Преди 30 години трима учени от университета в Масачузетс създават компанията iRobot. Колин Eнгъл, Хелън Грейнър и Родни Брукс вярват, че роботиката ще промени света и начина, по който работим, учим и лекуваме. 

Още през първата година iRobot започва сътрудничество с NASA за конструирането на робот за космически изследвания под името Genghis. 

Големият пробив идва през 1998 г., когато дружеството печели договор с Агенцията за високоразвити отбранителни проекти (Defence Advanced Research Project Agency - DARPA) за развой и производство на тактически мобилни роботи iRobot PackBot. 

Точно този универсален робот е използван от правителството на САЩ по време на спасителните операции след терористичните атаки срещу Световния търговски център през 2001 г. PackBot идва на помощ и при изследването на заразения район след аварията в японската електроцентрала във Фукушима през 2011 г. 

Първата прахосмукачка-робот, предназначена за почистване на дома, се появява през 2002 г. под името Roomba. Това е симпатичен самоходен уред с формата на бисквита Oreo, който изглежда като изваден от сериала “Бенджи, Закс и Звездения принц” и обещава да изчисти дома ви, без да се налага да се помествате от канапето. 

Днес продуктите, които се предлагат от iRobot, включват няколко първокласни робота, които помагат на повече от 14 милиона души по целия свят да нямат грижата за почистването на дома си, когато говорим за подови настилки. Колин Eнгъл все така е CEO на компанията и гледа към бъдещето. 

У нас компанията “Цертус Меркатус” е дистрибутор на iRobot. Тя е чешка фирма с централа в Прага и е представител за Чехия, Унгария, Румъния, България, Турция и Гърция. Разговаряме с Доньо Иванов, който е управител на българския клон от 2015 година. 

В коя държава са най-чистите къщи?  - на пръв поглед въпросът е шега, но ако се замислите е съвсем резонен, защото хората може и да нямат време всеки ден за чистене или понякога просто да им липсва настроение, а роботите са си “роботи” и си вършат работата. 

Оказва се, че две страни са абсолютни лидери в ползването на роботозирани прахосмукачки - това са Испания и Полша, където класическите прахосмукачки вече са се превърнали само в помощен уред. “Ако трябва да кажа кой ползва повече роботи и кой класически прахосмукачки, мога да обобщя, че на Запад ползват повече роботи, отколкото на Изток, ако говорим за Европа. Това донякъде е обусловено и от икономическото състояние на държавите и на населението”, допълва картината Доньо Иванов. 

В последните 5 години, откакто той е в бранша, потребителските нагласи се променят много. Докато в началото прахосмукачките-роботи са пълна екзотика - “само за ентусиасти и любознателни хора”, сега годишно се продават над 9 хиляди бройки, като от година на година пазарът бележи ръст. 

“Когато започнах, продавахме около 1200 - 1300 робота на година. Беше много трудно да убедим търговците да заредят стока и да започнат да я предлагат, защото никой не вярваше, че това може да се продава. За 5 години обаче пазарът се промени драстично.”, казва Доньо Иванов. 

През това време компанията инвестира много труд и изгражда последователна комуникация, така че днес да могат да се похвалят, че са “емблемата за роботизирани прахосмукачки”. “Смело мога да кажа, че на нас, като представители, е заслугата да обучим потребителите какво е роботизирана прахосмукачка. Ние сме първенците и иноваторите, а другите марки ни следват”, добавя управителят на "Цертус Меркатус". 

Не липсват и комични ситуации: “Много хора казват на прахосмукачките си iRobot и често звънят за проблем в офиса “Имам един iRobot…” и когато ги питаме за модела, се оказва, че те имат друга марка, а на нас ни отнема понякога дори и време да ги убедим, че това не е iRobot.”

“В началото никой от уредите нямаше WiFi. Цената беше 1200 лева и доста хора се чудеха каква е тази джаджа за толкова много пари, а сега този ценови клас са средният ни клас роботи. В началото бяха 3 модела прахосмукачки и един роботизиран моп и това дори беше повече, отколкото който да е търговец беше готов да зареди в магазина си.”

Най-скъпите модели в момента са и най-умните. Освен, че са WiFi свързани, те запомнят жилището, разположението на стаите и мебелите. Посредством мобилно приложение потребителите могат да командват своята Roomba така, че тя да чисти конкретна стая или зона. 

