Снимка: © Getty Images

Две версии се разследват за тежката автобусна катастрофа на АМ „Струма“, при която загинаха 45 души през нощта във вторник – човешка грешка и техническа неизправност. Според Института по пътна безопасност обаче трябва да се разследва и състоянието на пътя.

„Пътните условия в България не отговарят на минималните изисквания за сигурност и безопасност“, заяви Богдан Милчев от неправителствената организация в ефира на bTV.

Инцидентът стана след 2 ч. на 23 ноември край с. Боснек. Автобусът е бил със северномакедонска регистрация и са пътували предимно граждани на западната ни съседка. Превозното средство се е запалило и са загинали 45 души, включително 12 деца. Седем от пътниците са се спасили и се намират в „Пирогов“ без опасност за живота.

Участъкът е място с концентрация на ПТП, което официално не се води такова, добави Богдан Милчев. МВР води едва 52 места в страната като участъци с концентрация на пътно-транспортни произшествия, а Институтът по пътна безопасност е установил над 1500.

Според Милчев най-голям проблем в страната е хоризонталната маркировка, която или липсва, или не отговаря на изискванията за светлоотразителност.„Основната причина вероятно ще бъде човешката грешка. Въпросът е обаче, че имаме толкова много дефицити – и маркировката, и бордюрите“, заяви той.

Инцидентът е станал след удар в мантинелата, но е възможно пожарът да се е появил още преди това. Мантинелата вече се изрязва и се премахва. „Това означава, че независимото разследване ще бъде изключително затруднено“, каза Богдан Милчев и добави, че България е единствената страна в ЕС с толкова висока скорост по магистралите и в същото време – с най-лошите пътища.

Той припомни тежката катастрофа от август 2018 г. край Своге, при която загинаха 20 души. Съмненията бяха за некачествено ремонтиран път, но три години по-късно още няма произнесени присъди.

„Снеха обвиненията към шефове на пътната агенция, има обвинения по случая само на шофьора и служители на пътната фирма. Тогава взехме поуки и създадохме Държавна агенция за пътна безопасност, която трябваше да извърши оценка на риска. Такава оценка на риска 2 години и половина по-късно не е извършена. Българските политици вероятно ще закрият тази агенция, което ще бъде огромна грешка, защото това е един инструмент за управляване на риска. Това че там работят хора, които не си вършат работата както трябва, е друг проблем“, заяви Милчев.

„Но това, което ние от Института за пътна безопасност настояваме, е, че българското правителство, което и да е то, трябва да възложи международен одит за безопасността на нашите пътища. Защото нашите експерти – голяма част от тях – са абсолютно зависими от строителните фирми, от АПИ и от общините. Работят с тях, получават обществени поръчки и ние няма да получим ефективен одит“, твърди той.

Кметът на Перник Станислав Владимиров също заяви, че участъкът край Боснек е „едно от най-тежките в страната“ и там често стават ПТП-та.

За този участък от "Струма" е имало и множество сигнали за нелегален изход на кариера, който е замърсявал пътя. Регионалният министър Виолета Комитова заяви, че не знае за този проблем и той ще бъде разследван.

Тя ще назначи проверка на мястото, като още тази сутрин ще се сформира работна група от представители на регионалното ведомство и Агенция "Пътна инфраструктура". „Ще ви уведомим каква е вината на АПИ и МРРБ“, каза Комитова пред bTV.


45 души загинаха в катастрофа с автобус на АМ "Струма"

Свидетелски разказ от АМ "Струма": Шофьорът може да е объркал дясното платно с отбивка


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

всичко от деня

"Смъртта на Върджил Абло е травмираща, но това не е смъртта на Louis Vuitton"

Марката отдаде почит на починалия творчески директор с три негови цитата пред магазина в Берлин

ЕК няма да препоръча задължителна ваксинация срещу Covid

Въпреки изявленията на Урсула фон дер Лайен за обмисляне на задължителната имунизация в ЕС

Супер зелен сертификат - новото оръжие на Италия срещу Covid-19

Хората без ваксина и без доказателство за преболедуване се изправят пред нови ограничения

БСП: Имаме бележки по коалиционното споразумение, до довечера ще ги изчистим

Румен Радев отреди на БСП ролята на "силен социален вектор"

Министърът на икономиката освободи тримата назначени от ГЕРБ в борда на ДКК

Рая Каназирева, Радостин Вазов и Диляна Софиянска са освободени след скандала с Караганева

Иван Гешев нямало да позволи на "шепа богоизбрани" да живеят като в Древния Рим

Главният прокурор сравни Кирил Петков със Себастиан Курц

Софиянци призовават за премахване на коледната украса: "Това е лоша предпразнична шега"

Наричат конструкцията пред Народния театър "склад", "сметище" и "капан за непослушни дечица"

Този път без искри между Радев и Карадайъ: ДПС отчете нуждата от редовен кабинет

Консултациите при президента продължават, остават само БСП

МК запечата офисите на в. "Труд" заради неплатен наем, ГЕРБ обвини президента в "репресия"

Вестникът дължи 133 хил. лв. на държавата, казва Велислав Минеков