Arctic Monkeys и Хари Стайлс върнаха старите касетки на мода

Arctic Monkeys и Хари Стайлс върнаха старите касетки на мода

"Новото поколение никога няма да знае каква е връзката между аудиокасетата и молива" - така си мислеха доскоро порасналите деца от 90-те години, когато музиката не се "стриймваше" или "скипваше", а се пускаше от аналогови носители и се превърташе (понякога - и на ръка).

Носталгията по миналото преди mp3-ките обаче се оказва толкова силна, че касетите отново се връщат на мода.

Последните албуми на Arctic Monkeys, Хари Стайлс, Florence + the Machine и други артисти бяха пуснати в отдавна неглижирания формат, за който ви е нужен касетофон или уокмен.

Това е довело до ръст на годишните продажби на аудиокасетите във Великобритания през 2022 г. до ниво, невиждано от 2003 г. насам.

Общият брой на продажбите на касети според асоциацията на британската звукозаписна индустрия BPI е стигнал 195 000 екземпляра за 2022 г., или 5,2% увеличение спрямо предходната година. Въпреки че този тип продукти остават миниатюрен дял от целия пазар на продажби на албуми, това е рекордно постижение за близо две десетилетия.

Бутиковият интерес към физическите носители на музика не се отнася само към касетите, а и към винилите. През 2022 г. плочите надминаха CD-тата по продажби за първи път от 35 години насам.

Милениълите, Gen Z и тийнейджърите преоткриват формати, които днес се възприемат като фетиш за най-отдадените фенове.

Аудиокасетите имат значителна роля в микса от продажби на някои чисто нови албуми - в някои случаи дори са купувани повече, отколкото виниловите плочи, както при "Dance Fever" на Florence + the Machine и "5SOS5" by 5 Seconds of Summer.

Десет от новите албуми през 2022 г. дължат над 10% от продажбите си на пускането на аудиокасети.

  1. Arctic Monkeys – The Car
  2. Harry Styles – Harry’s House
  3. Florence + The Machine – Dance Fever
  4. Muse – Will Of The People
  5. Central Cee – 23
  6. Robbie Williams – XXV
  7. 5 Seconds of Summer – 5SOS5
  8. Blackpink – Born Pink
  9. The 1975 – Being Funny In A Foreign Language
  10. Machine Gun Kelly – Mainstream Sellout

Arctic Monkeys държат първо място по най-голям брой продадени аудиокасети с нов албум за "The Car", като изпреварват с малко "Harry's House" на Хари Стайлс.

В топ 10 попадат и Muse с "Will Of the People", южнокорейската сензация Blackpink и рапърът Machine Gun Kelly.

Осем от първите 10 албума имат над 5000 продажби на аудиокасети през 2022 г. В четиридесет случая през изминалата година са регистрирани над 1000 продажби на нов албум само за една седмица.

Топ-изборът на любителите на касети се оказва преиздеадената класика на Iron Maiden "The Number of the Beast", който отбелязва 40-тата си годишнина през 2022. Друго популярно заглавие е саундтракът на филма "Пазителите на галактиката", в който попадат стари песни на 10cc, Дейвид Боуи, Марвин Гей и Тами Терел. Албумът е от 2014 г. и е един от първите, които се "престрашават" да се върнат на аудиокасета.

Най-добрите години за феновете на касетите са между 1985 и 1992 г., когато това е най-предпочитаният музикален формат във Великобритания - след това са изпреварени от компактдисковете.

За сравнение - през 2012-та годишните продажби на касети в страната са под 4000 бройки.

Оттогава интересът постепенно се завръща, но истинското възраждане на касетите се случва между 2019 - 2022 г. - от малко над 80 000 продажби стигат до близо 160 000 през 2020, 185 000 през 2021 и 195 000 през 2022 г.

"За много от нас, докато растяхме, касетите бяха ритуал при слушането на любими изпълнители. Страхотно е, че този така обичан формат в миналото се връща на мода, дори да е съвсем малка част от общото потребление на музика. Редица съвременни артисти с удоволствие използват касетите като допълнителен начин за връзка с публиката си и понякога това им помага да достигнат No.1 в класацията за най-продавани албуми. Въпреки че стриймингът е водещият формат, подновената популярност на касетите и винилите подчертава, че пазарът на физически носители продължава да има значение - както и разнообразните начини, по които феновете могат да слушат музика", казва Софи Джоунс, главен стратегически директор на BPI.


Ние използваме "бисквитки" и други персонализиращи технологии, за да подобрим вашето преживяване в нашия сайт, да ви покажем персонализирано съдържание, таргетирана реклама, за да анализираме трафика на сайта и да проследим откъде идва нашата аудитория. Ако искате да разберете повече по темата можете да прочетете нашата "Политика на поверителност", както и "Политика за съхранение на личните данни", съобразно регламента за GDPR, който е в сила от 23 май 2018г.

Избирайки "Приемам", вие се съгласявате да използваме вашите "бисквитки" и други трафични данни.

Приемам