Абонирайте се за нюзлетъра на "Булевард България", за да получавате селекция с най-интересните теми на седмицата през погледа на нашия екип:
Инфлуенсърът Андрю Тейт, който беше обвинен за сексуални престъпления и прекара месеци в румънски затвор, продължава да е "главен герой" в YouTube-алгоритъма за тийнейджъри.
Официалните канали на Тейт в YouTube, Instagram и TikTok бяха блокирани след разследването срещу него в Румъния.
Британската медия SkyNews обаче открива, че десетки клипове с Андрю и брат му Тристан все още се разпространяват активно във видеоплатформата, без възрастов "филтър".
Журналистите правят експеримент, като създават фиктивен профил на 13-годишно момче във видеоплатформата, за да видят какво съдържание ще му сервира YouTube Shorts - популярния раздел на YouTube, подобен на TikTok, в който кратки атрактивни видеоклипове се сменят автоматично според предпочитанията на абоната.
12 минути след първия час, в който "детето" гледа YouTube Shorts, се появява първия клип с Андрю Тейт.
Видеото показва как той се бие срещу друг инфлуенсър в професионален мач.
Клипът е качен от акаунт, който не принадлежи на самия Тейт, но печели видимост (и пари) заради високия интерес към него.
15 минути след първото показване на инфлуенсъра в сесията на 13-годишното момче, идва време за още едно автоматично сервирано видео от YouTube на същата тема.
След втората поява на Андрю Тейт в стрийма - алгоритъмът на YouTube сякаш се променя радикално.
Стриймът вече включва все по-голям брой видеа на Тейт, а алтернативното съдържание в паузите между тях излиза все по-рядко.
Целият експеримент продължава три часа с кратко прекъсване, като излъчването на записи със скандалния инфлуенсър продължава докрая, макар и с по-разредена честота.
В края на сесията YouTube Shorts вече показва и крайни изказвания на Андрю Тейт със сексуално съдържание. В едно от тях той обяснява как е изгонил своя служителка в бизнеса със секс-видеочатове, изхвърлил дрехите ѝ през прозореца и отказал да ѝ плати.
В друг клип Тейт обяснява как е използвал парите си, за да манипулира своя приятелка.
Клиповете, които алгоритъмът на YouTube смята за подходящи за 13-годишни деца, са качени от 19 различни акаунта. Седем от тях сервират по няколко клипа в тричасовия стрийм.
"Огромната част от тези акаунти са изцяло или почти изцяло посветени на съдържание от Андрю и Тристан Тейт, като често имената на каналите са "в чест" на Андрю. Почти всички са фокусирани върху създаването на клипове за YouTube Shorts, а не по-дългите традиционни видеа за YouTube", се казва в анализа.
Общият брой на Shorts-записите в 19-те канала e над 1600, като 198 от тях имат над 1 милион гледания. Три от акаунитите имат видеа с по над 20 млн. гледания.
Потенциалните приходи за създателите им може да достигнат 6-цифрени суми за видеата с най-голяма популярност, ако достатъчно много хора ги видят в рамките на 90-дневен период, казва експертът Сара Маккоркъдейл, която се занимава със събиране на аналитични данни за инфлуенсърски канали.
"Хората създават канали като "машини за пари", защото има очевидно желание за съдържание с Андрю Тейт и това носи приходи на YouTube. YouTuber-ите постигат успех, като отговарят на търсенето с предлагане. Предполагам, че може да има и елемент на опортюнизъм. Създателите на канали с удоволствие яхват вълната на интереса към Андрю Тейт като потенциално пристрастяваща тема и културен феномен - докато все още го има", казва още тя.
Сходен тест е приложен и върху Instagram и Tiktok, където са направени профили на 13-годишното момче. TikTok не му показва нито едно видео на Тейт, но в Instagram Reels все пак той "пробива" към края на наблюдавания период. В двата клипа, които алгоритъмът на Instagram подбира, Тейт дава съвети как жените да бъдат манипулирани и контролирани от мъжете.
Още преди години Тейт е успявал да "изиграе" алгоритмите. Един от начините е като използва цяла "армия от момчета" да качват неговите клипове в различни социални мрежи, като ги "примамва" с обещания за печалба от рекламни бонуси.
След ареста на Тейт и критиките към платформите, че промотират възмутително съдържание, TikTok са направили известни подобрения - но YouTube Shorts и други "копия" на китайския алгоритъм изостават.
Разследването на SkyNews е довело до премахването на почти всички канали, за които YouTube е сигнализиран, че показват недопустимо съдържание за тийнейджъри.
"Университетът" на Андрю Тейт, който стои зад онлайн секс схемите на инфлуенсъра