Министърът на транспорта Георги Гвоздейков показа в студиото на bTV т.нар. черна кутия на първия медицински хеликоптер, който пристигна в България на 1 февруари.
Той самият е разпоредил устройството да бъде демонтирано от хеликоптера, за да го донесе в студиото, след като снощи отново bTV излъчи разследване, в което се твърди, че летателният апарат е пристигнал у нас без поставена черна кутия. Проверка на експерти от оператора "България Хели Мед Сървиз" констатирала и други 7 забележки - сред тях незатваряща се врата и липса на уплътнения, се казва още в репортажа.
Разследването за медицинския хеликоптер е първото под ръководството на новия главен редактор на новините на bTV - Асен Иванов. Бившият криминален репортер пое ключовия пост на 23 февруари 2024 година.
Транспортният министър обясни, чe нередностите, за които се говори във въпросното разследване, са били констатирани и отстранени преди изобщо хеликоптерът да получи разрешение за полета от Италия, където е произведен, до България.
„Как се представяте италианският надзорен орган да издаде разрешение за полет на хеликоптер, който не е в летателна годност, или не е в годно състояние да прелита. Това е пълен абсурд“, коментира Гвоздейков и допълни, че най-малко осем инспектори от въздухоплавателната администрация на Италия слагат подписа си под документа.
„Аз съм донесъл черната кутия от хеликоптера, която всъщност е оранжева. Снощи наредих да я свалят от хеликоптера, за да я донеса и да ви я покажа, тъй като заглавията бяха именно, че хеликоптерът няма черна кутия“, каза Гвоздейков и припомни, че устройството записва разговорите между пилотите в кабината и РВД и цялата полетна информация за двигатели и компоненти.
Той обясни, че в приемно-предавателния проткол е било посочено, че на въпросната черна кутия не е инсталиран софтуера, който трябва да се синхронизира с автопилота, защото софтуера е в процес на лицензиране.
„Доставеният в България хеликоптер разполага с най-модерния автопилот, който се монтира за пръв път се изисква сертифициране на софтуера“ обясни транспортният министър и подчерта, че летящата линейка е в пълна изправност, а констатираните нередности, за които се говори в репортажа, са били отстранени преди тя да кацне в България.
Очаква се софтуерът да бъде сертифициран до края на март. Той показа и документ от италианската компания производител, според който екипажът на машината може да се обучава.
„В авиацията компромиси не се правят. След като приключим процеса по сертификация, предстоят обучения на екипажа. Надявам се в кратки срокове това да се случи,“ заяви Гвоздейков, като подчерта, че машината е в пълна изправност, а констатираните нередности били незначителни и вече отстранени.
Гвоздейков обясни, че няма как да предостави протокол за това, тъй като хеликоптерът е собственост на Министерството на здравеопазването, а министерството на транспорта и „България Хели Мед Сървиз“ са само оператор.
Това е единственият проблем около медицинския хеликоптер, смята Гвоздейков. Той припомни, че прокетът е финансиран по Плана за възстановяване и и устойчивост (ПВУ ) и според него, е изцяло към Минисерството на здравеопазванет.
"Няма как той да бъде прехвърлен към компетентните (министерство на транспорта бел. ред), но тези проблеми сме решили и подпомогнахме изцяло осъществяването на този проект, затова е създаден операторът („България Хели Мед Сървиз“б.ред.) и той носи пълна отговорност за работата с хеликоптера,“ заяви Гвоздейков.
Първият от общо 6 медицински хеликоптера, с които България трябва да разполага до края на 2026 г., пристигна у нас преди месец.
Производител е италианската фирма "Леонардо". По график в края на юни трябва да пристигне вторият хеликоптер, предвиден за базата в Долна Митрополия. През декември 2024 г. се очаква още един за базата в Сливен.
Първият медицински хеликоптер пристигна в България (обновена)
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: