Когато става дума за печеленето на награди в киното и най-вече за Оскари, големите студия разчитат на проверени стратегии – бляскави реклами, специални прожекции за критиците и маркетингови кампании с големи бюджети.
Независимото студио, което стои зад тазгодишния носител на „Оскар“ за най-добър филм - Anora, избра обаче различен подход.
Още през ноември Neon - това е името на студиото - организира нестандратно събитие – пред автосервиз в Лос Анджелис се появи камион с мърчандайз на Anora. Той включваше тениски и бельо с бранда на филма, а около 300 души чакаха пристигането на превозното средство.
Освен това първата прожекция на филма не беше за членовете на Академията, а за секс работници – ключова аудитория, свързана пряко с темата на продукцията.
Централният персонаж в Anora е Ани (Майки Мадисън) – млада стриптийзьорка в Ню Йорк, която среща Ваня (Марк Ейделщайн), разглезен син на руски олигарх. Първоначалната им уговорка за „връзка срещу възнаграждение“ прераства в нещо далеч по-сложно – брак, сключен в Лас Вегас,
„Следваме собствения си ритъм“, казва Том Куин, изпълнителен директор на Neon. „Винаги поставяме на първо място филма, режисьора и зрителите – в този ред.“
Как Neon побеждава в Холивуд
Постигнатото от Neon е изключително – за втори път от създаването си през 2017 г. студиото печели „Оскар“ за най-добър филм.
Първият триумф е през 2020 г. с Parasite на Понг Джун-хо, който грабна общо четири статуетки - останалите три са за най-добър режисьор, най-добър оригинален сценарий и най-добър чуждестранен филм.
За сравнение, Disney и Netflix – компании с несравнимо по-големи бюджети – все още не са печелили тази престижна награда. С екип от едва 60 души, Neon се наложи като най-горещия бранд в независимото кино.
Тази година конкурентите на Neon похарчиха огромни суми за кампании – някои достигнаха до 60 милиона долара за реклама на филм.
Бюджетът на Neon за промотиране на Anora беше 18 милиона долара – три пъти повече от стойността на самата продукция, но все пак по-малко от 20-те милиона, вложени за победителя от 2020 г. – Parasite.
Въпреки че Anora е сред филмите с най-ниски приходи сред лауреатите на тазгодишната церемония за „Оскар“ (16,1 милиона долара в САЩ и 41,4 милиона глобално), Куин не се тревожи.
„Това не е единственият източник на приходи“, казва той. „Филмът е номер едно във всички платформи – Amazon, Apple. Това е голям успех.“
От слухове за продажба до триумф на Кан
В края на 2023 г. Neon беше на крачка от продажба за 100 милиона долара - купувач беше индустриалецът Стивън Рейлс, но сделката се провали.
Това предизвика слухове за финансови проблеми на студиото. Днес обаче картината е различна.
През последните месеци Neon спечели пета поредна „Златна палма“ в Кан с Anora и реализира хитове като хорърите Longlegs (127 милиона долара) и The Monkey (31 милиона долара). Така 2024 г. се оказа най-успешната финансова година на студиото.
„Neon се утвърди като водещ разпространител на артхаус кино за изключително кратко време и в същото време възприе една от най-печелившите жанрови стратегии в Холивуд – хоръра“, казва анализаторът Джеф Бок.
Според него студиото може да последва примера на A24 и да разшири значително влиянието си.
Войната на инди гигантите: Neon срещу A24
Често се говори за съперничеството между Neon и A24, но Куин не смята, че съществува истинска вражда. „Медиите го представят така, но в действителност нашият най-голям конкурент е Netflix.
Те отчаяно се опитаха да ни изпреварят в купуването на I, Tonya и Portrait of a Lady on Fire, а ние загубихме битката за Hit Man, May December и Fair Play.“
Neon дори е имал интерес към The Brutalist – друг номиниран за "Оскар" филм, който обаче отива при A24 заради различия в стратегията за разпространение.
Голямата награда на „Оскарите“
През целия сезон Anora губеше от конкуренти като Emilia Pérez и The Brutalist на Златните глобуси и БАФТА.
Въпреки това Куин никога не се е съмнявал в победата си. „Трябва да имаш увереност и издръжливост до самия край“, казва той.
Том Куин
Към днешна дата Neon е в изключително изгодна позиция за бъдещи проекти и сътрудничества с водещи режисьори.
„Сега можем да бъдем много гъвкави в избора с кого работим“, казва Куин. „Имаме ясна представа кои сме и какво искаме – не се подчиняваме на временни тенденции.“
Въпросът остава – ще продаде ли Куин Neon? „Всяка независима компания е на пазара“, посочва той. „Нашата мисия е да подкрепяме киното и да не правим компромиси в името на финансите.“
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: