Името на водещата банка на пазарите на метали – JPMorgan Chase, попадна в нов скандал с никел. На хартия тя трябваше да притежава николови брикети на стойност 1,3 млн. долара по текущи цени. На практика се оказа, че въпросните торби са пълни с камъни. В резултат на това бяха анулирани девет вече сключени договора за покупко-продажба.
Няма официална информация дали това се дължи на инцидент, кражба или измама. Не е ясно и дали торбите някога изобщо са съдържали никел. Случаят обаче не е първият такъв.
Той бе разкрит от Лондонската борса за метали, която миналата седмица анонсира казуса с думите, че е открила „нередности“ в склад в Ротердам. Подробностите за имената на замесените не бяха дадени. Новината обаче бе посрещната с бурни реакции, тъй като контрактите на LME се считат за изключително сигурни.
С началото на новата седмици запознати хвърлиха повече светлина по случая. Оказа се, че собственик на договорите за ценния метал, използван в стоманата и батериите на електрическите превозни средства, е гигантът JPMorgan Chase & Co. А според информация на Bloomberg складът е собственост на Access World.
Банката е била регистрирала торбите с материал като доставими срещу договори на LME в началото на 2022 г., обясняват източници. Не са налице предположения за извършени нередности от страна на JPMorgan – материалът вече е бил в склада на Access World в Ротердам, когато банката го е купила, според запознати.
Access World, а не JPMorgan, вероятно ще бъде подложен на натиск да плати сметката, тъй като той отговаря за проверката на метала при постъпването му и за опазването му, докато е в склада. LME заяви, че работи с оператора, за да разбере какво се е объркало.
Логистична фирма Access World Group, контролираща склада, по това време е била собственост на миньора и търговеца Glencore PLC. В изявление Access World заяви, че проверява „гарантираните торби с никелови брикети на всички места“ и че смята, че проблемът е „изолиран случай“.
Банките на Уолстрийт не са толкова активни на физическите стокови пазари, колкото бяха преди десетилетие, когато компании като Morgan Stanley и Goldman Sachs Group превозваха петрол с танкери, складираха метал в складове и превозваха захар между континентите. Регулациите, въведени след финансовата криза от 2008 г., и периодът на спокойни пазари насърчиха банките да се оттеглят от търговията със суровини.
Въпреки това JPMorgan остава голям играч в сферата на металите, търгувайки с мед, алуминий, цинк и други на LME, както и с благородни метали като златото.
Централната роля на банката в хаоса с късите позиции върху никела преди година обаче увеличава главоболията ѝ. JPMorgan бе основен участник в скока на цените на никела, който разтърси Лондонската борса за метали през 2022 г. И е най-големият контрагент на Tsingshan Holding Group Co., най-крупният производител на метала в света, който отключи хаоса с късите позиции.
Американската банка отчете загуба от 120 милиона долара, свързана с никела, в резултат на фиаското около Tsingshan Holding Group Co.
На 7 март 2022 г. цените на никела се повишиха до около 50 000 щатски долара за метричен тон, а ден по-късно – до 100 000 щатски долара за тон, а сега са около 22 800 щатски долара за тон.
Новината от последните дни предизвика широк отзвук в света на металите, като през уикенда складовите компании масово инспектираха и претегляха повторно хиляди тонове метал, след като LME ги помоли да проверят целия никел, който в момента е под гаранция.
LME също така извършва свои собствени проверки в Европа и Азия, каза един от хората. Досега масовата проверка не е открила други проблеми с материала на LME.
„Измамите със суровини не са често срещани, но не са и нечувани“, заяви пред Insider Ниргунан Тиручелвам, анализатор в Aletheia Capital, визирайки индустрията като цяло, а не конкретно инцидента с JP Morgan от тази седмица. Тирухелвам наблюдава суровините и свързаните с тях акции от 2005 г. насам. „Има хора, които се опитват да се възползват от системата и рекордните цени обикновено насърчават това поведение“.
Някои от ключовите фактори, които подпомагат измамите със стоки – и преди, и сега – са, че голяма част от документите във веригата на доставки все още трябва да се обработват и администрират ръчно, докато стандартизацията между различните компании, региони и държави е малка.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: