След Vivacom и Yettel - и A1 обяви сериозно поскъпване на мобилните си услуги с 9,5% заради "високата инфлация през 2023 и непрекъснато увеличаващите се разходи по инфраструктура и ТВ съдържание".
Мобилният оператор използва процента от индекса на потребителските цени на Националния статистически институт за 2023 г. като отправна стойност за поскъпването - именно той е 9,5% и вече беше използван като основание за вдигане на таксите от Yettel.
Натрупаната инфлация към декември 2023 спрямо декември 2022 г. обаче е 4,7%. Това е процентът, с който Vivacom индексира своите услуги.
От А1 съобщават, че "ще предоставят редица бонуси на частните си клиенти и ще направи промени в своите договори в отговор на обществената дискусия за повече баланс и реципрочност за потребителите".
Един от тях ще е правото на абонатите да се откажат от текущ договор без неустойки, ако има бъдещи индексации на месечните такси.
Това обаче няма да се случи през 2024 г., а от следващата година.
Засега клиентите на трите мобилни оператора са поставени пред свършен факт, защото практически всички доставчици на този тип услуги повишиха месечните си такси.
А1 ще предложи и реципрочна възможност за намаляване на таксите при дефлация над -2%.
Толкова сериозно ниво на годишна отрицателна инфлация не се е случвало в България дори в периода между 2013-2016.
Компанията е готова и да постави праг на индексацията на месечните такси от минимум 2% средногодишен Индекс на потребителските цени.
Това означава, че ако индексът е под 2% няма да се прави увеличение на таксите от A1. Ако той е над прага - компанията ще запази правото си да ги вдигне.
Обяснението на А1 за сериозното поскъпване е с това, че са се наложили инвестиции в телекомуникационната инфраструктура за "над 200 млн. лв." през последната година предвид увеличаващия се трафик през мобилната мрежа.
"Разходите за телевизионно съдържание също се увеличават, като за 2023 и 2024 г. те ще са в размер на почти 185 млн. лева, което е увеличение от над 20% спрямо предните две години (2021-2022 г.)", се казва в позицията на компанията.
От А1 обясняват, че разходите за мобилни и фиксирани гласови услуги, интернет и телевизия са под 4% от разходите на домакинствата, в опит да оправдаят сериозното годишно повишение.
"За сравнение разходите за хранителни продукти и безалкохолни напитки, които са се увеличили значително (13,7%) през миналата година, съставляват над 31% от разхода на домакинствата. Разходите за здравеопазване са се увеличили с 11,6%, за лекарствени продукти с 14,4%, за развлечения и култура с 12,4%, за водоснабдяване с 18,7%, за топлоенергия с 19,7%.", се казва в позицията им.
В началото на 2023 г. и трите мобилни оператора вдигнаха цените си с около 15%.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: