Снимка: © getty images

TikTok  - това е социалната мрежа на младите. Въпреки че, ако до преди карантината, TikTok беше основно за малки деца и тинейджъри, всеобщата скука по света вкара вътре и доста по-пораснали деца. Като бившата приятелка на Григор - Никол Шерцингер, например.

За разлика от другите познати платформи като Instagram и Snapchat, TikTok е доста пристрастяващ. 

Какво представлява всъщност TikTok?

Потребителите могат да създават клипове с продължителност до 60 секунди, в които основно танцуват и се правят, че пеят върху известна песен или по-рано записано аудио. Видео материалът може да бъде забързван, забавян или покрит с различни филтри. Един от големите трендове преди няколко месеца в TikTok бяха точно слоумоушъните. 

След като средната възраст на потребителите на Facebook нарасна сериозно, а Instagram се простира основно сред тези между 20 и 40-години, тийнейджърите останаха свободни на пазара. И TikTok бързо зае празнината.

В началото на 2020 година приложението бе изтегляно над 1.5 милиарда пъти и имаше 800 милиона активни потребители. По време на карантината обаче интересът към него беляза огромен ръст и тези показатели се движат единствено нагоре. Дори големите инфлуенсъри на Facebook, Instagram и Youtube вече се пренасочват, защото TikTok отвя всякаква конкуренция през последните месеци - през миналата година имаше приблизително 240 милиона повече изтегляния от Instagram. 

66% от всички потребители са под 30-годишна възраст, а 60% от активните месечни потребители - между 16 и 24 години.

Защо всъщност TikTok е толкова успешен?

За разлика от Youtube, където човек трябва да отдели няколко минути, за да изгледа едно видео, тук са нужни секунди, но тази неангажираност лесно води до още едно,  и още едно, и още едно. Алгоритъмът изиграва своята роля тук. Той следи какво даден потребител гледа и подрежда следващите клипове спрямо интересите и предпочитанията му.

Разбира се, желанието да останеш в крак с модата също е ключово - популярните видео предизвикателства се менят изключително бързо и никой не иска да изостане. Тук не е нужно да имаш много приятели, за да си ти харесвани видеата, а просто да си в тренда или предизвикателството за деня. Удобството да споделяш клиповете в другите социални мрежи също не е за подценяване.

Децата обикновено имат по няколко акаунта. Особено модерни в момента са т.нар. колаборации - когато два потребителя правят едно и също видео заедно или монтират някакъв "едит", както е популярно да се казва там.  

Всъщност TikTok не е чак толкова ново и революционно приложение. Помните ли Vine? Имаше много подобна концепция и беше предишният голям хит в изработването на кратки клипове. Когато през 2016 спря да съществува, една от най-големите технологични компании в Китай ByteDance реагира със създаването на Douyin. Само година по-късно в азиатската страна всеки ден имаше 100 активни потребителя и по милион гледания. 

През септември 2017 Douyin излезе извън границите на Китай под името TikТок. На международния пазар обаче имаше конкуренция - американското Musical.ly, чиято концепция беше "lip synk" (синхронизирне на устни). Много от инфлуенсърите на Vine бяха намерили пристан именно там, а с тях - и техните фенове. Само месец по-късно проблемът бе решен със сделка на стойност един милион, която събра и двете приложения под шапката на ByteDance.

През август следващата година Musical.ly вече не съществуваше, а всички профили, направени там, се прехвърлиха автоматично в TikTok.

Следва продължителен и стръмен прогрес, но с няколко препятствия по пътя.

През ноември 2019 година в САЩ бе открито разследване срещу приложението при подозрения за заплаха към националната сигурност. Започнаха да се появяват притеснения относно политиката за защита на данните на TikTok, като в резултат на това TikTok бе забранен за използване на работните телефони на всички военни. 

През миналата година се появиха и проблеми със защитата на данните на децата, като ByteDance трябваше да платят 5.7 милион долара по обвинения за това, че са събирали информация за деца под 13-годишна възраст без позволението на родителите им. Друго дело ги глоби с 1.1 милиона. 

Цензурата също отнема от блясъка на TikTok. Във вътрешни документи, попаднали в ръцете на The Intercept, се посочва, че модераторите трябва да свалят клипове, в които може да се нарани "националната чест", а The Guardian съобщиха за цензура на съдържание, засягащо темите за борба за независимост на някои райони в рамките на Китай, като например Тибет. В същите документи се говори за цензуриране на "грозни" и "бедни" потребители, както и такива с увреждания. Те могат да използват приложението, но няма да попаднат в секцията "For You", която промотира съдържание. 

Да, TikTok има своята тъмна страна, но ще продължава да расте. Поне до следващото поколение, което ще има нужда от нещо свое. 

Прочети