Ако искате да имате идеалната двойка, към робота-прахосмукачка бихте могли да добавите и робот- моп. Двата уреда се свързват така, че като приключи първият, започва да чисти вторият. 

За да обучите своят робот-подочистач, първоначално трябва да го пуснете два или три пъти да чисти в режим мапинг. Така, докато почиства, роботът ще картографира жилището. 

Добре е в този режим да се отстранят възможно най-много  от препятствията по пътя на Roomba - от типа на столове и други вещи, за да може роботът да запише реалната чиста площ на жилището. След това, когато е в нормален режим на почистване, няма да се налага да събирате столовете, защото когато роботът срещне препятствие, той го заобикаля. 

“Необходимо е първоначално да му позволите да запамети цялата територия - защото днес столът ще е тук, утре ще е на друго място, но ако при режим мапинг роботът запомни, че на конкретно място има препятствие, после дори и да го няма, той ще го заобикаля”, разказва  Доньо Иванов. 

А какво се случва с всички клиенти, които имат въпроси от типа “как да го свържа”. 

“Най-лесно е да се обадят в нашия офис -  ние с удоволствие консултираме”, казва Иванов. 

Едно от големите пазарни предимства на iRobot е осигуреното гаранционно обслужване.  “Цертус Меркатус” си партнира с най-голямата компания за обслужване и сервиз на домакински уреди “България сервиз Груп”, които имат представителство във всички големи градове. 

“Това ни е едно от основните предимства пред конкурентите - сервизът, консумативите и резервните части, които се поддържат тук”, продължава Доньо Иванов.  “Често се случва конкуренцията да стъпи на нашата информационна кампания и да предложи много по-евтин продукт - с подобни параметри, поне на обещание, а после да започнат проблемите - откъде да се купят филтри, резервни части, да не говорим, когато става дума за сервизно обслужване.”

Наскоро в офиса се обажда клиент, който задава доста въпроси, като цяло твърде нетипични за потребител.  “Разпитва ни много дълго и накрая разбрахме, че господинът проектира жилището си, избрал си е конкретен робот - един от най-хубавите и най-умните роботи и иска да знае къде да си сложи контактите. Говорихме си около 40 минути.” 

Сега, когато Roomba вече не е само тех гурута и ексцентрици се питаме има ли бестселър. 

“В България от край време върви най-скъпото и най-евтиното и често се случва, че се оказваме в дефицит на наличност за най-скъпите. Потребителите просто ни изненадват.” 

При iRobot “nай-евтиното” е 499 лева, а “най-скъпото” почти 3 хиляди.  

“Имаме и случаи, в които хората си взимат по- 2-3 робота за вкъщи, въпреки че най-новите роботи са почти неограничени от гледна точка на територия, която могат да изчистят. Когато започне да свършва зарядът на батерията, роботът отива да се зареди и след това се връща да довърши прахосмученето. И това може да го прави няколко пъти, ако жилището е много голямо. Отделно, че тези роботи могат да запомнят до 10 жилищни плана. Т.е. ако живеете в мезонет или къща с няколко етажа, вие можете да ги обслужвате само с един уред.”


Не всички клиенти са високотехнологични, както и не всички Roomba са високо интелигенти. 

Нe липсват потребители, които, въпреки че имат най-скъпите модели, които са такива най-вече заради дистанционното ползване и програмирането, ползват робота си само от копчето за пускане и спиране. За хората, които не искат да ползват свързаността, са по-базовите модели. Те също почистват на високо ниво, но просто нямат мобилно приложение, WiFi свързаност, или не се самопочистват.

“Всичко друго може да се каже за iRobot, но не и че не чисти. Ако продуктът ни не беше качествен, не бихме стигнали до тук, защото в рекламите могат да се обещават много неща, но когато има разочаровани клиенти, всичко се обезсилва”, казват от “Цертус Меркатус”. 

В края на разговора се забавляваме, че роботите, освен практично решение, в известен смисъл решават и семейни проблеми. 

Така е, iRobot дава време, казва Доньо Иванов и цитира Сенека, който в писмата  си до Луцилий казал, че единствената ценност, която притежаваме е времето - “всичко друго е заменимо, всичко може да се върне, само времето не може. Точно това дава iRobot. Той отменя част от домакинската робота и дава време.”