Гвоздейков уличи предшественика си Христо Алексиев в лъжа за договора с медицинските хеликоптери Снимка: © Screenshot

"Твърдението, че договорът за доставка на медицински хеликоптери включва обучение на пилоти и медицински екипи не отговаря на истината.", каза министърът на транспорта и съобщенията Георги Гвоздейков в предаването „Офанзива с Любо Огнянов“ по повод думите от днес на служебния министър Христо Алексиев, че договорът е и за обучение на пилоти и на медицински екипи в реални условия.

Гвоздейков показа договора за наем в ефир и обясни, че цялата документация по обществената поръчка е публична и лесно достъпна, и всеки може да провери достоверността на тези твърдения.

„Това е поръчка за услуга, която включва доставката на 2 медицински хеликоптера с екипажите, които да ги пилотират и техническия състав, който да ги поддържа. С това се изчерпват всички дейности на изпълнителя“, обясни Георги Гвоздейков. Той подчерта, че съгласно условията на проведената процедура е ангажимент на държавата да осигури медицинския състав и да го подготви, да осигури оперативните бази и хангарите, където да домуват двата хеликоптера.

Транспортният министър коментира и ценовата оферта на избрания изпълнител. „Офертата е за 18 млн. лева и никъде в нея не става ясно колко е заплащането за летателен час. От документацията става ясно, че има два варианта за плащане по договора – с авансово плащане и без, като това е по желание на изпълнителя“, коментира транспортният министър. И допълни, че съгласно условията държавата трябва да плаща по 1 млн. лева на фирмата всеки месец, независимо дали са изпълнявани полети или не.

От думите му се разбра и че не е изчистен и въпросът с оперативните бази, където трябва да домуват летателните средства. „Едната база е записано, че ще бъде Летище София, което е гражданско летище, а другата е в Долна Митрополия, където няма лицензирана летателна площадка“, съобщи министър Гвоздейков.

Със заемането на поста на министър на транспорта Гвоздейков прекрати инициативата на предшественика си за подписването на договор за наем за хеликоптери за периода докато станат готови поръчаните от България. Според Гвоздейков първият хеликоптер, собственост на България, ще пристигне през декември.

Дотогава системата за спешна медицинска помощ трябва да изгради поне още 12 точки, които да могат да приемат спешните екипи. В момента такива изградени има само в София, Варна, Плевен и Пловдив. Страната получава безвъзмездно финансиране по Националния план за възстановяване и устойчивост за покупка на 6 броя нови хеликоптера и изграждане на системата HEMS, която представлява система за въздушно спасяване и транспорт на пострадал от мястото на инцидента до лечебно заведение.

Гвоздейков зададе и още няколко въпроса към предшественика си:

  • Защо е закрил проекта “България Хели Мед Сървиз” (бел. р. Гвоздейков беше директор на дружеството) и е изхвърлил труда на експертите в кофата, след като са осигурили първия хеликоптер, за да стартира дейността по HEMS още през месец май.
  • И защо е обявил процедура по обществена поръчка за доставка на услуга и я възлага на външен изпълнител (аутсорсинг), а не обявява обществена поръчва за осигуряване на два хеликоптера на "сух лизинг" (т.е. под наем без екипаж) при положение, че България разполага с поне осем подготвени пилота.

Пилотите на първите медицински хеликоптери в България може да са чужденци


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Бизнес

Това ли е краят на Northvolt - най-голямата компания за батерии в ЕС?

Някогашната надежда на ЕС за пазара на електромобили обяви неплатежоспособност

16:08 - 22.11.2024
Живот

Испания глоби Ryanair и други нискотарифни компании заради допълнителни такси

Доплащането за багаж и място нарушава права на потребителите, смята Мадрид

15:29 - 22.11.2024
Важно днес

Генералният секретар на НАТО ще разговаря с Тръмп за Украйна

Срещата идва на фона на новата ескалация във войната, която Русия води

13:43 - 22.11.2024