промяната" са настоявали за "рестриктивни" условия към фирмите, които ще кандидатстват за поддръжка на пътищата след 30 септември, когато изтичат последните анекси по сключени в миналото догововори. Тези "рестриктивни изисквания в полза само на държавата" са станали мотив за отмяна на процедуратите по избор на компании, които да поддържат в следващите до 3 години републиканската пътна мрежа, в това число и през зимните месеци, твърди още Караджов. Търговете също така били обявени прибързано без осигурено финансиране за период от 3 години и при обща цена за шестте региона от над 4 млрд. лева.
"Очевидно сме в предизборна кампания, щом от ПП започнаха да се упражняват на пътища. Пресконференцията от сутринта е нищо повече от един жалък опит на Кирил Петков и ПП да прехвърлят проблема от болната глава на здравата", каза влезе в нападение министърът в оставка.
На обвиненията към себе си, МРРБ и искането да уволни незабавно председателя на АПИ, отправено от Кирил Петков днес, Грождан Караджов отвърна с думите: "В случая сме защитили държавния интерес, което според КЗК е прекомерно и нарушава правилата на конкуренцията. Но да защитаваш интереса на държавата и в същото време да търпиш обвинения, че помагаш на мафиотските крадливи фирми, както ги нарича Кирил Петков, това ще е някаква страшна инвенция в историята да съм направил - хем да ги ограничавам, хем да ги толерирам".
Караджов каза още, че крайната дата 30 септември, до която изтичат анексите на компаниите, поддържащи в момента пътищата, трябва да се премахне от договорите, а след това властите „да се молят” на фирмите да подпишат нови анекси. В противен случай щяло да се стигне до „катастрофа”.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: