Статията е обновена в 10:20 ч. на 04.09.2025 г.
Няма никакви доказателства за заглушаване на GPS сигнала на самолета, с който председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен пристигна в България, съобщи премиерът Росен Желязков по време на изслушване в Народното събрание по случая.
Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) е извършила измервания в периода от 29 август до 1 септември и не е установено изменение в честотите на GPS. Проверки на КРС, ДАНС и РДВ не са констатирали никакви смущения в района на летище Пловдив.
„По емпирични данни няма нито един факт, който да показва, че GPS сигналът е бил заглушен. Имаме сериозно радиочестотно наблюдение на няколко нива, но нито едно от тях не показва подобни проблеми“, коментира и транспортният министър Гроздан Караджов пред bTV.
По думите му докладът, изпратен до европейската авиационна агенция, съдържа единствено бележка за разговор между пилота и ръководителя на полетите, в който е споменат „малък проблем“ с GPS навигацията. Пилотът е благодарил на диспечерите за съдействието след кацането по други навигационни инструменти и е уточнил, че става дума за „minor issues“.
И Желязков, и Караджов категорично отрекоха България да е уведомявала западните партньори за евентуална руска намеса и заглушаване на GPS сигнала на самолета. „Такава комуникация не е имало. Единственото, което е докладвано, е техническа забележка от пилота. Всички други твърдения са политически спекулации“, каза той.
Информацията, че българските власти са споменали евентуална руска намеса пред Европейската комисия дойде от коментар на говорителя на ЕК Ариана Подеста, цитирана от редица западни медии. Новината, че е имало смущения на сигнала, но с твърдението, че това е забавило кацането на председателката на ЕК в Пловдив с около час дойде първо от Financial Times. Медията се позова на свои източници и ЕК.
Премиерът Желязков коментира, че командирът на екипажа на самолета на Фон дер Лайен и ръководителят на въздушното движение са били в непрекъсната комуникация, а в разговора няма индикации за притеснение от страна на пилота. Системите на борда са били в изправност, a самолетът е бил видим от системите за наблюдение на въздушното пространство.
Водена е дискусия между РВД и пилота за това дали кацането да бъде извършено по радарен сигнал, което е увеличило времето на полета с около 5 минути.
"Екипажът е информирал за смущения на сигнала. В съответствие със стандартните процедури в такава ситуация, на екипажа е предложено да изпълни подход за кацане, базиран на конвенционално навигационно средство - инструментална система за кацане по прибори, което не се влияе от смущения и съответно е извършено нормално кацане. Полетът е изпълнен при спазване на всички нива на безопасност и сигурност, без усложнения и без риск", добави Желязков.
Премиерът коментира още, че случаи на частично или пълно прекъсване в GPS сигналa са нормални в Европа и България, особено в гъстонаселени райони.
По думите на транспортния министър реални случаи на заглушаване на GPS сигнал се засичат в североизточните райони на страната – около Добрич и Варна. Според него обаче те са “отблясък” от „радиовойната“, която се води между Русия и Украйна и не са насочени целево срещу България.
В противоречие с твърденията на българските власти, след случая с Урсула фон дер Лайен генералният секретар на НАТО Марк Рюте заяви, че алиансът работи за противодействие на предизвикани от Русия смущения в GPS сигналите при полетите на гражданската авиация, а италианските власти обмислят пълно засекретяване на данните за правителствените полети.
НАТО работи за противодействие на руските смущения в GPS сигнали при полети
Италия обмисля да засекрети държавните полети след инцидента със самолета на фон дер Лайен
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: