Снимка: © Getty Images

Общото възприятие за самолетите е, че след излитането те се движат самостоятелно, благодарение на автопилот, а пилотите се облягат в седалките и си почиват през по-голяма част от полета. Airbus обаче пренесе тази идея на следващо ниво. Основаната във Франция компания доказа, че пътнически самолет може да извършва сложни маневри без намесата на човешкия фактор.

Юли беше силен месец за Airbus -  самолетният производител завърши тестовите полети от своя проект, наречен „Автономно рулиране, излитане и кацане“ (Autonomous Taxi, Take-off, and Landing). Това се случи, след като един от самолетите им успешно осъществи самостоятелен пълен полет.

С новия Airbus A350-1000 XWB бяха осъществени над 500 полета, които успешно приложиха технологията за снимково разпознаване, даваща „очи“ на превозното средство и на пистата, и във въздуха. Тя е интегрирана във външните камери на A350 и позволява на самолета да изпълни изцяло самостоятелно всички фази от процеса, обявиха от Airbus.

Първото важно събитие от тестовата кампания бе през декември, когато Airbus успешно демонстрира автономно излитане от летището Тулуза-Бланак във Франция. Всичко, което пилотите трябваше да правят, бе да отведат самолета на пистата и оттам насетне само да наблюдават отстрани.

А след като компанията доказа, че превозните ѝ средства могат дори да кацат сами, вратата за напълно автономните полети е широко отворена.

Програмата „Автономно рулиране, излитане и кацане“ започна тестове още през 2018. Един от най-новите самолети на Airbus - A350-1000 XWB, бе избран за изпитателен заради напредналите му технологични компоненти. Програмата разчиташе много на камерите на борда, използвани от пилотите, за да навигират самолета, когато той не е във въздуха. Дори пътниците получават достъп до тях.

Още през декември Airbus се изправи пред няколко предизвикателства, дошли от външни фактори по време на излитането. Един от тях бе вятърът, който винаги може да наруши траекторията на самолета и пилотът трябва да се намеси и да нанесе корекции в посоката. Не такъв обаче бе случаят с A350-1000 XWB, който сам свърши цялата работа.

Когато излитането вече не представляваше проблем, дойде трудната задача самолетът да бъде научен да се приземява самостоятелно. Почти всички пътнически самолети могат да го правят, благодарение на високо ниво на автоматизация – GPS системи и радио сигнали. Тестовете на Airbus обаче доказаха, че A350-1000 XWB може да извършва кацания, независимо от наличната инфраструктура.

По време на шест полета са били постигнати общо 30 успешни автономни кацания. И след като Airbus осъществи над 500 полета, за да събере достатъчно данни и да демонстрира приложимостта на технологията, обяви победа.

Компанията завърши успешно и тестовете за рулиране. То винаги е било задължение на пилотите, тъй като представлява сложна задача.

Новата технология може да доведе до революция в начина на работа в авиолиниите. Това важи в особена степен заради факта, че A350 става все по-популярен и е в редиците на много компании като Virgin Atlantic Airways, Delta Air Lines, Air France, Qatar Airways и други.

Авиопроизводителят съобщи, че използва технологията и при военните си самолети. Обяви също, че тя няма да замени пилотите при пътническите полети. Единствената ѝ цел е да направи пътуването по-безопасно.

Прочети