Срутването на моста в Балтимор повдигна много въпроси относно изправността на товарния кораб "Дали" и сигурността на съвременната критична инфраструктута.

Оказва се, че това не е първият подобен инцидент за кораба, който плава под сингапурски флаг - макар че никога досега не е причинявал толкова сериозни щети.

През 2016 г. същият контейнеровоз попада в друга аварийна ситуация в пристанището на Антверпен, Белгия. Докато се опитва да излезе от контейнерния терминал в Северно море, удря близкия кей.

Проверка на "Дали", извършена 27 юни 2023 г. в Сан Антонио, Чили, също установява, че корабът е имал недостатъци в "задвижването и спомагателните машини", според данните на публичния уебсайт Equasis, който предоставя информация за корабите.

Инспекцията уточнява, че е имало недостатъци, свързани с измервателни уреди и термометри.

В резултат на инцидента в Балтимор превозни средства и осем строителни работници паднаха в река Патапско. Двама души са спасени, но другите шестима се предполага, че са загинали.

Британският "The Guardian" цитира репортер на в. "Baltimore Banner", според когото половината хората, за които се предполага, че са изчезнали, са строителни работници от Ел Салвадор, Гватемала, Хондурас и Мексико, на около 30-40 години, пристигнали в САЩ да търсят по-добро бъдеще.

Броят на жертвите потенциално е можел да бъде дори още по-голям.

Корабът успява да подаде сигнал за тревога заради отклонение от курса и загубена мощност - факт, който позволява на служителите на терен да предотвратят преминаването на повече превозни средства.

В момента на удара на борда на контейнеровоза е имало 22-ма моряци, като не се съобщава за пострадали хора от екипажа.

Заради инцидента се появиха опасения за евентуални забавяния при световните вериги за доставки. Балтимор е най-натовареното пристанище в САЩ за износ на автомобили и деветото по натовареност в света.

Трафикът край моста все още е спрян "до второ нареждане".

Експерти смятат, че блокирането на движението може да има значителен ефект върху глобалните вериги за доставки.

"Над 750 000 автомобила и превозни средства са преминали през Балтимор през миналата година. Това са големи американски марки от Великобритания и ЕС, от General Motors и Ford до Jaguar, Land Rover, Nissan, Fiat и Audi", посочва Марко Форджоне, генерален директор на Института за износ и международна търговия, пред BBC.

Освен това Балтимор е значителен износител на втечнен природен газ (LNG) и това може да има отражения за доставките на Великобритания и ЕС.

Докато анализирането на намерената "черна кутия" (записващото устройство за данни - бел. ред) на кораба продължава, десетки строителни специалисти и моряци изразиха опасения относно безопаснотта на съвременната инфраструктура.

"Не трябва да забравяме, че този мост е построен преди 50 години, а малка част корабите по онова време са били с размерите на "Дали", казва Сал Мерколяно, бивш търговски моряк и морски експерт, цитиран от CNN.

"А "Дали" дори не е толкова голям. Така че в много отношения разполагаме с инфраструктура, която е изградена за други времена", допълва още той.

Брутният тонаж на кораба е 95 000 тона, което го прави контейнеровоз със среден размер.

Водният канал и мостът в Балтимор са достатъчно широки и високи, за да могат да поемат големи плавателни съдове, твърдят анализатори.

Повратната точка в конкретния случай е това, че "Дали" се удря в един от стълбовете на моста, а не в горната му част.

В много пристанища и водни пътища се използват и т. нар. "делфини" - структури по морското или речното дъно, които се издигат над водата и обикновено са изработени от дърво или стомана. Често те се използват като място за акостиране на плавателни съдове, но също така могат да предпазят мостовете от удари на кораби.

Експертите твърдят, че има да се извърви дълъг път в подобряването на мостовете, които са били построени за по-малки плавателни съдове в друга епоха, дори и при наличието на съвременни разпоредби и правила за проектиране.

Въпреки че по-новите мостове - особено тези, които пресичат широки речни корита - могат да имат допълнителни защитни конструкции, за тези в по-малките канали или в по-слабо развитите страни няма такава гаранция.

"Инвестирането в инфраструктурата е от решаващо значение за общественото благо и е изключително важно да се обърне внимание на тези застаряващи инфраструктури", подчертава Джером Хаджар, президент на Института по строително инженерство.


Срутеният мост в Балтимор, САЩ Шест са жертвите при срутването на моста в Балтимор. Инцидентът ще наруши веригите за доставки

Основен мост в Балтимор се срути, след като товарен кораб се удари в него


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Технологии

Защо Apple се подчинява на руската цензура

Гигантът трие приложения от App Store за руските потребители по искане на Кремъл

18:06 - 22.11.2024
Бизнес

Това ли е краят на Northvolt - най-голямата компания за батерии в ЕС?

Някогашната надежда на ЕС за пазара на електромобили обяви неплатежоспособност

16:08 - 22.11.2024
Живот

Испания глоби Ryanair и други нискотарифни компании заради допълнителни такси

Доплащането за багаж и място нарушава права на потребителите, смята Мадрид

15:29 - 22.11.2024
Важно днес

Генералният секретар на НАТО ще разговаря с Тръмп за Украйна

Срещата идва на фона на новата ескалация във войната, която Русия води

13:43 - 22.11.2024