За трета поредна година компанията Takeaway.com, част от Just Eat Takeaway.com, глобален лидер в сектора за доставка на храна, разкри какви са вкусовите предпочитания на българите за изминалата година.
Към регулярния анализ на направените поръчки чрез платформата на Takeaway.com, от компанията направиха и по-задълбочено социологическо проучване сред повече от 1000 жители на редица големи градове в България в сътрудничество с Прогрес консулт, свързано с тенденциите при хранителните навици в България и как тези тенденции намират отражение спрямо глобалните.
Традиция с усет към модерното
Хранителните навици на българите са се променили през изминалата година, балансирайки местните вкусове с глобалните влияния.
Данните на Takeaway.com показват нарастващо търсене на по-здравословни хранителни опции, приоритизиране на автентичната кухня и превръщането на ежедневните моменти в поводи за събирания с близките.
Местната, италианска и американска кухня доминират в поръчките, но нараства интересът и към тайландски, ориенталски и японски кулинарни вкусове.
Докато световните тенденции подчертават иновациите и експериментирането, то от проведеното социологическо проучване за локалния пазар българските потребители наблягат на простотата, качеството и емоционалната връзка с храната. Тези различия отразяват как местните вкусове се формират от културните ценности и практичния начин на живот.
Макар глобални тенденции като нощното хранене и яденето на популярни храни, вдъхновени от филми и знаменитости да не намират значителна почва у нас, то българите имат вкусов допир в следните направления:
- Автентична кухня: потребителите ценят прозрачността и проследимостта, като се фокусират върху това откъде идва храната им и как е направена. Почти 80% от анкетираните в социологическото проучване посочват, че за тях е от съществена важност храната, която консумират да е автентична, с проверени и близки до дома съставки.
- Храната като грижа за себе си: храната все повече се възприема не само като средство за изхранване, но и като начин да подпомогнеш на здравето си. В България почти 94% вярват, че храната има значителен принос за здравето им, а пък 82,9% активно търсят по-здравословни опции при поръчката на храна за вкъщи.
- В чест на храната: ежедневните моменти се превръщат в повод за празнуване. 67,2% от анкетираните българи споделят, че дейности като да се поглезиш с любимата си храна или напитка, както и да си поръчаш храна правят деня им по-специален.
Поглед към вкусовете на бъдещето
Вече за трета поредна година от Takeaway.com изследват промените в нагласите на българите спрямо храната и за този период от компанията виждат как предпочитанията у нас се развиват към изследване на нови кулинарни територии, но и активно поддържане на връзката с местните вкусове.
Изводите от направените проучвания показват, че компанията се развива в правилната посока и се стреми да отговори на променящите се вкусови навици на своите потребители.
“Българският потребител се променя – търси баланс, качество и моменти на щастие във всяко хранене. Като лидер в сектора на доставки за храна, разпознаването на бъдещите тенденции още днес е неразделна част от същността на Takeaway.com.
Това ни позволява не само да отговорим подобаващо на променящите се очаквания на потребителите, но и да вдъхновяваме нашите партньори към по-иновативни кулинарни решения.“, коментира Юлиана Хартарска, кънтри мениджър на Takeaway.com за България.
Ключови данни, както и пълният списък на Хранителни тенденции в България, могат да бъдат разгледани тук.
*Данните от проучването на Takeaway.com са събрани посредством вътрешен статистически измервания, отчетени в периода юли 2023 до юли 2024 година. Социологическото проучване е проведено чрез онлайн анкета сред 1005 респонденти и е представително за градското население на България.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: