Над 47 млн. лв. е износът, който български производители на хранителни стоки са постигнали в европейската търговска мрежа на Lidl за периода януари-юни 2024 г.
Това е ръст от 11,6% спрямо същия период на миналата година, когато експортният оборот на българските производители с Lidl е 42,2 млн. лв.
За сравнение, целият български износ в първото полугодие на 2024 г. бележи спад според данните на Националния статистически институт.
През първата половина на 2024 г. съвместно с Lidl своя продукция са изнесли общо 36 български компании в 27 държави.
Почти 78% от общия оборот на българския износ през веригата се дължи на приноса на топ 10 от тези фирми, които специализират в хлебните изделия, слънчогледовото олио, оризовия чипс, суровите барчета и др.
Най-голям е оборотът, реализиран със съседните държави – Румъния с 16,2 млн. лв., следвана от Гърция с оборот от 12,7 млн. лв.
На трето място е Германия, където износът достига 4,7 млн. лв., а след нея се нарежда западната съседка Сърбия с 3,1 млн. лв.
Основното търсене е за български хлебни и тестени изделия, оризовки, оризов чипс, сурови барчета, олио и млечни продукти - по-трайни, пакетирани стоки, продукти за здравословен режим на хранене или снакс.
С помощта на Lidl, български плодове и зеленчуци обичайно намират пазар в държави като Гърция, Чехия, Унгария, Румъния, Литва и Латвия.
От Lidl съобщават, че за първите шест месеца на годината износът на плодове и зеленчуци се е удвоил като оборот, като сред изнесените продукти са малини, патладжан, диня, череши, тиквички, сливи и краставици. Засега все още остават зад по-масово разпространените категории храни.
Разпределението на доставчиците с най-висок оборот и съответните най-предпочитани експортни продукти остава стабилно спрямо същия период на миналата година.
Водещи производители и най-изнасяни продукти за първата половина на 2024 г.
Производителят на хляб и хлебни изделия Хебър ЕАД и производителят на слънчогледово олио Клас Олио ЕАД са сред българските компании, реализирали най-висок износ за първата половина на 2024 г. Сред най-големите български доставчици, чиито продукти се предлагат в европейската търговска мрежа на Lidl, са също Нухелт АД, производител на оризови бисквити и чипс, както и Белла България АД, водеща в категориите на вити банички.
Сред най-изнасяните продукти за първото полугодие на настоящата година са редица млечни продукти като биволско и овче кисело мляко, айран, грил сирене, каймак, овче и биволско сирене, както и някои ориенталски тип сирена – Топика, Бурмалъ и Чечил, което се приема особено добре на немския пазар.
С добри резултати за първата половина на годината и сериозни шансове за увеличаване на обемите за износ е и „Тимс ФУУДС“ ЕООД. Под своята търговска марка компанията изнася козунак и кифлички. Тази година започна да изнася и питки за хамбургери под собствена марка на Lidl в Хърватия и Сърбия. Предстои износ на питки за хамбургери и за Румъния.
Собствените марки на Lidl са добре познати на потребителите в другите европейски държави. По тази причина са успешен инструмент, чрез който български производители, партньори на Lidl, лесно достигат до нови пазари и получават многократно по-големи възможности за реализация на своите продукти.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: