TikTok - това е социалната мрежа на младите. Въпреки че, ако до преди карантината, TikTok беше основно за малки деца и тинейджъри, всеобщата скука по света вкара вътре и доста по-пораснали деца. Като бившата приятелка на Григор - Никол Шерцингер, например.
За разлика от другите познати платформи като Instagram и Snapchat, TikTok е доста пристрастяващ.
Какво представлява всъщност TikTok?
Потребителите могат да създават клипове с продължителност до 60 секунди, в които основно танцуват и се правят, че пеят върху известна песен или по-рано записано аудио. Видео материалът може да бъде забързван, забавян или покрит с различни филтри. Един от големите трендове преди няколко месеца в TikTok бяха точно слоумоушъните.
След като средната възраст на потребителите на Facebook нарасна сериозно, а Instagram се простира основно сред тези между 20 и 40-години, тийнейджърите останаха свободни на пазара. И TikTok бързо зае празнината.
В началото на 2020 година приложението бе изтегляно над 1.5 милиарда пъти и имаше 800 милиона активни потребители. По време на карантината обаче интересът към него беляза огромен ръст и тези показатели се движат единствено нагоре. Дори големите инфлуенсъри на Facebook, Instagram и Youtube вече се пренасочват, защото TikTok отвя всякаква конкуренция през последните месеци - през миналата година имаше приблизително 240 милиона повече изтегляния от Instagram.
66% от всички потребители са под 30-годишна възраст, а 60% от активните месечни потребители - между 16 и 24 години.
Защо всъщност TikTok е толкова успешен?
За разлика от Youtube, където човек трябва да отдели няколко минути, за да изгледа едно видео, тук са нужни секунди, но тази неангажираност лесно води до още едно, и още едно, и още едно. Алгоритъмът изиграва своята роля тук. Той следи какво даден потребител гледа и подрежда следващите клипове спрямо интересите и предпочитанията му.
Разбира се, желанието да останеш в крак с модата също е ключово - популярните видео предизвикателства се менят изключително бързо и никой не иска да изостане. Тук не е нужно да имаш много приятели, за да си ти харесвани видеата, а просто да си в тренда или предизвикателството за деня. Удобството да споделяш клиповете в другите социални мрежи също не е за подценяване.
Децата обикновено имат по няколко акаунта. Особено модерни в момента са т.нар. колаборации - когато два потребителя правят едно и също видео заедно или монтират някакъв "едит", както е популярно да се казва там.
Всъщност TikTok не е чак толкова ново и революционно приложение. Помните ли Vine? Имаше много подобна концепция и беше предишният голям хит в изработването на кратки клипове. Когато през 2016 спря да съществува, една от най-големите технологични компании в Китай ByteDance реагира със създаването на Douyin. Само година по-късно в азиатската страна всеки ден имаше 100 активни потребителя и по милион гледания.
През септември 2017 Douyin излезе извън границите на Китай под името TikТок. На международния пазар обаче имаше конкуренция - американското Musical.ly, чиято концепция беше "lip synk" (синхронизирне на устни). Много от инфлуенсърите на Vine бяха намерили пристан именно там, а с тях - и техните фенове. Само месец по-късно проблемът бе решен със сделка на стойност един милион, която събра и двете приложения под шапката на ByteDance.
През август следващата година Musical.ly вече не съществуваше, а всички профили, направени там, се прехвърлиха автоматично в TikTok.
Следва продължителен и стръмен прогрес, но с няколко препятствия по пътя.
През ноември 2019 година в САЩ бе открито разследване срещу приложението при подозрения за заплаха към националната сигурност. Започнаха да се появяват притеснения относно политиката за защита на данните на TikTok, като в резултат на това TikTok бе забранен за използване на работните телефони на всички военни.
През миналата година се появиха и проблеми със защитата на данните на децата, като ByteDance трябваше да платят 5.7 милион долара по обвинения за това, че са събирали информация за деца под 13-годишна възраст без позволението на родителите им. Друго дело ги глоби с 1.1 милиона.
Цензурата също отнема от блясъка на TikTok. Във вътрешни документи, попаднали в ръцете на The Intercept, се посочва, че модераторите трябва да свалят клипове, в които може да се нарани "националната чест", а The Guardian съобщиха за цензура на съдържание, засягащо темите за борба за независимост на някои райони в рамките на Китай, като например Тибет. В същите документи се говори за цензуриране на "грозни" и "бедни" потребители, както и такива с увреждания. Те могат да използват приложението, но няма да попаднат в секцията "For You", която промотира съдържание.
Да, TikTok има своята тъмна страна, но ще продължава да расте. Поне до следващото поколение, което ще има нужда от нещо свое.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: