Има мъжки коли, има женски коли, има семейни, има такива, които крещят “КРИЗА НА СРЕДНАТА ВЪЗРАСТ”. Има и Kia Sportage. Най-добрата Kia. Не го казвам аз, а продажбите. Sportage е кола за всички - за жените, за мъжете, за семейните, за сингъл хората, за феновете на Надал - рядко има толкова добра комбинация между размер, външен вид и дух на един автомобил.
5-тото поколение Sportage е в ръцете ни и смятаме да видим какво може.
Преди да ви опишем промените във външния вид и в интериора, бихме искали да споделим няколко впечатления. Защото когато се запознаете с нов човек и ви питат “Как е?”, вие рядко казвате “Висока, с едри зъби и леко раздалечени очи”, което между другoто важи и за новия Sportage. По-скоро бихте отговорили - симпатична жена или мъж, с чувство за хумор и бърза мисъл. Затова ще използваме същия подход, за да ви запознаем с 5-тата Kia Sportage.
Това е доста умна Kia, която, освен обичайните (вече) системи за сигурност, ще ви напомни при слизане и някои много полезни неща - например, че сте си забравили телефона си върху безжичното зареждане или сте оставили нещо на седалката до вас. Но може би най-полезното напомняне е, когато сте се наредили на опашката на светофара и решите да си погледнете телефона - колата ви сигнализира, че колегата пред вас е тръгнал и е време да вдигнете поглед и да дадете газ.
Друго в графата “умно и полезно”, което познаваме от различните модели на Kia, са камерите, които визуализират картина в централния дисплей, когато включите мигач - така че да сте сигурни, че докато завивате в една или друга посока, няма да забършете велосипедист или моторист.
И накрая завършвам тази глава с управлението, което се намира под централния екран. Там има една лента със сензорни бутони, които или са контролите за климатика, или - тук идва най-хитрата част - ако натиснете една стрелка, превключвате режима им, така че те се превръщат в сензори за достъп до настройките за инфотейнмънт.
В двата си края тази лента завършва с кръгли копчета тип “врътки” - едното за шофьора и друго за спътника му. Така от едно и също копче усилвате климатика и музиката в колата.
Но все пак каква е тази кола?
Доказателството за смелата ни теза, че Sportage е автомобил за почти всеки, е богатият избор от мотори. Освен класически бензинов мотор (150 к.с.), има още “мек хибрид” (бензин 150 к.с. и 180 к.с.), дизел Mild Hybrid (136 к.с.), хибрид (230 к.с.) и плъг-ин хибрид (265 к.с.).
Моделът, който ние тестваме, е бензинов mild-hybrid 1,6T HPE MHEV 4WD Aut/ 180 к.с. GT line. Базовите бензинови и дизелови двигатели са с ръчна скоростна кутия и предно предаване. Ако искате автоматик, отивате при микрохибридите (скоростната кутия е 7DCT). Ако обаче държите и на задвижването на всички колела - четете внимателно какво пишем, защото току-що избрахте автомобила, който ние тестваме. Или вариант 2 - дизеловият мек хибрид, който е 136 конски сили и може да се поръча с един от двата вида задвижване. Можете да разгледате всички 11 опции тук.
Не знам вие какво гледате първо, като влезете в един нов автомобил, но аз обръщам внимание на две неща: волан и скоростен лост. В крайна сметка те и педалите са вашата връзка с колата.
Може би много скоро нещата ще се променят и сред първите ви маркери за тест на нова кола ще са гласовите команди. Засега обаче дръжте здраво волана.
Една от големите изненади в този автомобил беше оборотът на волана, който буквално е като гиманстичка, която си качва краката на главата. На него има истински физически бутони, от които сменяте станциите, контролирате звука на музиката и се разхождате из менюто на колата за разход на гориво и друга сервизна информация.
В Sportage скоростният лост е кръгло копче, каквото е възможно да сте виждали при Land Rover. Намирам го за симпатично решение. Вдясно от него има бутони за отопление/обдухване на седалките и на волана. Респект за дизайнерското решение, защото наскоро, в една кола, ми се случи да търся отоплението на седалките в таблета, където е цялото меню - простудих се, докато се оправя.
Ако искате да карате бързо и агресивно, избирайте режима sport. Нали не ви е минавало през ума, че кола с името Sportage, няма да има какво да предложи там. Воланът се втвърдява, окачването се стяга и управлението става по-директно. За градско каране обаче ми се видя леко уморителен и шумен.
В нормален режим окачването е комфортно за каране, лесно минавате дупки и павета. В завоите колата стои добре, предвид височината си. Може би аз лично бих избрала plug-in hybrid версията, но все пак искам да обърна внимание на удоволствието от управлението на бензинова кола, което в последните години, покрай бума на дизела, позабравихме.
Третият режим на шофиране е еко и трябва да си призная, че никога не ме е изкушавал да го пробвам.
Има и още нещо бързо в KIA Sportage - пригответе се да се смеете, защото става дума за щората, която покрива панорамния покрив. Гарантирано - това е на-бързата щора в автомобил. С едно натискане на копчето и тя вече е покрила цялото пространство над главата ви. Ако има състезание в тази категория, KIA Sportage безапелационно го печели.
По продажби у нас KIA Sportage попада в топ 10 на новите коли за 2021 година. С този модел определено предвиждаме още по-добро представяне за 2022.
В случай че сте гледали рекламата на Sportage, със сигурност сте забелязали онзи зелен цвят, който спечели сърцето ми още от пръв поглед. Въпреки че тествам черен модел, смятам, че бъдещето е на цветните коли - така или иначе в България след една седмица каране всички стават черни.
Моделът, който тествам, е на цената от 80 450 лева с ДДС и е по средата в ценовата листа. Най-базовите изпълнения започват от 49 900 лева, а таванът е моделът, който преди малко великодушно си избрах (PLUG-IN HYBRID 1,6T), и е 95 460 лева.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: