Хората с по-ниски и средни доходи вече са гръбнакът на пазара на луксозни стоки Снимка: © Getty

Традиционните потребители на лукс - богатите - остават важна част от този пазарен сегмент. В последните години обаче расте броят на хората с по-ниски и средни доходи, които пазаруват луксозни продукти. Това променя пазара - води до "демократизация" на т.нар. лукс, а оттам и до промяна на нагласите и поведението на купувачите, сочи изследване на Journal of Business Research.

Данните разкриват какво кара по-бедни потребители да търсят скъпи артикули, които в повечето случаи не са им по джоба. И как това влияе на индустрията.

През 2020 г. половината от купувачите на луксозни стоки са с ниски до малко по-високи от средните доходи. По-интересното е, че се очаква делът на тези хора да се увеличава с годините.

Обяснението на изследователите е, че много хора с по-скромни приходи се опитват да афишират начин на живот, който не съответства на реалните им финансови възможности. Те се лишават от други продукти, за да могат да си купят дадена луксозна стока - например дреха или аксесоар.

Balmain x H&M, 2015 г.

Въпреки че артикулите на много от големите модни къщи, цитирани в проучването, стават все по-разпространени (Versace, Alexander Wang, Balmain), те запазват високата си стойност. Тези брандове обаче вече си партнират с най-големите вериги за бърза мода като H&M и Zara, с което скъсяват дистанцията с масовия потребител.

Луксът по дефиниция предполага ексклузивитет и уникалност, което е в противоречие с това, което се случва на пазара в момента.

Разликата между „традиционните" и по-новите потребители на лукс

Традиционните потребители на луксозни стоки са тези със значително по-високи доходи от БВП на глава от населението за тяхната страна. Те редовно купуват явни или по-незабележими маркови продукти, които служат като „сигнали", посочва Journal of Business Research.

В сравнение с новите потребители на лукс, традиционните демонстрират голямо уважение към утвърдени марки като Hermes (най-старата модна къща, която работи до днес, от 1837 г.) и Dior.

„Техните желания, очаквания, перспективи, влияния и характеристики се различават значително. Традиционните потребители на лукс се водят от майсторство, изключителност, хедонизъм и самоидентичност, докато новите потребители на лукс се водят от капитал на вниманието, потребление без ясна причина, емпирична стойност, обогатяване на живота чрез продукта и други."

Теорията за „ефекта на мрежата" предполага, че допълнителните потребители на стоки или услуги оказват влияние върху стойността, която хората приписват на тези продукти. Освен това удоволствието, което даден човек извлича от притежаването и показването на луксозна вещ, зависи от броя на другите хора, които са в същата мрежа.

В това отношение потребителите базират решенията си за покупка на очакваните размери на мрежата. И тъй като луксозните стоки се превръщат в все по-достъпни, мрежата се разширява.

По този начин демократизацията на лукса заплашва основните му принципи, като уникалност или изключителност. Смята се, че когато мрежата на потребителите се увеличава.,това създава отрицателни външни ефекти - намаляване на търсенето сред традиционните купувачи на лукс.

Цитираните проучвания показват, че последните са силно чувствителни по отношение на проектирането на своята самоидентичност. Съответно демократизацията и достъпността на лукса подкопават изключителността му, която всъщност движи пазара на такива стоки сред традиционните потребители.

Едно от заключенията е, че по-широката наличност прави луксозните стоки по-малко привлекателни. Следователно както стойността, която традиционните луксозни потребители им приписват, така и удоволствието, което усещат от тяхното притежание, са значително намалени.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Политика

Балотаж ще реши президентския вот в Полша след почти равна подкрепа за главните съперници

Кметът на Варшава Рафал Тшасковски има минимална преднина пред Карол Навроцки

21:46 - 18.05.2025
Политика

При 98% преброен вот: Румъния избра Никушор Дан и европейския си път

Крайнодесният кандидат-президент Джордже Симион губи с 900 000 гласа

20:47 - 18.05.2025
Политика

Валдис Домбровскис е "умерен оптимист", че България ще приеме еврото от догодина

ЕК няма да забави конвергентния доклад заради политическите дебати по темата в страната

18:51 - 18.05.2025
Спорт

Макс Верстапен бе недостижим в Гран При на Емилия-Романя

Четирикратният световен шампион с триумф на легендарната "Имола"

18:21 - 18.05.2025
Важно днес

Русия се опитва да брани сенчестия си петролен флот с изтребители

Натискът за затягане на контрола в Балтийско море се засилва преди новия европакет санкции срещу Москва

17:08 - 18.05.2025
Млада България

Нови стипендии помагат на бъдещи медици и студенти в творчески специалности

Кандидатстването е отворено до 4 юни, обяви фондация "Тук-Там"

17:07 - 18.05.2025
Важно днес

Папа Лъв XIV разговаря с Володимир Зеленски след интронизацията си

Главата на Римокатолическата църква встъпи в понтификата си с призив за мир и критика към социалното неравенство

13:46 - 18.05.2025
Спорт

Позиция в топ 10 за Никола Цолов на “Имола”

Легендата Роналдо (Феномена) изгледа състезаието на живо

12:33 - 18.05.2025
Важно днес

„Държат за заложници цял град“. И Васил Терзиев се усъмни, че ще има преговори за край на блокадата

Училищните дворове ще бъдат отворени за паркиране в дните на матурите за 12 клас

12:32 - 18.05.2025