Гвоздейков: Не че не работят климатиците във влаковете, БДЖ не може да борави с тях Снимка: © МТС

Проблемът с неработещите климатици във влаковете на БДЖ не е в новозакупените немски вагони втора ръка, а в неправилна употреба на термостатите и в по-голямата картина - остарялата жп инфраструктура.

Това обясни бившият министър на транспорта Георги Гвоздейков, който преди седмица беше посочен (макар и не поименно) от наследника си на поста - Гроздан Караджов (ИТН) като виновник за "драматичното" по неговите думи положение в БДЖ.

Контекстът: Обещаният комфорт за пътниците на държавните железници не беше реализиран и това лято, след като се оказа, че климатиците във вагоните от Deutsche Bahn не работят при всяко пътуване, а прозорците не се отварят. Караджов първо обясни, че няма яснота защо се появяват тези проблеми, а после преписа цялата отговорност на тези преди него.

В подробно публикация във Фейсбук профила си Георги Гвоздейков посочва, че проблемите всъщност имат обяснение и то изобщо не е свързано с въпросната сделка.

Бившият министър на транспорта отбелязва, че вагоните са съвместими с българската електромрежа, но че имат нужда от трансформатори - факт, който е бил ясен от самото начало, но очевидно нищо не е направено. Причината е, че старите локомотиви на БДЖ, с които се движат новите вагони, са по различни стандарти. Респективно, честите токови сривове причиняват системни повреди, включително спиране на климатиците.

По думите на Гвоздейков новите климатични системи не работят надеждно не защото новите вагоните са некачествени, а заради лошото състояние на електрическата контактна мрежа. Има участъци, където електрическите жици, които захранват влаковете с ток, са в толкова лошо състояние, че машинистите са принудени временно да изключат пантографа на локомотива. При честото прекъсване на захранването, системите на вагоните - включително и климатикът - се рестартират.

Гвоздейков отбелязва и че във вагоните има устройства за регулиране на температурата, които според техническите инструкции трябва да бъдат настройвани на средна позиция, особено при горещо време. А когато термостатът се завърти на максимално "студено" при външна температура от над 32°C, системата се претоварва и това може да доведе до повреда или блокиране на климатика.

Докато в старите вагони от композициите на БДЖ "решението" при неналичен климатик беше отварянето на прозореца - това не е възможно в тези от Deutsche Bahn, тъй като прозорците в тях не се отварят. Бившият транспортен министър добавя и че това е стандарт за безопасност в Западна Европа и въобще по света:

"Влаковете в света вече се движат с повече от 160 км в час. При тази скорост не е безопасно прозорците на влаковете да се отварят, защото има риск за пътниците и шумът от скоростта е неприемлив за пътнически комфорт и физическото здраве на пътника. Пътническите влакове в България обаче се движат с незавидна скорост, поради липса на модерна железопътна инфраструктура", пише той.

Лошата инфраструктура е проблем на Националната компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ), която отговаря за дейностите по развитие, ремонт и експлоатация на жп линиите.

Единствената реакция на Караджов по случая беше да обобщи всеизвестен факт, че "БДЖ е в криза", която нямала да бъде решена бързо. Миналата седмица той разпореди и "извънредни мерки" за проблема с неработещите климатици, като нареди по основните жп линии задължително да пътуват техници, които да реагират в случаи на аварии.

В списъка със спешни мерки на Караджов е и сформирането на кризисен щаб, който да следи за хигиената във вагоните. Министърът обяви, че в момента се правили проверка къде и защо не се поддържа чистота и заплаши с уволнения при неспазване на наложените указания.

В средата на април 2024 г. БДЖ получи първите 19 от общо 76 вагона, които бяха закупени от германската Deutsche Bahn в сделка за 30,4 млн. лв.

Сделката беше сключена по времето на Георги Гвоздейков, който заемаше поста на транспортен министър в кабинета на Николай Денков, а след това и в служебното правителство на Димитър Главчев.

С вагоните от Deutsche Bahn българските железници ще модернизират 20% от подвижния си състав. Идеята засега е тези влакове да се движат по линиите от София до Русе, Бургас и Варна.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Важно днес

Денков: При 1 млн. лв. загуби на ден от "Боташ" пуснаха заподозрените, а Благо Коцев го разнасят с белезници по приказките на една жена

Бившият премиер Николай Денков обвини прокуратурата и службите в поръчкови акции срещу представители на "Промяната"

21:15 - 11.07.2025
Спорт

Яник Синер - Карлос Алкарас е финалът на Уимбълдън 2025

Ще гледаме повторение на финала на Ролан Гарос този сезон

21:05 - 11.07.2025
Важно днес

Асен Василев ще се откаже от имунитета си и ще съди "г-жа Пламенка"

"Ще осъдя въпросната госпожа Пламенка и като събера парите от нея наистина ще финансирам партията с тези пари"

20:30 - 11.07.2025
Важно днес

СУ не признава грешка с гигантските такси, но ако МОН поиска - ще ги намали

Ставало дума за "тълкуване на методиката за приложение на закона"

18:36 - 11.07.2025
Технологии

Франция разследва X за манипулиране на алгоритми

Проверката идва след сигнали за расистко и хомофобско съдържание

17:46 - 11.07.2025
Важно днес

Съд пуска бившия шеф на пловдивската митница Мирослав Беляшки под домашен арест

Решението не е окончателно и До произнасянето на горната инстанция Беляшки остава под стража

17:15 - 11.07.2025
Важно днес

Съдът остави за постоянно в ареста попфолк певицата Дебора

Попфолк изпълнителката досега е задържана три пъти за подобни деяния.

16:53 - 11.07.2025
Важно днес

С 3 г. закъснение СЕМ ще прегласува избора за генерален директор на БНТ

Заседанието е насрочено за 15 юли

16:37 - 11.07.2025
Спорт

Исторически трансфер в женския футбол - "Арсенал" плаща 1 млн. паунда за Оливия Смит

Смит е първата футболистка в света, преминала прага от £1 милион

16:18 - 11.07.2025