Частен буферен паркинг на Дунав мост-2 край Видин се е превърнал в касичка за фирмата собственик, която принуждава шофьорите на тежкотоварни камиони да спират и да плащат такса за престой, дори да пътуват на кратки разстояния. Но държавата - в лицето на регионалното министерство, което отговаря за пътната инфраструктура, нямала какво да направи по въпроса, защото не е негова работа.
Това се разбра от въпрос на депутата Димо Дренчев от "Възраждане", който е получил сигнали от потърпевши шофьори, и отговора на ресорсия служебен министър Виолета Коритарова в парламентарния контрол.
Паркингът е заработил през месец май, а негов собственик е видинската фирма "Данубия Логистик". Преди около година разследване на "Капитал" разкри, че е започнал строеж на паркинг в района на моста Видин-Калафат, а зад него стоят компании, свързвани с Размиг Чакърян-Ами.
Схемата напомня за скандалите около ГКПП "Капитан Андреево", където се събираха такси от всички автомобили и камиони за дезинфекция, влизащи от Турция в България, от 2013 г. насам.
От заработването на новия видински паркинг насам Дренчев получава редица сигнали от спедиторски фирми и водачи на камиони, че светофарът към моста свети постоянно в червено и камионите са принудително отбивани и вкарвани в паркинга от "здрави момчета с черни тениски".
"Въпросните представящи се за служители на мястото за престой пресрещат ТИР-овете с джипове или на мотори, влизайки в ролята на пътна полиция направляват трафика задължително и без изключение да влиза в паркинга на "Данубия логистик", каза Дренчев.
След това те са принудени да плащат такса от 15 лв. или 25 евро, в зависимост от собствеността на камиона.
"Паркингът е практически винаги препълнен, като много от камионите изчакват , на пътя, без да влязат на територията му, но от тях също се събира такса от хората с моторчетата," твърди депутатът.
Той обясни, че дори спедиторски фирми, които са инвестирали в собствени буферни паркинги във Видин, са принудени да престояват на територията на паркинга.
"Това забавя и оскъпява изключително много транспорта, особено на местните фирми и на близки разстояния. Щетите за превозвачите и имиджовите щети за България са неизчислими, а напрежението сред спедитори и шофьори е огромно," каза още депутатът.
Той се опита да получи отговор кой и как е провел конкурсът за паркинга, може ли и другите вече изградени в района да се ползват като буферни и дали фирмите, които пътуват на близките разстояния, също трябва да ползват частното съоръжение. Въпросът беше отправен към служебния регионален министър Виолета Коритарова.
Тя обаче отклони отговора, като обясни, че нищо, което става там, не е в правомощията ѝ.
По думите ѝ районът на втория мост на река Дунав не се стопанисва от Агенция "Пътна инфрасруктура", която е под шапката на министерството, а от фирма "Дунав мост Видин - Калафат".
Същото държавно дружество отговаряло за изграждането на паркинга, а заедно с частната фирма контролира и достъпа до него.
"Дружеството "Дунав мост Видин - Калафат", което е към Министерство на транспорта и съобщенията, е компетентен орган и за въведената промяна организация на движението. Ние нямаме санкция нито върху организацията на движение, нито върху пропускливостта на паркинг и на Дунав мост 2", каза Коритарова.
В сайта на Министерството на транспорта не се откриват данни за въпросното съоръжение, а в този на държавното дружество оператор последната новина е от ноември миналата година и няма информация за паркинга. Още през май Общинският съвет на Видин е приел декларация с искане да се сезират държавните институции за буферния паркинг край Дунав мост 2. Целта ѝ е да достигне до отговорните институции, които да проверят законността на паркинга, свързана с организацията на движението, съобщава тогава БНР.
"Тук се създава впечатление за незаконност. Оказва се, че никой не иска или по-скоро няма отношение към този буферен паркинг... От нито една държавна институция нямат отношение към това съоръжение, а както вече стана на въпрос, задължително превозвачите трябва да преминават през въпросния паркинг и трябва да заплащат такса. И с тази декларация да се информира Министерски съвет, Министерството на транспорта, Министерството на вътрешните работи...", казва вносителят Калин Виденов, съветник от ПП-ДБ.
Колегата му от Валери Василев, който е в надзорния съвет на българо-румънското дружество "Дунав мост 2 Видин-Калафат", е цитиран да казва тогава, че "това, което се случва там, наистина е една неуредица", но общината няма какво друго да направи, освен да се обърне към централната власт.
,
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: